«بحران انسانی قره‌باغ»؛ وزیر خارجه فرانسه در حمایت از ارمنستان به ایروان می‌رود

اوضاع ناگوار پناهندگان قره‌باغ در ارمنستان
اوضاع ناگوار پناهندگان قره‌باغ در ارمنستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید روز سه‌شنبه ۳ اکتبر به ایروان سفر خواهد کرد تا در آنجا بر حمایت پاریس از حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان تاکید کند.

آگهی

خانم کولونا در حساب توییتری خود هم در پستی کوتاه نوشته بود: «من روز سه‌شنبه به ارمنستان سفر خواهم کرد.» در همین حال در بیانیه کتبی که وزارت خارجه فرانسه منتشر کرده آمده است که کولونا در این سفر بر حمایت فرانسه از حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان و همچنین هوشیاری این کشور بر رعایت این موارد تاکید ویژه خواهد کرد. 

رئيس دستگاه دیپلماسی فرانسه که پیش از این هم در ۲۸ آوریل به ارمنستان رفته بود در ایروان مورد استقبال نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور قرار می‌گیرد. سپس او با همتای ارمنی خود، آرارات میرزویان دیدار و از پناهگاه ارمنی‌هایی که پس از حمله جمهوری آذربایجان از قره‌باغ کوهستانی گریخته‌اند، بازدید خواهد داشت. 

پیش از این خانم کولونا از افزایش کمک فرانسه به ارمنستان به ارزش ۱۲ و نیم میلیون یورو خبر داده بود. این کمک‌ها به ویژه قرار است روی خدمات پزشکی و مخصوصا برای کسانی که در حادثه انفجار یک پمپ بنزین در قره‌باغ دچار آسیب دیدگی و سوختگی شدند، متمرکز خواهد بود. 

 پس از حمله برق‌آسای نیروهای آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی که نزدیک به ۶۰۰ کشته بر جا گذاشت، بیش از ۱۰۰ هزار ارمنی از این منطقه کوهستانی تحت حاکمیت باکو گریخته و به ارمنستان پناه برده‌اند. 

کمک‌های سازمان ملل متحد

در همین حال مقام‌های سازمان جهانی بهداشت می‌گویند به طور خستگی‌ناپذیری در تلاش هستند تا کمک‌های خود را به کسانی که از قره‌باغ کوهستانی فرار کرده‌اند و همچنین برای ارائه کمک فوری پزشکی به افرادی که در در جریان انفجار پمپ بنزین دچار جراحات سوختگی شدید شده‌اند، اختصاص دهند.

باب باتلر، فرستاده ویژه سازمان جهانی بهداشت پس از بازدید از یک مرکز درمان سوختگی در ایروان، صحنه‌های مشاهده شده را بسیار دلخراش توصیف کرد. 

او همچنین در خصوص وضعیت پناهجویان در ارمنستان گفت: «در این بیمارستان ۸۰ تخت خوابه، هر تخت یک نفره با یک بازمانده از انفجار قره‌باغ اشغال شده است. کارکنان بهداشتی در این اینجا سخت کار می‌کنند تا به مصدومان یاری رسانند اما این کشور کوچک است و ظرفیت‌های محدودی هم دارد در حالی‌که نیازهای بسیار زیادی مشاهده می‌شود.» 

در همین رابطه، هانس کلوگه مدیر منطقه اروپای سازمان بهداشت جهانی هم با اشاره به خروج پناهندگان ارمنی از قره‌باغ کوهستانی تاکید کرد که این اتفاقات چالش‌های عظیمی را ایجاد کرده که رفع آنها زمان زیادی را میٓ‌طلبد. 

به گفته مقام‌های برنامه جهانی غذا سازمان ملل WFP، آژانس امداد غذایی اضطراری سازمان ملل، برای یاری به پناهندگان ارمنی، وعده‌های غذایی گرم و بسته‌های تغذیه به این افراد ارائه دادند. همچنین آژانس پناهندگان سازمان ملل هم با این افراد تجهیزات فنی از حمله لپ تاپ و تبلت ارائه کردند. 

پاپ: قره‌باغ  یک بحران انسانی را از سر می‌گذراند

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه خواستار گفتگو بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و بازگرداندن صلح در قره‌باغ شد و افزود که این منطقه در حال تجربه کردن یک بحران انسانی است. 

رهبر واتیکان در صحبت‌های خود همچنین گفت: «من وضعیت دراماتیک آوارگان در قره باغ کوهستانی را در روزهای اخیر دنبال می‌کنم و فراخوان خود را برای گفت‌وگو بین آذربایجان و ارمنستان تجدید می‌کنم، به این امید که گفت‌وگوهای طرفین به توافقی پایدار منجر شود که به این بحران انسانی پایان دهد.» 

صدور حکم بازداشت یکی دیگر از رهبران قره‌باغ

دادستان کل آذربایجان در راستای دستگیری‌های اخیر این کشور در میان مقام‌های قره‌باغ کوهستانی، حکم بازداشت آراییک هاروتونیان، رهبر سابق قره باغ را هم صادر کرد. 

هاروتونیان بین ماه مه ۲۰۲۰ تا اوایل ماه گذشته میلادی رهبری این منطقه را برعهده داشت. پیشتر مرزبانی جمهوری آذربایجان «روبن واردانیان» یکی از وزرای سابق هاروتونیان را نیز چهارشنبه گذشته دستگیر کرده بود.

 باکو می‌گوید که هاروتونیان متهم به شلیک موشک به سوی «گنجه» سومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان در جریان جنگ ۴۴ روزه در اواخر سال ۲۰۲۰ است.

الهام علی‌اف پیش از این رهبران جمهوری آذربایجان را «گروه تبهکار» توصیف کرده و وعده داده بود این افراد را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالیست که ارمنستان با انتقاد از این سیاست‌های باکو، آن‌را مصداق پاکسازی قومی نامیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست «۳+۳» به میزبانی ایران درباره مناقشه قره‌باغ؛ سرگئی لاوروف به تهران سفر می‌کند

معترضان ارمنی در مخالفت با واگذاری زمین به آذربایجان: «خون می‌دهیم خاک نمی‌دهیم»

ارمنستان و جمهوری آذربایجان مرز مشترک میان خود را تعیین می‌کنند