مطالعه راهبردی ارتش اسرائيل درباره تبعات امنیتی عادی‌سازی رابطه با عربستان

نقشه خاورمیانه
نقشه خاورمیانه Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش اسرائيل در گزارش راهبردی تبعات و اثرات توافق احتمالی میان این کشور و عربستان را بررسی و خطرات احتمالی این عادی‌سازی برای موجودیت اسرائيل را مورد مطالعه قرار داده است.

آگهی

ارتش اسرائيل در گزارش راهبردی تبعات و اثرات توافق احتمالی میان این کشور و عربستان را بررسی و خطرات احتمالی این عادی‌سازی برای موجودیت اسرائيل را مورد مطالعه قرار داده است. 

در این گزارش که پایگاه خبری والانیوز اسرائيل جزئیات آن‌را منتشر کرده آمده است که در این تحقیق بخش‌هایی از ارتش این کشور از جمله اداره اطلاعات، برنامه‌ریزی استراتژیک، دپارتمان ایران، نیروی هوایی و چندین بخش دیگر مشارکت داشته‌اند. این مطالعه در واقع به بررسی تبعات محتمل این توافق برای اسرائيل پرداخته و گزینه‌هایی چون شراکت و همکاری با عربستان همراه با ریسک‌های مرتبط با امنیت اسرائيل را مورد مطالعه قرار داده است. 

این گزارش همچنین به انواع مختلفی از برنامه‌های هسته‌ای که عربستان سعودی می‌تواند راه‌اندازی کند، اشاره کرده و سناریوهای مختلف را در این خصوص مورد بررسی قرار داده است. بر اساس اعلام تایمز آو اسرائيل این گزارش پیش از ارائه به کابینه به اطلاع رئيس ستاد ارتش و همچنین یوآو گالانت، ویر دفاع اسرائيل ارائه شده است. 

این مقدمات در حالی صورت می‌گیرد که دولت جو  بایدن به طور فعال با ریاض و تل‌آویو برای میانجیگری حصول این توافق در تماس است. عربستان سعودی از آمریکا خواسته است که به عنوان بخشی از این توافق، یک پیمان دفاعی متقابل و بزرگ با این کشور امضا شود و همچنین ریاض از واشنگتن خواستار دریافت امتیازات تسلیحاتی قابل توجهی شده است. ضمن اینکه بهبود وضعیت فلسطینی‌ها یکی دیگر از شروط عربستان برای نهایی شدن این معامله است. 

گزارش ها حاکی از آن است که عربستان سعودی از آمریکا خواسته که به عنوان بخشی از شرایط عادی سازی روابط با اسرائیل، به توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی این کشور چراغ سبز نشان دهد. همچنین گمان می‌رود سعودی‌ها به دنبال دسترسی به فناوری پیشرفته دفاعی آمریکا باشند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت که یک چارچوب اساسی در مورد این توافق حاصل شده است، اما تاکید کرد که این ترتیب پیچیده، مستلزم تعامل و سازش از سوی همه طرف‌ها است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل، ماه گذشته در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که اسرائیل در آستانه یک توافق تاریخی با عربستان سعودی است. این اظهارات چند روز پس از آن بیان شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به فاکس نیوز گفت که ریاض هر روز بیش از قبل با عادی‌سازی با اسرائيل نزدیک می‌شود. او در عین حال تصریح کرد که موضوع فلسطین همچنان در این میان «بسیار مهم» است. 

در ادامه تعاملات میان اسرائيل و عربستان، قرار است امروز شلوملو کرعی، وزیر ارتباطات اسرائيل در رای هیئتی بلندپایه به عربستان سفر کند تا در کنگره فوق‌العاده اتحادیه جهانی پست که در عربستان برگزار می‌شود، شرکت کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کرعی کمتر از یک هفته پس از بازدید هایک کاتز، وزیر گردشگری اسرائيل از عربستان به این کشور می‌رود و قرار است در آنجا سخنرانی هم داشته باشد. پیش از این در اوایل ماه سپتامبر، یک هیئت اسرائيلی متشکل از ۹ کارمند به عنوان ناظر برای نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به عربستان سفر کرده و مورد استقبال مقام‌های سعودی قرار گرفته بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو کشور رقیب مسلمان که اسرائیل را به‌رسمیت نمی‌شناسند؛رئیسی در بحبوحه جنگ غزه مهمان بن‌ سلمان می‌شود

نخستین سفر عمومی یک وزیر اسرائیلی به عربستان؛ کاتس برای یک رویداد گردشگری به ریاض رفت

بلومبرگ: عربستان و اسرائيل همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی خود را برای مقابله با ایران توسعه می‌دهند