بحران جمعیتی سومین اقتصاد برتر جهان؛ از هر ۱۰ ژاپنی یک نفر بالای ۸۰ سال سن دارد

افزایش سالمندان در ژاپن
افزایش سالمندان در ژاپن Copyright ASSOCIATED PRESS
Copyright ASSOCIATED PRESS
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بین از ۱۰درصد جمعیت ژاپن بیشتر از ۸۰ سال دارند. این موضوع نشان‌دهنده بحران جمعیتی این کشور و روند پرسرعت پیری است.

آگهی

بنابر آمار وزارت کشور و ارتباطات ژاپن که به مناسبت روز احترام به سالمندان منتشر شده است، ۲۹.۱درصد جمعیت ژاپن در حال حاضر بالای ۶۵ سال دارند که این بالاترین میزان در جهان است.

همچنین، نرخ زاد و ولد در کشور خورشید تابان کاهش یافته است. این موضوع تاثیر مستقیمی بر کاهش نیروی کار آینده گذاشته و می‌تواند با افزایش جمعیت سالمندان و در پی آن افزایش نیاز آن‌ها بر بودجه بازنشستگی و مراقبت‌های بهداشتی اثر بگذارد. 

جمعیت ژاپن از زمان رونق اقتصادی این کشور در دهه ۱۹۸۰ میلادی با نرخ باروری ۱.۳ رو به کاهش بوده است. این میزان بسیار کمتر از نرخ ۲.۱ لازم برای حفظ جمعیت پایدار بدون مهاجرت است. بیش از یک دهه است که شمار مرگ و میرها از زاد و ولد در ژاپن پیشی گرفته و مشکلات فزاینده‌ای برای رهبران سومین اقتصاد بزرگ جهان به‌وجود آورده است. 

این کشور همچنین یکی از بالاترین امید به زندگی‌ها را در جهان دارد و همین امر نیز به افزایش جمعیت سالماندان کمک  می‌کند.   

Eugene Hoshiko/AP
کارگران سالمند در ژاپنEugene Hoshiko/AP

دولت ژاپن در دهه گذشته به دلیل کمبود فزاینده نیروی کار و همچنین با هدف تجدید نیروی اقتصادی راکد، سالمندان و مادران خانه‌دار را به بازگشت به بازار کار تشویق کرده است. 

این اقدامات دولت تاحدودی نتیجه بخش بوده است. به طوری که بنابر اعلام وزارت کشور در روز دوشنبه، ۱۸ سپتامبر در حال حاضر ۹.۲ میلیون نفر از جمعیت کارگران ژاپن را افراد مسن تشکیل می‌دهند. این جمعیت در ۱۹ سال اخیر روندی افزایشی داشته است. همچنین ۱۳ درصد نیروی کار این کشور کارگران بالای ۶۵ سال هستند. نرخ اشتغال سالمندان در ژاپن یکی از بالاترین‌ها در میان اقتصادهای برتر جهان محسوب می‌شود. 

اما حتی تشویق کارگران مسن برای جبران تاثیرات اقتصادی و اجتماعی بحران جمعیتی کافی نیست. فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در ماه ژانویه هشدار داد که این کشور «در آستانه ناتوانی در حفظ عملکرد اجتماعی است.»

او افزود که حمایت از «فرزند پروری» در صدر سیاست‌های مهم دولت بوده است و برای حل و فصل این مساله نمی‌توان بیش از این تعلل کرد. 

کشورهای نزدیک به ژاپن همچون کره جنوبی، چین، سنگاپور و تایوان نیز با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند. این کشورها در مواجهه با افزایش هزینه‌های زندگی و نارضایتی اجتماعی، جمعیت جوان را به فرزند آوری بیشتر تشویق کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان ۴۹ سال فرار در بستر مرگ؛ بمبگذار ژاپنی در آخرین روزهای عمرش به پلیس اعتراف کرد

پزشک جوان ژاپنی پس از انجام ۲۰۰ ساعت اضافه‌کاری در ماه به زندگی خود پایان داد

تصویب قوانین جدید علیه جرایم جنسی در ژاپن؛ سن قانونی رابطه جنسی به ۱۶ سال افزایش یافت