ایران و آمریکا یک گام دیگر به اجرای توافق ۶ میلیارد دلاری مبادله زندانیان نزدیک شدند

پرچم‌های آمریکا و ایران
پرچم‌های آمریکا و ایران Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت آمریکا روز دوشنبه با صدور اجازه رفع توقیف شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، مسیر اجرای توافق بر سر مبادله زندانیان بین دو کشور را هموار کرد.

آگهی

ایران و آمریکا ماه گذشته بر سر مبادله زندانیان دو طرف و رفع توقیف از شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به توافق رسیده بودند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به طور رسمی به کنگره این کشور اطلاع داده که اجازه انتقال شش میلیارد دلار دارایی ایران را صادر کرده است. 

در چهارچوب این توافق قرار است وجه شش میلیارد دلاری ایران از کره‌جنوبی به یک حساب بانکی در قطر منتقل شود. استفاده تهران از این وجه با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود.  

پنج زندانی با تابعیت آمریکایی که در ایران زندانی بودند ماه گذشته از زندان به حبس خانگی منتقل شدند. سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز از جمله این زندانیان هستند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

واشنگتن قرار است علاوه بر رفع توقیف از دارایی شش میلیارد دلاری ایران پنج زندانی این کشور در آمریکا را نیز آزاد کند. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه با اعلام رسمی خبر صدور اجازه رفع توقیف از شش میلیارد دلار از دارایی ایران تاکید کرد که «هیچ کدام از تحریم‌ها علیه ایران لغو نشده» و تهران از هیچ‌گونه «تخفیف» در تحریم‌ها هم بهره‌مند نشده است.

در مقابل ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ابراز امیدواری کرده بود که کار انتقال دارایی‌های توقیف‌شده در کره‌جنوبی طی روزهای آینده نهایی شود. 

ایران در چهارچوب توافق صورت‌گرفته با آمریکا می‌تواند از دلارهای آزادشده برای تامین دارو و مواد غذایی استفاده کند. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا واشنگتن می‌تواند بر نحوه و زمان استفاده از دارایی آزاد شده ایران نظارت کند. 

توافق دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با تهران بر سر مبادله زندانیان اعتراض جمهوریخواهان در کنگره این کشور را برانگیخته است. آنها بر این باور هستند که دولت جو بایدن با اجرای این توافق به حکومت ایران «باج» می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیامک نمازی پس از آزادی: دولت بایدن تصمیم بسیاری سختی برای نجات ما گرفت

آمریکا دو شرکت و چهار فرد ایرانی مرتبط با سپاه را به اتهام «فعالیت‌های سایبری» تحریم کرد

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند