حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل؛ از عملیات طوفان الاقصی چه می‌دانیم؟

حمله شبه‌نظامیان فلسطینی از نوار غزه به اسرائیل
حمله شبه‌نظامیان فلسطینی از نوار غزه به اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شبه‌نظامیان حماس در باریکه غزه سحرگاه روز شنبه حمله‌ای غافلگیرکننده به نام طوفان الاقصی را علیه اسرائیل غاز کردند.

آگهی

در مقابل ارتش اسرائیل در واکنش به پرتاب صدها راکت از نوار غزه حملات هوایی به مواضع حماس را آغاز کرده است. گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی گروه حماس عملیات نظامی خود علیه اسرائیل را «طوفان الاقصی» نام‌گذاری کرده‌اند. 

بیش از ۲۵۰۰ راکت به شهرهای مرکزی و جنوب اسرائیل پرتاب شده و شهر بیت‌المقدس هم هدف قرار گرفته است. بنا به گزارش‌ها پرتاب‌های راکتی از چند نقطه مختلف باریکه غزه انجام می‌شود. 

گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرده‌اند که هدف از این عملیات «پایان دادن به همه جنایت‌های اشغالگری» است. گروه حماس از ۱۶ سال پیش تاکنون کنترل نوار غزه را در دست دارد. 

اسرائیل گروه حماس را متهم کرده که عملیاتی «ترکیبی» همراه با پرتاب راکت و نفوذ به داخل خاک این کشور را آغاز کرده است.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان فلسطینی از طریق یک تونل مرزی موفق شده‌اند به شهرک‌های اسرائیلی نزدیک مرز با غزه نفوذ کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از تلفات اسرائیلی‌ها در پی حمله غافلگیرکننده حماس چه می‌دانیم؟

اداره امداد و نجات اسرائیل گزارش داده است که ۲۲ نفر در این کشور به ضرب گلوله کشته شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از شهروندان اسرائیلی از آنچه از ساعات اولیه روز شنبه در کشورشان می‌گذرد در بهت فرو رفته‌اند. صدای آژیر خطر در بسیاری از شهرهای مرکزی و جنوب اسرائیل به دفعات به صدا در آمده است.

ارتش اسرائیل از مردم خواسته است تا به پناهگاه‌ها بروند. صدای آژیر خطر دستکم دو بار صبح روز شنبه در بیت‌المقدس شنیده شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دستکم دو راکت پرتاب شده از نوار غزه در آسمان بیت‌المقدس رهگیری و منهدم شده است. این در حالی است که صدای چند انفجار هم حدود ساعت ۹ صبح در شهر شنیده شد.

بنا به گزارش‌ها یکی از مقامات محلی در جنوب اسرائیل در جریان تبادل آتش با شبه‌نظامیانی که از نوار غزه وارد خاک اسرائیل شده بودند کشته شد. 

تصاویری از شهروندان اسرائیلی که از سوی شبه‌نظامیان فلسطینی به گروگان گرفته شده‌اند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این در حالی است که حماس و ارتش اسرائیل تاکنون در این باره اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

وضعیت محله‌های یهودی‌نشین بیت‌المقدس خلوت و آرام گزارش می‌شود. این در حالی است که در محله‌های فلسطینی‌نشین صدای بوق خودروها به نشانه شادی شنیده می‌شود. 

برخی از ساکنان از بیم طولانی شدن درگیری‌ها به ذخیره مواد غذایی روی آورده‌اند. 

اسرائیل چه واکنشی نشان داد؟

ارتش اسرائیل از حدود ساعت ۱۰ صبح روز شنبه به وقت محلی حملات هوایی به نوار غزه را آغاز کرد. بنا به اعلام ستاد فرماندهی ارتش اسرائیل دهها جنگنده مواضع حماس در باریکه غزه را هدف گرفتند. 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که کشورش در «جنگ» به سر می‌برد. او وعده داد که گروه حماس برای حملات روز شنبه «بهایی بی‌سابقه» پرداخت خواهد کرد. 

وزیر دفاع اسرائیل نیز تاکید کرد که حماس با آغاز عملیات نظامی علیه اسرائیل «اشتباهی جدی» مرتکب شده است. بنا به گزارش‌ها وزارت دفاع اسرائیل نیروهای ذخیره ارتش را برای خدمت فراخوانده است.

تحلیلگران سیاسی در شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل از کاستی‌های نظامی و اطلاعاتی در رویدادهای روز شنبه انتقاد کرده‌اند. این در حالی است که به گفته آنها برنامه‌ریزی برای عملیات حماس احتمالا از چند ماه پیش آغاز شده بود. 

پیش‌زمینه حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل چه بود؟

حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل در حالی آغاز شد که توجه‌ها در منطقه خاورمیانه طی هفته‌های گذشته به احتمال عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل منعطف شده بود. 

آگهی

سفیر عربستان در اردن دو ماه پیش ضمن حفظ سمت به عنوان نماینده ریاض برای سرزمین‌های فلسطینی و کنسولگری بیت‌المقدس معرفی شده بود. او که از بستگان نزدیک محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است اخیرا به رام‌الله در کرانه باختری سفر کرد تا با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی دیدار کند. 

مقام‌های عربستان مدعی هستند که عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌تواند زندگی فلسطینی‌ها را «تسهیل» کند. 

از سوی دیگر اسرائیل بهار امسال جنگی پنج روزه با گروه جهاد اسلامی در نوار غزه را تجربه کرده بود. ۳۴ فلسطینی و یک اسرائیلی در جریان این درگیری‌ها کشته شده بودند. این در حالی است که گروه حماس خود را از درگیری‌های چند ماه پیش دور نگه داشته بود. 

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه از آغاز سال جاری میلادی تا کنون ۲۴۷ فلسطینی، ۳۳ اسرائیلی، یک اوکراینی و یک ایتالیایی در جریان درگیری‌ها بین فلسطینی‌ها و اسرائیل کشته شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همزمان با جنگ حماس و اسرائیل قیمت ارز و سکه در بازار ایران افزایش یافت

محمود عباس: ایالات متحده تنها کشوری است که می تواند از وقوع فاجعه در رفح جلوگیری کند

آیا اونروا به حماس برای حمله ۷ اکتبر به اسرائیل کمک کرده بود؟