چهارمین روز از درگیری‌های شدید در آودیوکای اوکراین؛ روسیه از زمین و هوا شهر را می‌کوبد

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای ارتش روسیه روز جمعه ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) شهر آودیوکا در شرق اوکراین را برای چهارمین روز متوالی از زمین و هوا هدف حملات خود قرار دادند.

آگهی

این بزرگترین تهاجم نیروهای روسی در چند ماه اخیر محسوب می‌شود. مقامات ارتش اوکراین می‌گویند نیروهایشان مواضع خود را حفظ کرده‌اند، با این حال ویتالی باراباش، رئیس اداره نظامی آودیوکا، گفت که شهر تحت حملات مداوم هوایی، توپخانه‌ای و زمینی تعداد زیادی از نیروهای روسی قرار دارد.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «نبردها اکنون برای چهار روز است که شدید و واقعاً بی‌وقفه ادامه دارد. آنها به هر چیزی که در تیررس‌شان قرار دارد شلیک می‌کنند. حملات روز و شب متوقف نمی‌شود.»

حمله به آودیوکا یکی از معدود حملات بزرگی است که روسیه از زمان آغاز ضدحمله نیروهای اوکراینی در اوایل ژوئن انجام می‌دهد.

نیروهای اوکراینی ضدحمله خود را برای بیرون راندن نیروهای روسی از مناطق وسیعی از شرق و جنوب آغاز کردند، با این حال تا کنون به دلیل برخورد با میادین مین و سنگرهای به شدت مستحکم روسیه پیشروی آهسته‌ای داشته‌اند. در چند ماه گذشته، روسیه برای جلوگیری از حرکت نیروهای اوکراینی بر انجام حملات هوایی علیه زیرساخت‌های بندری و سیلو‌های غلات تمرکز کرده است.

کی‌یف می‌گوید مسکو نیروهای خود را در اطراف آودیوکا جمع کرده و تجهیزات سنگینی را به منطقه فرستاده که به نیروهایش اجازه می‌دهد مواضع اوکراین را در هم بکوبند.

بنابر اعلام کی‌یف، هدف مسکو محاصره و تصرف این شهر واقع در شمال غربی شهر دونتسک، تحت اشغال روسیه، و همچنین کشاندن نیروهای اوکراینی از جبهه‌های دیگر به این منطقه است.

شهر آودیوکا دارای یک کارخانه بزرگ کک‌سازی است و نماد مقاومت لقب گرفته، چرا که مانع از کنترل کامل روسیه بر منطقه دونتسک شده است.

نیروهای اوکراینی تلاش دارند از پیشروی ارتش روسیه در دونتسک جلوگیری کنند
نیروهای اوکراینی تلاش دارند از پیشروی ارتش روسیه در دونتسک جلوگیری کنندعکس: آسوشیتد پرس

مقاومت این شهر در برابر نیروهای روس نه فقط از زمان تهاجم گسترده مسکو در فوریه ۲۰۲۲، بلکه به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد یعنی زمانی که شبه‌نظامیان تحت حمایت روسیه پس از تصرف کریمه توسط مسکو قلمرویی را در شرق اوکراین تصرف کردند.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «روس‌ها نیروهای زیادی را به این سمت گسیل کرده‌اند. آنها روی تعداد زیادشان قمار کرده‌اند، اما ارتش ما در نبردهای سنگین مواضع خود را حفظ کرده است.»

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور در مناطقی از جمله آودیوکا به نیروهای اوکراینی خساراتی وارد کرده‌اند، هرچند جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۰ حمله روسیه را در منطقه اطراف آودیوکا و روستاهای مجاور دفع کرده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقامات اوکراینی می‌گویند که ارسال کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی به این ناحیه در جریان درگیری‌های شدید متوقف شده بود، اما شهر از ذخیره خوبی برخوردار است و برای چند ماه آب، غذا و مهمات انبار کرده است.

بنابر اعلام کی‌یف، حدود ۱۶۰۰ نفر در آودیوکا باقی مانده‌اند. این در حالی است که جمعیت این شهر قبل از جنگ ۳۲ هزار نفر بود.

موسسه مطالعات جنگ (ISW)، یک گروه مستقل تحقیقاتی در آمریکا، می‌گوید که تا روز پنجشنبه نیروهای روسی پیشرفت مهمی در نزدیکی آودیوکا به دست نیاورده‌اند و بعید است بتوانند به سرعت مسیر نیروهای اوکراینی در شهر را قطع کنند.

تخمین زده می‌شود که نیروهای روسی از آغاز حمله در روز سه‌شنبه، ۴.۵ کیلومتر مربع از اراضی اطراف آودیوکا را تصرف کرده باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله موشکی روسیه به شرق اوکراین ۵۱ کشته به جا گذاشت

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد

آمریکا تایید کرد پنهانی سامانه موشکی دوربرد پیشرفته به اوکراین داده است