گروهی از فعالان حقوق زنان خواستار محرومیت ایران از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس شدند

فردریک تیریز، وکیل و مسئول سابق ورزش فرانسه
فردریک تیریز، وکیل و مسئول سابق ورزش فرانسه Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروهی از فعالان حقوق بشری و چهره‌های ورزشی یک سال مانده تا آغاز المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس خواستار محرومیت ایران از بازی‌های المپیک پاریس یا دست‌کم منع حضور این کشور در آن دسته از رشته‌های ورزشی شده‌اند که ورزشکاران زن اجازه شرکت در آنها را ندارند.

آگهی

انگیزه افراد یاد شده که نام شیرین عبادی (برنده جایزه صلح نوبل) و مهیار منشی‌پور (قهرمان سابق بوکس ایران) در میان آنها دیده می‌شود، تحریم ایران از بازی‌‌های المپیک به دلیل برخورد تبعیض‌آمیز جمهوری اسلامی با زنان ورزشکار عنوان شده است.

این درخواست روز چهارشنبه گذشته از زبان فردریک تیریز، وکیل و از مسئولان سابق ورزش فرانسه در جریان یک کنفرانس خبری مطرح شد.

امضا کنندگان این نامه تاکید دارند که ایران به دلیل ایجاد محدودیت‌های مبتنی بر تبعیض جنسیتی برای زنان در ورزش‌هایی چون کشتی، بوکس، شنا، والیبال ساحلی یا ژیمناستیک، نباید اجازه داشته باشد که ورزشکاری در این رشته‌ها به المپیک تابستانی پاریس اعزام کند.

در این نامه، از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته شده است که ایران به دلیل نقض اصل برابری و عدم تبعیض در ورزش از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس محروم شود.

این نامه پایان ژوئیه گذشته به کمیته بین‌المللی المپیک ارسال شده و فردریک تیریز، وکیل فرانسوی اخیرا جزئیات آن را در جریان یک کنفرانس خبری با رسانه‌های در میان گذاشته است.

به گفته آقای تیریز که به این نامه استناد می‌کند، ایران به دلیل رعایت نکردن منشور المپیک که در آن ورزش یک حق انسانی و به دور از هر گونه تبعیض در هر زمینه‌ای از جمله نژاد، رنگ، جنسیت، گرایش جنسی، زبان، مذهب، عقاید سیاسی، ثروت، تولد یا هر موقعیت دیگری شناخته‌‌ می‌شود، باید از بازی‌های المپیک تابستانی پاریس محروم شود.

آقای تیریز در جریان این کنفرانس خبری همچنین یادآور شد که کار برای ارجاع این پرونده به دادگاه داوری ورزش آغاز شده است.

در این نامه که نسخه‌ای از آن برای خبرگزاری فرانسه ارسال شده، همچنین به سابقه حذف آفریقای جنوبی از بازی‌های المپیک و اخراج این کشور از کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۷۰به دلیل تبعیض نژادی اشاره شده است.

فردریک تیریز سپس یادآور شد که کمیته بین‌المللی المپیک به امضا کنندگان این نامه اطمینان داده است که از نزدیک وضعیت ایران را زیر نظر قرار می‌دهند.

شیرین شیرزاد، کشتی‌گیر زن سابق ایرانی که به هلند پناهنده شده، از طریق ارتباط ویدیویی در این کنفرانس خبری حضور داشت و تاکید کرد: «رویای ما امکان ورزش کردن به صورت معمول و عادی است.»

مهیار منشی پور، قهرمان سابق بوکس ایران که در کنار ژانت بوگراب، حقوق‌دان و وزیر مشاور سابق دولت فرانسه در امور جوانان طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ حضور داشت نیز در این کنفرانسی خبری گفت که در ایران، زنان «در آپارتمان‌ها یا زیرزمین‌ها» تمرین می‌کنند.

صفحه ایکس (توییتر) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

فرانس‌پرس در پایان گزارش خود به اقدام ماه اوت گذشته دو انجمن غیردولتی فعال در پاریس برای شکایت علیه غفور کارگری، رئیس کمیته ملی پارالمپیک ایران در زمان سفر او به فرانسه اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که شاکیان این مسئول ایرانی را به «شکنجه و جنایت علیه بشریت» متهم کرده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افشای ایمیل‌ها و تهدید به شکایت؛ نخستین رئیس زن کمیته المپیک فرانسه استعفا داد

اعتصاب گسترده در فرانسه پروازهای سراسر اروپا را تحت تاثیر قرار داد

عفو بین‌الملل «تداوم فرسایش» حقوق بشر در فرانسه در سال ۲۰۲۳ را محکوم کرد