در ششمین روز جنگ اسرائیل و حماس وزیر خارجه ایران در سفر منطقه‌ای خود به عراق و لبنان وارد بغداد شد

آغاز سفر منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
آغاز سفر منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران Copyright خبرگزاری ایرنا
Copyright خبرگزاری ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ششمین روز جنگ اسرائیل و حماس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه ۱۲ اکتبر در سفری منطقه‌ای راهی عراق و لبنان شد تا با مقام‌های ارشد این دو کشور گفتگو کند.

آگهی

همزمان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در تماس‌های تلفنی جداگانه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مورد جنگ اسرائیل و حماس گفتگو کرد.

گفتگوی رئیس جمهوری ایران و ولیعهد عربستان سعودی نخستین تماس تلفنی میان مقام‌های ارشد دو کشور پس از آغاز دوباره روابط دیپلماتیک است.

آقای امیرعبداللهیان در حالی تصمیم دارد به لبنان سفر کند که روز چهارشنبه، تنش میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل به بالاترین سطح در این شش روز رسیده است.

همچنین سفر منطقه‌ای وزیر خارجه ایران پس از هشدار جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مورد «سوء استفاده» از درگیری در غزه انجام می‌شود.

ایران مهم‌ترین حامی حزب‌الله لبنان و یکی از متحدان نزدیک گروه‌های فلسطینی است.

گفتگوی رئیسی با بن سلمان و اسد

پیش از آغاز سفر منطقه‌ای آقای امیرعبداللهیان، آقای رئیسی با محمد بن سلمان و بشار اسد تلفنی گفتگو کرد.

بنا به گزارش رسانه‌های دولتی ایران و عربستان سعودی، بن سلمان و رئیسی در این تماس تلفنی درباره جنگ میان اسرائیل و حماس گفتگو کرده‌اند.

بنا به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، آقای رئیسی در «گفتگوی ۴۵ دقیقه‌ای» خود با ولیعهد عربستان سعودی، بر «لزوم توقف جنایات جنگی» در غزه تأکید کرده است.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی هم در گزارشی اعلام کرد که آقای بن سلمان در گفتگوی تلفنی خود با رئیس جمهوری ایران بر این نکته تأکید کرده است که ریاض از همه کانال‌های بین‌اللملی خود برای جلوگیری از «وخامت اوضاع و افزایش درگیری» استفاده خواهد کرد.

بنا به این گزارش، ولیعهد عربستان سعودی همچنین با محکوم کردن «هدف قرار دادن غیرنظامیان»، بر موضع «قاطع» کشورش در «حمایت از آرمان فلسطین» تاکید کرده است.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌زمان خبرگزاری دولتی ایران اعلام کرد که آقای رئیسی در تماس تلفنی با همتای سوری خود، بشار اسد، گفته «یکی از برکات عملیات طوفان الاقصی» اثبات این نکته است که «هیچ نظم جدیدی در منطقه بدون در نظر گرفتن حقوق فلسطینیان به ثمر نمی‌رسد.»

بنا به این گزارش، آقای رئیسی در این تماس تلفنی گفته است «امروز همه کسانی که به بهانه دفاع از حقوق فلسطینیان روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی کردند، رسوا شدند.» مقام‌های ایران از «رژیم صهیونیستی» به جای اسرائیل استفاده می‌کنند.

خبرگزاری دولتی ایران همچنین گزارش داده است که آقای اسد هم در گفتگوی خود با آقای رئیسی تصریح کرده که «پیروزی‌های بزرگ جریان مقاومت» در برابر اسرائیل نشان داده است که «این رژیم بسیار ضعیف‌تر از آن است که ادعا می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیرعبداللهیان در سوریه: اسرائیل تنبیه خواهد شد؛ دنبال توسعه جنگ در منطقه نیستیم

سفیر ایران در سازمان ملل: ارتباط ما با گروه مقاومت در خاورمیانه را می‌توان با ناتو مقایسه کرد

علی خامنه‌ای با حمایت از حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها ابراز امیدواری کرد که «این مجاهدت‌ها ادامه یابد»