ارتش روسیه به شهر آودیئیفکا اوکراین نزدیک‌تر شد؛ پوتین برغم صدور حکم جلب به اولین سفر خارجی می‌رود

نیروهای اوکراینی در دفاع مقابل نیروهای روسیه در شهر آودیئیفکا در ماه اوت سال جاری میلادی
نیروهای اوکراینی در دفاع مقابل نیروهای روسیه در شهر آودیئیفکا در ماه اوت سال جاری میلادی Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای روسیه روز سه‌شنبه به خطوط مقدم اوکراین در شهر آودیئیفکا نزدیک‌تر شدند. مقامات کی‌یف پیش‌تر هشدار داده بودند که مسکو برای محاصره کامل این شهر در شرق اوکراین دندان تیز کرده و قصد دارند حملات خود به آن را افزایش ‌دهند.

آگهی

حملات روسیه در حالی شدت می‌گیرد که عملیات موسوم به «حمله متقابل اوکراین برای باز پس گیری مناطق از دست رفته» آهسته‌تر از حد انتظارات پیش رفته است.

آودیئیفکا یک شهر صنعتی است که قبل از آغاز جنگ حدود ۳۱ هزار نفر جمعیت داشت. تخمین زده می‌شود که هنوز ۲ هزار نفر در این شهر باقی ماند‌ه‌اند.

شهر آودیئیفکا که در شمال شهر دونتسک واقع شده است به لحاظ نمادین و استراتژیک برای کی‌یف حائز اهمیت است. 

دونتسک در سال ۲۰۱۴ به تصرف نیروهای جدایی‌طلب افتاد و هم اکنون تحت کنترل مسکو اداره می‌شود.

آودیئیفکا از آن زمان به نماد مقاومت اوکراین در برابر مسکو تبدیل شده است و علیرغم حملات بی‌امان روسیه در ۲۰ ماه گذشته، کی‌یف با چنگ و دندان آن را حفظ کرده است.

نیروهای روسیه در حال حاضر مناطق جنوبی، شرقی و شمالی اطراف آودیئیفکا را در اختیار دارند.

نبرد نیروهای اوکراینی در آودیئیفکا به تاریخ هجدهم اوت ۲۰۲۳
نبرد نیروهای اوکراینی در آودیئیفکا به تاریخ هجدهم اوت ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

مقامات محلی به خبرگزاری فرانسه خبر دادند که نیروهای مسکو صبح امروز (دهم اکتبر) به این شهر حمله کردند و بی‌وقفه به سوی آن آتش گشودند.

ویتالی باراباش، مسئول اداره این شهر گفت که «بیش از یک سال است که این خطر وجود داشته که آودیئیفکا اشغال شود، اما اکنون اوضاع به سرعت رو به وخامت گذاشته است.» وی در توصیف شرایط کنونی گفت که نیروهای روسی با استفاده از «همه ابزارهای [خود]» سعی در محاصره شهر دارند.

ارتش اوکراین اعلام کرد که روسیه «اقدامات تهاجمی خود را در آودیئیفکا تشدید کرده» و نیروهای مسکو تانک‌ها و خودروهای زرهی خود را در این منطقه مستقر کرده‌اند.

نقش ژئوپلتیکی رومانی در صادرات غلات اوکراین

این حملات در حالی انجام شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲، به کشور رومانی سفر کرده تا با کلائوس یوهانیس، همتای رومانیایی خود دیدار و درباره موضوع صادرات امن غلات گفتگو کند.

زلنسکی در این سفر، عملیات روسیه علیه مواضع اوکراین در نزدیکی مرز رومانی را یک تهدید صرف برای کشور خود ندانست و آن را متوجه کل منطقه برشمرد. رومانی عضو ناتو است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

بعد از اینکه مسکو از تمدید قرارداد صادرات امن غلات از طریق دریای سیاه امتناع ورزید، کرملین حملات خود به مناطق جنوبی اوکراین از جمله بنادر رودخانه دانوب در نزدیکی مرزهای رومانی را افزایش داده است.

ماه گذشته میلادی نیز، رومانی چندین بار در نزدیکی مرز خود با اوکراین با لاشه‌های پهپادهای روسیه مواجه شد. همین امر مقامات رومانیایی را بر آن داشت تا در یک روستای مرزی پناهگاه‌ حمله هوایی بسازند.

زلنسکی روز سه‌شنبه اعلام کرد که به زودی کریدوری برای صادرات غلات اوکراین از خاک مولداوی به رومانی عملیاتی خواهد شد.

زلنسکی در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که قرار است خلبانان اوکراینی در مرکزی که برای آموزش خلبانی اف-۱۶ در رومانی ایجاد خواهد شد، آموزش ببینند.

دیدار زلنسکی با همتای رومانیایی خود
دیدار زلنسکی با همتای رومانیایی خودآسوشیتدپرس

اولین سفر خارجی پوتین بعد از صدور حکم جلب

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای اولین بار پس از صدور حکم بازداشتش توسط دیوان بین‌المللی کیفری در ماه مارس، می‌خواهد خاک روسیه را به مقصد یک کشور خارجی ترک کند.

این حکم به دلیل آنچه که ارتکاب به جنایت جنگی در اخراج غیرقانونی کودکان اوکراینی به روسیه خوانده شد برای آقای پوتین صادر شد.انتظار این است که در صورت پا گذاشتن پوتین به داخل کشورهای عضو دیوان بین‌المللی کیفری، او فورا دستگیر شود.

آگهی

به هر روی، ولادیمیر پوتین قرار است برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو ائتلاف تحت رهبری مسکو، اواخر این هفته به قرقیزستان سفر کند. با این توضیح که قرقیزستان عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیشکک اعلام کرد که نیکول پاشینیان، رهبر ارمنستان از حضور در این نشست سران صرف نظر کرده است.

آقای پاشینیان از نقش مسکو در مدیریت بحران در قره‌باغ انتقاد دارد، چرا که در زمان عملیات برق آسای آذربایجان برای بازپس‌گیری کنترل منطقه جدایی‌طلب قره باغ کوهستانی، روسیه حاضر به مداخله نشد.

پس از اینکه نمایندگان پارلمان ارمنستان به پیوستن کشورشان به دیوان بین‌المللی کیفری رای دادند، آقای پاشینیان هفته گذشته در یک نشست اروپایی حضور پیدا کرد که همین امر هم دوباره خشم مسکو را برانگیخت.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تمرکز روسیه بر تصرف شهر آودیئیفکا اوکراین؛ کی‌یف از حمله پهپادی به نزدیکی نیروگاه هسته‌ای خبر داد

اوکراین برای نخستین بار از موشک‌های دوربرد آمریکایی «ا‌تکمز» علیه روسیه استفاده کرد

پوتین ماموریت روسیه را ساخت «جهان جدیدی» دانست که اصول آن در جنگ اوکراین تعیین می‌شود