تفلیس، اوکراین را به طراحی و حمایت از یک کودتا در گرجستان متهم کرد

تظاهرات در گرجستان
تظاهرات در گرجستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تفلیس یک مقام ارشد اوکراینی را متهم به تلاش برای سرنگونی دولت گرجستان در بحبوحه روابط تیره بین کی‌یف و این کشور قفقازی کرده است.

آگهی

سرویس امنیت دولتی گرجستان (SSG) مدعی شده که گئورگی لورتکیپانیدزه، معاون سابق وزیر کشور گرجستان که در حال حاضر به عنوان معاون رئیس اطلاعات نظامی اوکراین فعالیت می‌کند با حمایت کی‌یف در حال توطئه برای سرنگونی خشونت آمیز دولت فعلی تفلیس بوده است. 

لورتکیپانیدزه یکی از اعضای سابق یک دولت شدیدا طرفدار غرب در گرجستان بوده است.

اوکراین این اتهامات را رد و تاکید کرده اطلاعی از این برنامه ندارد. دولت حاکم گرجستان که روابط بسیار نزدیکی با کرملین دارد در سالهای اخیر روابط خود را با مسکو را افزایش داده است. این در حالیست که بسیاری از گرجی‌ها از اوکراین در جنگ با روسیه حمایت می‌کنند. 

از سال ۲۰۱۲ که حزب «رویای گرجی» در گرجستان به قدرت رسیده، این هفتمین بار است که این جریان سیاسی ادعا می‌کند که مخالفان قصد داشتند علیه این حکومت کودتا کنند. 

شالوا پاپواشویلی، رئیس پارلمان گرجستان روز دوشنبه گفت که لورتکیپانیدزه که اصالتا گرجی است اما در روح و قلبش غیر گرجی است و در تلاش است تا وضعیت کشور را تغییر دهد. او برای دومین بار در سازماندهی توطئه‌علیه گرجستان دخیل بوده است. 

برخی از چهره‌های اپوزیسیون گرجستان می‌گویند بیانیه دولت تلاشی برای منحرف کردن حواس از رسوایی مربوط به تحریم یک دادستان ارشد سابق توسط ایالات متحده به دلیل ارتباط وی با روسیه است. 

سرویس امنیت دولتی گرجستان در بیانیه‌ای مدعی شده لورتکیپانیدزه با جمع‌آوری سربازان و همدستی میخائيل ساکاشویلی، رئیس جمهوری پیشین و زندانی این کشور تلاش داشته این کودتا را اجرایی کند. 

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در واکنش به اتهامات تفلیس اعلام کرد که دولت گرجستان به دلایل داخلی در تلاش است اوکراین را شیطانی جلوه دهد. او در حساب فیس‌بوکی خود همچنین نوشت: «دولت اوکراین در امور داخلی گرجستان مداخله نکرده، مداخله نمی‌کند و قصد هم ندارد چنین کند.»

مقام‌های گرجی ادعا می‌کنند که توطئه‌گران برنامه داشتند در صورت شکست گرجستان در کسب وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا، خشم جوانان این کشور را برانگیزند و فضا را برای کودتا هموار سازند. 

بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ توسط موسسه ملی دمکراتیک، حدود ۸۱ درصد از مردم این کشور از پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند. با این حال گروه‌های راست افراطی نزدیک به روسیه تلاش دارند احساسات ضد اتحادیه اروپا را در جامعه این کشور تشویق نمایند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گرجستان می‌گوید متعهد به پیوستن به اتحادیه اروپا است اما بروکسل تاکید دارد که این کشور باید اصلاحات اساسی برای کسب نامزدی اتحادیه اروپا انجام دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لایحه‌ سختگیرانه علیه منتقدان دولت روند پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا را به خطر انداخت

حزب حاکم گرجستان لایحه جنجالی «عوامل خارجی» را پس گرفت

تصویب لایحه «عوامل خارجی» در گرجستان؛ هزاران نفر برای دومین روز پیاپی در تفلیس تظاهرات کردند