سرگئی لاوروف: منافع روسیه در قفقاز جنوبی را نمی‌توان نادیده گرفت

Russian Foreign Minister Sergey Lavrov
Russian Foreign Minister Sergey Lavrov Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لاوروف: «مردم بسیاری در ارمنستان می‌خواهند روسیه را رها کرده و دوستان جدیدی پیدا کنند. اگر آنها روی ایالات متحده حساب می‌کنند، بهتر است به گذشته نگاهی بیندازند.»

آگهی

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه در واکنش به انتقادات نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان از مسکو مبنی بر اینکه نتوانسته است به تعهداتش در تضمین امنیت ارمنستان عمل کند همچنین تاکید او بر اینکه ضروری است ایروان به شرکای جدیدی روی بیاورد، توصیه کرد که بهتر است ارمنستان سرنوشت کشورهایی که به ایالات متحده متکی هستند را نیز به یاد بیاورد.

آقای لاوروف در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه گفت: «مردم بسیاری در ارمنستان می‌خواهند روسیه را رها کرده و دوستان جدیدی پیدا کنند. اگر آنها با توجه به اظهارات مستقیم بسیاری از رهبران ارمنستان روی ایالات متحده حساب می‌کنند، شاید بهتر باشد که به گذشته نیز نگاهی بیندازند.»

او افزود: «نگاهی به تاریخ رفتار ایالات متحده با کسانی که می‌خواست آنها را تحت حمایت خود بگیرد تا منافع ژئوپلیتیکی خود را به دور از سواحل آمریکا در مناطق مختلف جهان پیش ببرد، نشان می‌دهد که سرنوشت همه آن مردم واقعا غیرقابل رشک است».

او همچنین تاکید کرد که از نظر ژئوپلیتیکی، به هیچ وجه نمی‌توان منافع فدراسیون روسیه در قفقاز جنوبی را نادیده گرفت و افزود: «از نظر تاریخی، جغرافیایی و ژئوپلیتیکی، دور شدن از روسیه به معنای نادیده گرفتن کامل منافع این کشور در قفقاز جنوبی، غیرممکن است. با این وجود برخی از رهبران در ایروان، چنین امیدهایی در سر دارند و مستقیماً نیز آن را بیان می کنند.»

سفارت روسیه در ارمنستان: به تلاشمان برای صلح در قفقاز جنوبی ادامه می‌دهیم

خبرگزاری تاس روسیه همچنین به نقل از سفارت روسیه در ارمنستان اعلام کرد که مقامات روسیه و نیروهای حافظ صلح این کشور، توجه خود را بر مشکلات انسانیِ فوری ارمنی‌ها در منطقه قره باغ کوهستانی متمرکز کرده‌اند.

این سفارت در بیانیه‌ای که به مناسبت سومین سالگرد درگیری‌های سال ۲۰۲۰ میان ارمنستان و آذربایجان منتشر کرد، اعلام کرد که روسیه قصد دارد به تلاش‌های خود برای صلح در قفقاز جنوبی ادامه دهد.

در این بیانیه آمده است: «در یادبود حوادث غم انگیز سال ۲۰۲۰ میلادی، ما در کنار مردم ارمنستان، در سوگ کشته‌شدگان و ابراز همدردی با خانواده‌های آنها هستیم و برای همه مجروحان آرزوی بهبودی سریع می‌کنیم. روسیه آماده است تا بر اساس توافقات سه جانبه رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۲ میلادی، به تلاش خود برای برقراری صلح پایدار در منطقه ادامه دهد و در این راه کمک کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرار ارامنه قره‌باغ کوهستانی از دست ارتش جمهوری آذربایجان؛ سفری که مقصدی ندارد

معترضان ارمنی در مخالفت با واگذاری زمین به آذربایجان: «خون می‌دهیم خاک نمی‌دهیم»

ارمنستان و جمهوری آذربایجان مرز مشترک میان خود را تعیین می‌کنند