افزایش محبوبیت چپ و راست افراطی؛ «از هر ۳ اروپایی یک نفر به احزاب پوپولیست رای می‌دهد»

گرایش یک سوم رای‌دهندگان اروپایی به احزاب عوامگرا
گرایش یک سوم رای‌دهندگان اروپایی به احزاب عوامگرا Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتیجه یک پژوهش استادان علوم سیاسی نشان می‌دهد که تقریبا از هر سه رای‌دهنده اروپایی یک نفر به احزاب عوامگرا و مخالف اصول متعارف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رای می‌دهد.

آگهی

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین» بررسی‌های بیش از یکصد استاد علوم سیاسی در ۳۱ کشور اروپایی حاکی است که یک سوم رای‌دهندگان در این کشورها به احزاب راست افراطی یا چپ افراطی گرایش پیدا کرده‌اند. 

رای به احزاب عوامگرا و مخالف اصول متعارف سیاسی در کشورهای اروپایی در حالی به ۳۲ درصد رسیده است که این رقم در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی ۲۰ درصد بود. از سوی دیگر در اوایل دهه ۱۹۹۰ تنها ۱۲ درصد از رای‌دهندگان اروپایی به احزاب عوامگرا با گرایش افراطی رای می‌دادند.

نتیجه تحقیق استادان علوم سیاسی در کشورهای اروپایی همچنین نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از رای‌دهندگانی که احزاب عوامگرا رای می‌دهند، طرفدار احزاب راست افراطی هستند. 

از سوی دیگر احزاب راست سنتی در بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا، فرانسه، هلند و اتریش بیش از پیش مواضع خود را به راست افراطی نزدیک کرده‌اند. امری که باعث شده است دانشمندان علوم سیاسی تغییر توصیف آنها از «راست» به «راست افراطی» را مدنظر داشته باشند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AP Photo
گردهمایی هواداران ائتلاف حاکم بر ایتالیا به رهبری جورجا ملونیAP Photo

حزب محافظه‌کار بریتانیا و حزب جمهوریخواهان در فرانسه از جمله این احزاب هستند. 

محققان در جریان بررسی‌های خود ۲۳۴ حزب مخالف ساز و کار و اصول متعارف سیاسی را در قاره اروپا شناسایی کردند. به گفته آنها ۱۶۵ حزب از این احزاب را می‌توان عوامگرا یا پوپولیست خواند. 

احزاب عوامگرا هرچند اغلب ریشه در ایدئولوژی‌های راست افراطی یا چپ افراطی دارند اما برای جذب رای‌دهندگان جامعه را در گفتمان خود به دو گروه متضاد یعنی مردم عادی و «نخبگان فاسد» تقسیم می‌کنند.

مخالفان احزاب عوامگرا بر این باور هستند که این گرایش سیاسی پس از به دست گرفتن قدرت هنجارهای دموکراتیک را زیر سوال می‌برد و به دنبال ایجاد محدودیت برای آزادی رسانه، رویه قضایی مستقل و حقوق اقلیت‌ها است.

احزاب عوامگرا در مجارستان، لهستان، ایتالیا، فنلاند و سوئد اکنون یا قدرت را به تنهایی در دست دارند و یا در دولت ائتلافی حضور دارند. 

از سوی دیگر احزاب عوامگرا در کشورهای اتریش، آلمان و فرانسه طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش محبوبیت خود بوده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راز محبوبیت فزاینده راست افراطی در لهستان: ظهور رهبر آبجوساز که سلطان تیک‌تاک شد

«دروغ رذیلت راست افراطی و ملونی مثل لوپن است»؛ دلجویی فرانسه تصمیم رُم را عوض نکرد

تانک مجهز به هوش مصنوعی؛ آلمان و فرانسه قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد یورویی امضا کردند