جو بایدن و بنیامین نتانیاهو درباره روابط با عربستان سعودی و فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفتگو کردند

دیدار بایدن و نتانیاهو در نیویورک
دیدار بایدن و نتانیاهو در نیویورک Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا دیدار کرد. آقای بایدن در این دیدار و در حضور خبرنگاران گفت که طرفین در مورد راه‌حلی که «تضمین کند ایران هرگز و هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد» تبادل نظر خواهند کرد.

آگهی

آقای بایدن در آغاز این دیدار، روابط آمریکا با اسرائیل را روابطی «آهنین» توصیف کرد و در عین حال گفت که آن‌ها درباره «حمایت از ارزش‌های دموکراتیک از جمله تفکیک قوا، که هسته اصلی مشارکت بین دو کشور را تشکیل داده است» گفتگو خواهند کرد. این اولین دیدار طرفین از زمان روی کار آمدن نتانیاهو بر راس دست‌راست‌ترین دولت اسرائیل است.

کاخ سفید پیش از این نشست اعلام کرده بود که رهبران دو کشور «در مورد طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای بحث و گفتگو خواهند کرد» که یکی از این مسائل حول «مقابله مؤثر و ایجاد بازدارندگی در برابر ایران» عنوان شد.

نتانیاهو نیز در ابتدای سخنان خود با آقای بایدن بر اهداف مشترک بین دو کشور تاکید کرد. او به بایدن گفت: «ما تحت رهبری شما به عنوان رئیس جمهور، می توانیم صلحی تاریخی بین اسرائیل و عربستان سعودی ایجاد کنیم.» نتانیاهو گفت که علیرغم تغییرات پیشنهادی او در سیستم قضایی اسرائیل، از ارزش‌های دموکراتیک حمایت خواهد کرد.

آسوشیتدپرس
اعضای حاضر در دیدار بایدن و نتانیاهو در نیویورکآسوشیتدپرس

به تعویق افتادن طولانی‌مدت این دیدار از جانب جو بایدن و تصمیم کاخ سفید برای برگزاری آن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به جای دعوت رسمی به کاخ سفید در واشنگتن، به عنوان نشانه‌ای از نارضایتی ایالات متحده از دولت جدید نتانیاهو تعبیر می‌شود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

از زمان روی کار آمدن دوباره بنیامین نتانیاهو در سال گذشته میلادی، این اولین ملاقات رهبران اسرائیل و ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. 

بایدن و دولت او به شدت از اصلاحات بحث‌برانگیز نتانیاهو در حوزه قضایی، و همچنین اقدامات انجام شده در کرانه باختری اشغالی انتقاد کرده اند. دولت نتانیاهو به زعم رئیس جمهور ایالات متحده «افراطی ترین» دولت اسرائیلی در پنج دهه فعالیت بایدن در دنیای سیاست است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها