هشدار پلیس سوئد نسبت به خشونت «بی‌سابقه» در جنگ میان باندهای تبهکار

جرائم سازمان‌یافته در سوئد
جرائم سازمان‌یافته در سوئد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرمانده پلیس سوئد روز چهارشنبه ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) پس از وقوع چندین تیراندازی مرگبار در طی یک هفته گذشته گفت که نزاع میان گروه‌های تبهکار در سوئد منجر به موج «بی‌سابقه»ای از خشونت شده است.

آگهی

در پی بروز درگیری‌های فزاینده میان باندهای تبهکار در سوئد، مقامات پلیس این کشور نسبت به امنیت شهروندان هشدار داده‌اند.

آندرس تورنبرگ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اخیراً تعداد بی‌سابقه‌ای از قتل و انفجار رخ داده است. چند پسر ۱۳ تا ۱۵ ساله کشته شده‌اند، مادر یک جنایتکار در خانه‌اش به قتل رسید و مرد جوانی در اوپسالا در حال رفتن به محل کارش به ضرب گلوله جان خود را از دست داد.»

این مقام ارشد انتظامی سوئد گفته است که آمران این قتل‌ها اغلب در خارج از کشور به سر می‌برند.

در چندین سال گذشته سوئد درگیر جنگ بین باندهایی بوده است که بر سر قاچاق اسلحه و مواد مخدر با یکدیگر رقابت دارند. بر اساس اطلاعات پلیس سوئد در سال ۲۰۲۲، تعداد ۹۰ انفجار و ۱۰۱ تلاش برای حمله با استفاده از مواد منفجره به ثبت رسیده است. این در حالی است که تا ۱۵ اوت سال ۲۰۲۳، یعنی ماه گذشته، ۱۰۹ انفجار در کشور ثبت شده است.

آقای تورنبرگ با بیان اینکه درگیری بین این باندهای جنایتکار به قیمت جان افراد بیگناه تمام می‌شود، گفت: «شهروندان می‌ترسند و ناامنی در حال افزایش است. علاوه بر این، ما سطح هشدار تروریستی خود را در کشور بالا برده‌ایم.»

اولف یوهانسون، یکی از مقامات پلیس در منطقه دانشگاهی اوپسالا، شهری واقع در ۷۰ کیلومتری شمال استکهلم، در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در اوپسالا که وضعیت بسیار وخیمی دارد چند نفر دستگیر شدند و سلاح‌هایشان نیز توقیف شده است.»

سوئد در سال ۲۰۲۲ شاهد ۳۹۱ حادثه تیراندازی بود که در مجموع ۶۲ کشته برجا گذاشت. این در حالی است که سال قبل از آن، یعنی ۲۰۲۱، تعداد ۴۵ نفر بر اثر تیراندازی کشته شده بودند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دولت سوئد از سال ۲۰۱۹ بدین‌سو تلاش کرده است تا با اعطای قدرت نظارتی بیشتر به پلیس و تصویب مجازات‌های شدیدتر برای جرائمی نظیر قاچاق مواد مخدر و اسلحه با معضل گرو‌ه‌های تبهکار مقابله کند. با این حال تا کنون نتوانسته در مهار این باندها موفق باشد.

مقامات سوئدی می‌گویند باندهای تبهکار که اکثرا به صورت «خانوادگی و قبیله‌ای» عمل می‌کنند حوزه نفوذ خود را در شماری از محله‌های ناراضی شهرهای بزرگ سوئد گسترش داده‌اند بدون اینکه پلیس یا دولت بتواند به طور موثری با آنان مقابله کند.

به گفته این مقامات، باندها تنها با هدف انجام اعمال مجرمانه به سوئد آمده‌اند و سیستم مدیریت داخلی خود را در محله‌های عمدتا آسیب‌پذیر کشور که دولت به اندازه کافی بر آن‌ها کنترل ندارد مستقر کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقابداران در سوئد ده‌ها خودرو را آتش زدند

دو نفر در جدال تبهکاران بر سر کنترل قلمرو در استکهلم کشته شدند

تیراندازی در گوتنبرگ سوئد 'انگیزه های تبهکارانه' داشته است