عملیات طوفان الاقصی؛ مقام کاخ سفید از میزان نقش ایران در جنگ حماس علیه اسرائیل گفت

اسماعیل هنیه در دیدار با رهبر ایران در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳
اسماعیل هنیه در دیدار با رهبر ایران در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مشخص نیست که چگونه یک ائتلاف کوچک از نیروهای مسلح فلسطینی توانایی انجام چنین حمله ویرانگری را به اسرائیل فراهم آورده است؛ همین موضوع باعث شده تا برخی به گمانه‌زنی در مورد ایفای نقش بیشتر از سوی ایران روی آورند.

آگهی

جاناتان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا صبح روز دوشنبه به وقت محلی، با اشاره به تلاش‌های تهران برای آموزش و ارائه تسلیحات به گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی گفت که ایران در حمله اخیر حماس به اسرائیل «به طور کلی همدست» بوده است.

آقای فاینر گفت که ایران «بدون شک» به طور غیرمستقیم مسئول حمایت و آموزش نیروهای حماس است، اما گفت که مشخص نیست که آیا تهران مستقیما در این حمله دست داشته است یا خیر.

فاینر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: «از لحاظ همدستی کلی، [مواضع] ما در مورد نقش ایران کاملا شفاف بوده است. چیزی که ما در حال حاضر هنوز نمی‌دانیم و البته به بررسی دقیق آن ادامه می‌دهیم این است که آیا [ایران] در حملات اخیر نوعی از دخالت مستقیم داشته است یا خیر.»

بخشی از مصاحبه فاینر با شبکه سی‌بی‌اس

روزنامه وال‌استریت ژورنال پیش‌تر گزارش داد که ایران به عنوان کشوری که مدت‌ها است حمایت‌های مالی خود را از حماس دریغ نکرده است؛ دوشنبه گذشته درست چند روز قبل از حمله روز شنبه، به نیروهای فلسطینی چراغ سبز نشان داده است.

این روزنامه در ادامه گزارش داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دست‌کم از ماه اوت به آموزش حماس در این عملیات و آماده سازی و هماهنگی تهاجم کمک کرده است.

مقامات آمریکایی هنوز نقش مستقیم ایران در این عملیات را تایید نکرده‌‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن‌ پست: آمریکا و قطر برای جلوگیری از دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار ایران توافق کردند

حماس چگونه اسرائیل را پیش از حمله‌ ویرانگر فریب داد؟

چگونه موشک‌های حماس از پدافند هوایی غیرقابل نفوذ اسرائیل عبور کردند؟