سران اتحادیه اروپا بر ضرورت اصلاحات اساسی پیش از پیوستن اوکراین و دیگر نامزدها تاکید کردند

نشست سران اتحادیه اروپا در گرانادای اسپانیا (اورزولا فن‌ در لاین، رئیس کمیسیون اروپا)
نشست سران اتحادیه اروپا در گرانادای اسپانیا (اورزولا فن‌ در لاین، رئیس کمیسیون اروپا) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس کمیسیون اروپا پیشرفت کشورهای متقاضیِ الحاق در مسیر اجرای قوانینی همسو با مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا را مهم‌ترین فاکتور برای تعیین سرعت روند عضویت اعضای جدید قلمداد کرد.

آگهی

رهبران اتحادیه اروپا روز جمعه در دومین روز از نشست غیررسمی خود در گرانادای اسپانیا بر ضرورت انجام اصلاحات لازم و اساسی در ساختار این نهاد اروپایی پیش از پیوستن اعضای جدید از جمله اوکراین تاکید کردند.

در این نشست همچنین بر این نکته تاکید شد که سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز باید در جهت پیشبرد این اصلاحات سخت تلاش کنند تا اطمینان حاصل شود که اتحادیه قادر است با بیش از ۳۰ عضو به خوبی به وظایف خود عمل کند.

اگرچه اوکراین پیش‌تر امیدوار به تعیین یک جدول زمانی برای پیوستن سریع این کشور به اتحادیه اروپا بود اما سران ۲۷ کشور عضو تاکنون از همراهی با پیشنهاد شارل میشل، رئیس شورای اروپا مبنی بر تعیین سال ۲۰۳۰ به عنوان تاریخ هدف در روند الحاق این کشور خودداری کرده‌اند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است ماه دسامبر برای دادن چراغ سبز جهت آغاز مذاکرات با کی‌یف به منظور پیوستن اوکراین به اتحادیه تصمیم‌گیری گنند.

این موضوع مستلزم آن است که کلیه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از آغاز مذاکرات الحاق با اوکراین حمایت کنند؛ حال آنکه به گفته برخی دیپلمات‌ها مجارستان می‌تواند مانعی در این راه باشد.

ویکتور اوربان در همین راستا تاکید کرده است که اتحادیه اروپا پیش از آغاز مذاکرات الحاق با اوکراین باید با توجه به شرایط جنگی موجود و نیز وسعت سرزمینی مورد پذیرش این کشور به پرسش‌های دشواری پاسخ دهد.

نخست وزیر مجارستان ضمن تاکید بر مخالفت کشورش با آغاز گفتگو با اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا گفته است: «ما نمی دانیم وسعت قلمرو این کشور چقدر است، زیرا جنگ هنوز ادامه دارد، نمی‌دانیم این کشور که ساکنانش همچنان در حال فرار هستند، چقدر جمعیت دارد؟... پذیرش یک کشور در اتحادیه اروپا بدون دانستن پارامترها و ویژگی‌های آن امری بی‌سابقه است.»

رهبران اروپایی با این حال روز پنج‌شنبه در نشست گرانادا وعده دادند که از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برای پیشبرد راهبرد کنونی مقابله با تهاجم نظامی روسیه با قوت هرچه تمام‌تر حمایت حمایت کنند.

سران اتحادیه اروپا از سوی دیگر تاکید کردند که نامزدهای پیوستن به اتحادیه باید روند طولانی و پر پیچ و خمی را که برای اثبات شایستگی کشورهای مشتاق ترسیم شده و پیمودن آن ممکن است سال‌ها و یا دهه‌ها طول بکشد، طی کنند؛ ضمن آنکه راه‌های میان‌بر به دلایل ژئوپلیتیکی منتفی شده‌اند.

در بیانیه مشترک رهبران اروپایی آمده است: «نامزدهای الحاق باید تلاش‌های اصلاحی خود را، به ویژه در حوزه حاکمیت قانون افزایش دهند؛ اتحادیه نیز به موازات آن باید بسترهای لازم را برای پیوستن اعضای جدید فراهم کند و اصلاحات لازم را در این راستا انجام دهد.»

در این نشست با اجتناب از تعیین هر گونه تاریخ هدف برای پیوستن اعضای جدید تلاش شد تا از شکاف عمیق‌تر میان آن دسته از کشورها که خواهان الحاق سریع اوکراین و دیگر نامزدها هستند و دسته دوم که به تامل و صبر بیشتر برای رایزنی‌های دشوار داخلی و اجماع ۲۷ کشور عضو در این خصوص اعتقاد دارند، جلوگیری به عمل آمد.

اورزولا فُن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا بازار واحد و یکپارچه اتحادیه اروپا برای تجارت را بزرگترین دارایی این مجموعه می‌داند و بر گسترش آن تاکید دارد.

وی در عین حال ضمن تاکید بر لحاظ کردن فاکتور شایستگی برای الحاق اعضای جدید معتقد است که : «گسترش بازار واحد همیشه یک ارزش افزوده بزرگ برای همه ما است.»

به اعتقاد رئیس کمیسیون اروپا، به جای تعیین خودسرانه مهلت‌ و تاریخ‌های هدف، پیشرفت کشورهای متقاضی در راستای قوانینی همسو با مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا باید ضرب‌آهنگ و شتاب روند عضویت را تعیین کند.

در همین راستا نخست وزیر استونی در سخنانی از مزایای پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴ سخن گفت و تاکید کرد که «همه ما از توسعه اتحادیه اروپا سود می‌بریم.»

وی سپس یادآور شد که استونی طی دو دهه پس از الحاق، از کشوری فقیر به کشوری تبدیل شده است که تولید ناخالص داخلی آن به سطح میانگین اتحادیه اروپا رسیده است.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وتوی مجارستان، جلوی بسته کمک‌های ۵۰۰ میلیونی اتحادیه اروپا به اوکراین را گرفت

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است