توقیف کشتی حامل کوکائین با سرنشینانی از ایران؛ کلمبیا: اتحادیه اروپا از تقاضای مصرف کوکائین بکاهد

کوکائین، عکس تزیینی است
کوکائین، عکس تزیینی است Copyright ARNULFO FRANCO/AP
Copyright ARNULFO FRANCO/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایوان ولاسکز گومز، وزیر دفاع کلمبیا می‌گوید که اتحادیه اروپا نیز باید در کنار کشورش در راه مبارزه با جرایم سازمان یافته و قاچاق گسترده مواد مخدر تلاش کند.

آگهی

به گفته او، مهمترین قدم اتحادیه اروپا در این راه، کاستن از تقاضای عظیم قاره سبز برای کوکائین است.

آقای گومز که روز جمعه برای دومین دور گفتگوهای اتحادیه اروپا و کلمبیا در موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر به بروکسل آمده بود، از اتحادیه اروپا خواست تا تلاش‌های خود را در این راه افزایش دهد.

او به خبرنگاران گفت: «کاری که ما انجام می‌دهیم این است که از رسیدن کوکائین به شما در اینجا در قاره اروپا جلوگیری کنیم. اما همزمان با تلاش‌های ما برای کنترل عرضه، کشورهای مصرف کننده نیز باید تلاش کنند تا تقاضا را کنترل و کاهش دهند. زیرا تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد مردم برای تولید بیشتر تلاش خواهند کرد.»

آقای گومز همچنین گفت: «تولید کوکائین از آن رو همچنان ادامه دارد که قاچاقچیان مواد مخدر می‌دانند بازار کافی برای فروش کالاهای خود دارند. به همین دلیل است که تنها با همکاری یکدیگر می‌توانیم عرضه و تقاضا را محدود کنیم. کاستن از میزان تقاضاها برای مواد مخدر، باعث نتیجه‌بخش بودن تلاش‌ها هم در بخش مجازات و هم پیشگیری می‌شود.»

عکس از AP
ایوان ولاسکز گومز، وزیر دفاع کلمبیاعکس از AP

دور دوم گفتگوهای بروکسل در حالی در جریان است که یکی از نگرانی‌های اصلی دولت‌های اروپایی، افزایش خشونت‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر است؛ یعنی معضلی که پیش از این عمدتا در کشورهای آمریکای لاتین دیده می‌شد.

در جریان نشست روز جمعه، بروکسل و بوگوتا متعهد شدند که در چهارچوب تلاش‌ها برای مبارزه با جرایم سازمان یافته، اقدام به اشتراک گذاری اطلاعات همچنین برقراری ارتباطات بیشتر کنند.

هشدار اتحادیه درباره ماده مخدر «فنتانیل»

این تلاش‌ها در حالی ادامه دارد که اتحادیه اروپا درباره گسترش مصرف ماده مخدر مصنوعی «فنتانیل» که تخمین زده می‌شود ۵۰ برابر قوی‌تر از هروئین باشد نیز هشدار داده و آن را به عنوان یک خطر احتمالی در آینده نزدیک شناسایی کرده است.

روز جمعه یلوا یوهانسون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور داخلی به یورونیوز گفت که اتحادیه در حال آماده شدن برای رویارویی با معضل افزایش مصرف و گستردگی توزیع فنتانیل در این قاره است.

او گفت که یکی از وظایف اصلی کشورها در موضوع پیشگیری، «به‌روزرسانی‌ها اطلاعات آنهم در زمان واقعی» درباره تحولات مرتبط با این مشکل است.

خانم یوهانسون افزود که این کار هم اکنون در دستور آژانس مواد مخدر اتحادیه اروپا قرار دارد و منابع آژانس نیز دو برابر شده است.

اگرچه آخرین داده‌ها از سال ۲۰۲۱ میلادی حاکی از آن است که تنها ۱۳۷ مورد مرگ مرتبط با مصرف فنتانیل در سراسر اتحادیه اروپا وجود داشته، اما خانم یوهانسون می‌گوید که انتظار دارد این میزان در سال‌های آینده افزایش یابد.

نیروی دریایی ایرلند از توقیف یک کشتی حامل کوکائین با سرنشینانی از ایران خبر داد

نیروی دریایی ایرلند اعلام کرد که سه‌شنبه گذشته یک کشتی حامل بیش از ۲.۲ تن کوکائین به ارزش ۱۵۷ میلیون یورو را در سواحل این کشور رهگیری و توقیف کرده است.

به گفته پلیس، این بزرگترین کشف و ضبط مواد مخدر است که تاکنون در ایرلند انجام شده است.

بنا به گزارش نیروی دریایی، تاکنون دست‌کم دو نفر نیز در ایرلند در ارتباط با این پرونده بازداشت شدند. بنا بر گزارش دادستانی ایرلند، این دو مرد (از بریتانیا و اوکراین) متهم به تلاش برای واردات مواد مخدر به این کشور هستند.

آنها در زمان تلاش برای انتقال این محموله از کشتی باری «MV Matthew» ثبت شده در پاناما به یک قایق ماهیگیری دستگیر شدند.

بازرسان معتقدند که منشأ این کوکائین، یک کارتل کلمبیایی بوده و به مقصد قاره اروپا بارگیری شده است.

در جریان این عملیات، پنج مرد دیگر از کشورهای ایران، اوکراین و هلند نیز دستگیر شدند.

پیش از این در ماه اوت نیز ماموران گمرک هلند بیش از هشت تن کوکائین را در یک محموله کشف و ضبط کرده بودند. گمان می‌رود مبدأ آن محموله که حدود ۶۰۰ میلیون یورو ارزش داشت، کشور اکوادور باشد.

آگهی

پلیس اسپانیا نیز در ماه اوت، یک محموله ۹ تنی کوکائین را که در میان محموله‌ای از موز مخفی شده بود، بار دیگر از مبدأ اکوادور کشف کرد. روی بسته‌های این مواد مخدر، نام‌های تجاری مختلف همچنین نمادهایی از نازی‌ها دیده می‌شد و گمان می‌رود که این محموله به مقصد بیش از ۳۰ گروه فعال در جنایات سازمان‌یافته فرستاده شده باشند.

ارزش بازار کوکائین در قاره سبز حدود ۱۰.۵ میلیارد یورو در سال تخمین زده می‌شود و بنا بر گزارش آژانس مواد مخدر اتحادیه اروپا و یوروپل، در حال حاضر سازمان‌های جنایی اروپایی همکاری نزدیک‌تری با تولیدکنندگان کوکائین در آمریکای جنوبی حتی در فرآیند تولید این مواد دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس ترکیه از کشف سومین محموله بزرگ کوکائین در تاریخ این کشور خبر داد

پلیس نیوزیلند یک محموله کوکائین «که برای مصرف ۳۰ سال کشور کافی بود» را ضبط کرد

یوروپل: یک «ابر کارتِل» کوکائین را در دوبی و اروپا متلاشی کردیم