اختلاف میان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا احتمال تعطیلی دولت را پررنگ کرد

کنگره آمریکا
کنگره آمریکا Copyright AP photo
Copyright AP photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سنای ایالات متحده روز سه شنبه یک گام به جلو در مورد یک لایحه دو حزبی برداشت که هدف آن جلوگیری از تعطیلی دولت این کشور در ۵ روز آینده است. با این وجود به نظر می‌رسد عدم توافق در مجلس نمایندگان دولت آمریکا را به تعطیلی بکشاند.

آگهی

این اقدام مجلس سنا در حالی انجام شد که اعضای مجلس نمایندگان به دنبال اجرای اقدام متناقضی بودند که تنها توسط جمهوری‌خواهان حمایت شد. در مجلس سنا ۷۷ رای موافق در مقابل ۱۹ مخالف به اقدامی رای ثبت داد که بودجه دولت را تا روز ۱۷ نوامبر تامین می‌کند و ۶ میلیارد دلار برای امور مربوط به بلایای طبیعی داخلی و همچنین ۶ میلیارد دلار دیگر هم برای کمک به اوکراین تخصیص داده شده است. 

با این حال، مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری خواهان، قصد داشت رویکرد حزبی خود را  پیش ببرد که البته با توجه به اکثریت داشتن دموکرات‌ها در سنا، بعید بود به نتیجه برسد. 

شکاف بین دو مجلس نشان می دهد که دولت فدرال به احتمال زیاد در روز یکشنبه وارد چهارمین تعطیلی خود در یک دهه اخیر می شود. الگویی که از بن‌بست حزبی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نشات می‌گیرد و باعث تیره شدن دیدگاه وال استریت نسبت به اعتبارات دولت ایالات متحده شده است. 

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنا، و میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان این مجلس، برای تمدید کوتاه مدت بودجه فدرال تلاش کردند تا بتوانند حمایت هر دو حزب را کسب کنند.  از سوی دیگر کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که از جمهوری‌خواهان خواهد خواست تا لایحه‌ای را که به طور موقت بودجه دولت را تامین کند، تایید کنند. 

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و کوین مک‌کارتی در ماه مه با یکدیگر بر سر سقف بدهی فدرال با هزینه ۱.۵۹ تریلیون دلاری برای سال مالی که از اول اکتبر آغاز می‌شود به توافق رسیدند و این توافق با هدف متوقف کردن تعطیلی دولت صورت گرفته بود اما حالا جمهوری‌خواهان دست‌راستی با این توافق مخالفت می‌کنند. کاخ سفید روز سه‌شنبه از جمهوری‌خواهان خواست که به آن توافق احترام بگذارند. 

کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان باید در انجام وظایف خود به سنا بپیوندند، از بازی‌ سیاسی با زندگی مردم دست بردارند و به توافق دو حزبی که دو سوم آنها در ماه مه به آن رأی دادند، پایبند باشند.»

اما تندروهای دست راستی جمهوری‌خواه توافق مک کارتی را رد کرده و خواستار کاهش ۱۲۰ میلیارد دلاری بودجه شدند. این سیاست در واقع برگرفته از تحریک‌های دونالد ترامپ، رئيس جمهوری پیشین آمریکا صورت می‌گیرد که از تندروهای حزب جمهوری‌خواه خواسته بود تا زمینه تعطیلی دولت بایدن را فراهم کنند. 

مسئله اختلاف نظر تنها بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نیست و حتی میان خود جمهوری‌خواهان هم بر سر این مسئله تفاوت‌هایی وجود دارد. میچ مک کانل رهبر جمهوری‌خواهان سنا از هم‌حزبی‌های خود در مجلس نمایندگان و همچنین مک‌کارتی خواست که اجازه ندهند دولت تعطیل شود. او همچنین افزود: «تعطیلی دولت از هر جهت که به آن نگاه کنید، خبر بدی است.» 

اگر دو طرف به توافق نرسند، صدها هزار کارگر فدرال مرخص خواهند شد و طیف گسترده ای از خدمات دولتی از روز یکشنبه به حالت تعلیق در می‌آیند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کنگره از سال ۱۹۸۱ تاکنون ۱۴ بار دولت را تعطیل کرده است، اگرچه بیشتر این شکاف‌های بودجه تنها یک یا دو روز ادامه داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه چیز درباره بسته کمک‌های ۹۵ میلیارد دلاری سنای آمریکا؛ سهم اسرائيل و اوکراین چقدر خواهد بود؟

زلزله سیاسی در واشنگتن؛ برای نخستین بار در تاریخ آمریکا رئیس مجلس نمایندگان از سمت خود برکنار شد

افزایش احتمال تعطیلی دولت آمریکا؛ چه کسانی آسیب می‌بینند؟