اسرائیل: اجساد ۱۵۰۰ عضو گروه حماس پیدا و باقی نیروها عقب رانده شدند

حملات هوایی اسرائيل به نوار غزه
حملات هوایی اسرائيل به نوار غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش اسرائيل می‌گوید توانسته امنیت را در نزدیکی نوار غزه برقرار سازد و نیروهای حماس را از خاک این کشور به عقب براند.

آگهی

در همین حال اسرائیل می‌گوید اجساد دست‌کم هزار و ۵۰۰ عضو گروه حماس تا روز سه‌شنبه در خارج از منطقه تحت محاصره فلسطینی‌ها پیدا شده است. 

بنیامین نتانیاهو هشدار داده که عملیات نظامی اسرائیل پس از حمله غافلگیرانه روز شنبه آغازی برای نابودی حماس و همچنین تغییر نظم خاورمیانه است. 

تعداد کشته شدگان در این نبرد به شکل فاجعه‌باری بالا بوده است، به طوری که اسرائيل از کشته شدن ۹۰۰ نفر و مقام‌های غزه هم از کشته شدن ۶۸۷ نفر خبر داده‌اند.  خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که نیروهای مسلح حماس با خونسردی افراد پیر و جوان و کودک و نوزاد را به قتل رسانده‌اند. 

نتانیاهو کشتار گسترده غیرنظامیان اسرائیلی را با جنایات گروه دولت اسلامی، در زمانی که مناطق وسیعی از سوریه و عراق را تحت کنترل داشتند، مقایسه کرد.

وی در یک سخنرانی تلویزیونی اواخر روز دوشنبه گفت: «تروریست‌های حماس کودکان را بستند، سوزاندند و اعدام کردند. آنها وحشی هستند. حماس داعش است.» رهبر کهنه‌کار در راس ائتلاف راست‌گرای تندرو اسرائیل همچنین پس از سال‌ها بحران سیاسی و اختلافات تلخ اجتماعی، خواستار تشکیل «دولت اضطراری وحدت ملی» شد.

ارتش اسرائیل ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را برای عملیات «شمشیرهای آهنین» فراخوانده و تانک‌ها و دیگر زره‌های سنگین را هم در نزدیکی غزه و هم در مرز شمالی با لبنان مستقر کرده است. 

ریچارد هخت، سخنگوی ارتش اسرائيل می‌گوید: «حدود هزار و ۵۰۰ جسد از اعضای حماس در اسرائيل و در نزدیکی نوار غزه پیدا شده است.» 

حمایت پنج قدرت جهانی از اسرائيل

ایالات متحده به همراه بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا حمایت کامل خود را از اسرائيل ابراز داشته‌اند. در بیانیه مشترکی که کاخ سفید منتشر کرده این پنج رهبر در خصوص این اتفاقات تاکید کردند که آرزوهای مشروع مردم فلسطین را به رسمیت می‌شنسند اما به باور آنها حماس چیزی جز ترور و خونریی برای مردم فلسطین ارائه نمی‌کند.

البته این پنج رهبر اشاره‌ای به این نکردند که آنها در طول این سالها چه چیزی برای فلسطینیانی که سرزمینشان توسط اسرائيل اشغال شده، به ارمغان آورده‌اند. 

علاوه بر این، کشورهای دیگری چون برزیل، کامبوج، کانادا، ایرلند، مکزیک، نپال، پاناما، پاراگوئه، روسیه، سریلانکا، تایلند و حتی اوکراین هم شهروندانی را در این حمله از دست داده اند و یا از سوی نیروهای حماس به گروگان گرفته شده‌اند. 

تخمین زده می‌شود که حماس از زمان آغاز این حملات حدود ۱۵۰ نفر را به گروگان گرفته است؛ از جمله کودکان، سالمندان و جوانانی که در یک جشنواره موسیقی اسیر و حدود ۲۷۰ نفر هم کشته شدند. 

حماس روز دوشنبه تهدید کرده که هر بار که اسرائيل بدون هشدار به یک هدف غیرنظامی در غزه حمله کند، یکی از گروگان‌ها را خواهد کشت. 

اسرائيل از روز دوشنبه غزه را به صورت کامل محاصره کرده و آب، غذا، برق و دیگر منابع ضروری مردم این منطقه را قطع کرده است. 

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نسبت به این اقدام اسرائيل واکنش نشان داده و تاکید کرد از اعلام محاصره عمیقا مضطرب است. او همچنین هشدار داد که وضعیت بشردوستانه وخیم غزه به شکل تصاعدی بدتر خواهد شد. 

حملات اسرائیل بلوک‌های برج‌های مسکونی و مساجد را در غزه با خاک یکسان کرده و در اردوگاه آوارگان در غزه را هم نابود کرده است. اتفاقی که باعث شده مردم اجساد قربانیان را به صورت سوخته از زیر آوار بیرون بکشند. 

محمد نجیب، ساکن غزه و ۷۰ ساله، می‌گوید که روز دوشنبه پس از دریافت هشدار اسرائیل برای تخلیه، از خانه خود گریخت و روز سه شنبه هنگام بازگشت به محله خود در الریمال با صحنه‌ای وحشتناک رو به رو شد.

 او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «کل منطقه ویران شده است، تعداد زیادی از خانه‌ها به طور کامل نبود شده، تقصر بچه‌ها و زن‌ها چیست؟»

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که سه خبرنگار فلسطینی هم در حملات هوایی اسرائيل به یک ساختمان مسکونی در غزه کشته شده‌اند. 

آگهی

۱۱ سپتامبر اسرائيل

اسرائیل از حملات بی‌سابقه زمینی، هوایی و دریایی حماس که شامل هزاران راکت است، متحیر شده و آن را به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تشبیه می‌کند.

کشوری که مدت‌ها به برتری نظامی و اطلاعاتی با فناوری پیشرفته افتخار می‌کرد، در مقابل این حملات غافلگیر شده است. در عین حال دوستان اسرائيل این کشور را تنها نگذاشته‌اند. واشنگتن متعهد شده مهمات و تجهیزات نظامی را برای حمایت به اسرائيل بفرستد.

 این کشور همچنین یک ناوهواپیمابر را به شرق دریای مدیترانه اعزام کرده است. کاخ سفید می‌گوید هیچ قصدی برای حضور نظامیان این کشور روی زمین وجود ندارد اما در عین حال گفته «وحشی‌تری در سطح داعشی که حماس انجام داده» را محکوم می‌کند. 

ایران  که آشکارا از نابودی اسرائيل سخن می گوید حمله غافلگیرانه حماس را ستایش کرده اما مکررا هرگونه نقشی را در این عملیات رد کرده است.  

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

در همین حال رسانه‌های دولتی عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کردند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفتگو با محمود عباس، رئيس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرده که ریاض تلاش می‌کند نسبت به این مسئله که درگیری به سراسر منطقه گسترش نخواهد یافت، اطمینان کسب کند.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم به اسرائیل نسبت به حمله «بی‌رویه» به غیرنظامیان هشدار داد و از حماس انتقاد کرد و از هر دو طرف خواست به «اخلاق» جنگ احترام بگذارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرود اضطراری هواپیمای مسافران اسرائيلی در جده؛ نتانیاهو از استقبال گرم عربستان تشکر کرد

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟