ایران و تبعات جنگ حماس و اسرائیل برای بلوک غرب در گردهمایی روسای اطلاعاتی و جاسوسی «پنج چشم»

نشست روسای اطلاعاتی اتحادیه فایو آیز
نشست روسای اطلاعاتی اتحادیه فایو آیز Copyright حساب توئیتر اف بی آی
Copyright حساب توئیتر اف بی آی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با توجه به مقیاس خشونت‌هایی که در ۱۰ روز گذشته و در جریان وقوع جنگ بین حماس و اسرائیل در حال رخ دادن است، کشورهای بلوک غرب نسبت به تغییر اشکال تهدیدهای تروریستی در داخل خاک کشورهایشان هشدار می‌دهند.

آگهی

روسای سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی پنج کشور متحد در کالیفرنیا گرد هم آمدند تا در مورد تهدیدهای برخاسته از جنگ بین اسرائیل و حماس که ممکن است کشورهای متبوعشان را درگیر کند، با یکدیگر تبادل نظر کنند. 

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کانادا به همراه استرالیا و نیوزیلند پنج کشوری را تشکیل می‌دهند که در قالب اتحاد موسوم به «پنج چشم / Five Eyes» با یکدیگر همکاری اطلاعاتی دارند.

این روسای اطلاعاتی در نظر دارند تا درباره تبعات «منطقه‌ای و سرزمینی» درگیری اخیر بین حماس و اسرائیل و همچنین تهدیدات جاسوسی اقتصادی چین گفتگو کنند.

پیش از آغاز نشست رسمی، روسای سازمان‌های جاسوسی آمریکا و بریتانیا هشدار دادند که بحران جاری در خاورمیانه می‌تواند به یک تهدید تروریستی در داخل کشورهای متبوعشان منجر شود.

رؤسای«اف.بی.آی.» آمریکا و «ام.آی.فایو» بریتانیا در رویدادی بی‌سابقه،‌ مشترکا هشدار دادند که جوامع یهودی و سایر گروه‌ها ممکن است از سوی افراد خودجوش، ایران یا ستیزه‌جویان با خطر تهدید مواجه شوند.

تهدیدهای احتمالی از جانب ایران از زبان رئیس اطلاعات داخلی بریتانیا

کن مک‌کالوم، رئیس سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا در این رابطه گفت که متعاقب جنگ بین حماس و اسرائیل، این خطر در داخل خاک بریتانیا هست که افرادی که ممکن است تحت‌تاثیر مطالب آنلاین قرار گرفته و افراطی شده باشند، به شیوه‌های «خودجوش یا پیش‌بینی ناپذیر» دست به اقداماتی بزنند.

آقای مک‌کالوم در نشست عمومی روسای اطلاعات آمریکا و بریتانیا در کالیفرنیا در ادامه خاطرنشان کرد که این خطر نیز وجود دارد که گروه‌های تروریستی یا ایران بخواهند فعالیت‌های خشونت‌آمیز خود را افزایش دهند و افراد یا سازمان‌های یهودی، مورد حمله نئونازی‌ها و اسلامگرایان قرار گیرند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

رئیس جاسوسی بریتانیا در مورد ایران هشدار ویژه‌ای هم داد که تهران ممکن است قبل از حمله زمینی پیش‌بینی شده اسرائیل به غزه، بخواهد دست به «اقدام پیش‌دستانه‌ای» علیه اسرائیل بزند.

مک کالوم گفت: «رویدادهای خاورمیانه این احتمال را تقویت می‌کند که ایران ممکن است تصمیم بگیرد در مسیرهای جدیدی گام بردارد.» 

وی اشاره کرد که «من این احتمال را رد نمی‌کنم که [مسیرهای جدید ایران] می‌تواند بریتانیا را نیز شامل شود، اما همین حالا هم با سطح بالایی از تهدیدات منبعث از ایران سر و کار داریم.»

رئیس ام.آی.فایو سال گذشته میلادی هشدار داده بود که ایران در یک سال ۱۰  مورد آدم ربایی یا تهدید به مرگ علیه افراد مقیم در بریتانیا انجام داده است. 

علی خامنه‌ای، رهبر ایران روز سه‌شنبه گفت که اگر «جنایات» اسرائیل ادامه پیدا کند «کسی نمی‌تواند جلوی مسلمانان و نیروهای مقاومت را بگیرد.» اقای خامنه‌ای بدون اشاره به نام حزب الله لبنان افزود: «توقع نکنند کسانی که می‌گویند نگذارید فلان گروه، فلان کار را بکند. این یک واقعیت است.»

همزمانی حملات مشکوک در اروپا

کن مک‌کالوم گفت: «کاملا واضح است که احتمال دارد رویدادهای [اخیر در] خاورمیانه یا حجم تهدیدها را بیشتر می‌کند، و/یا شکل آن را از نظر کسانی که هدف قرار می‌گیرند و از نظر نحوه الهام گرفتن مردم تغییر می‌دهد.»

 تهدیدات سرزمینی در خاک اروپا در مدت ده روز گذشته بیشتر ظاهر شده‌اند. پلیس آلمان اعلام کرد که دو مرد ناشناس بامداد روز چهارشنبه (۱۸ اکتبر) دو کوکتل مولوتف را به سمت کنیسه‌ای در مرکز برلین پرتاب کرده‌اند، هرچند این دو کوکتل مولوتوف روی پیاده‌رو ترکیدند و خسارتی برجا نگذاشتند.

در بلژیک نیز یک مرد مسلح دوشنبه شب (۱۶ اکتبر) دو هوادار سوئدی فوتبال را در بروکسل به ضرب گلوله کشت. دفتر دادستانی بلژیک در ابتدا اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر ارتباط این حمله با درگیری اسرائیل و غزه وجود ندارد، اما روز سه‌شنبه یکی از سخنگویان دفتر دادستانی بلژیک اعلام کرد که یکی از حلقه‌های احتمالی ارتباط این حادثه با درگیری اسرائیل و غزه همچنان در دست بررسی است.

فرانسه نیز روز جمعه (۱۳ اکتبر) شاهد کشته شدن یک معلم و زخمی شدن سه نفر دیگر توسط یک اسلام‌گرا در شمال این کشور بود؛ امری که موجب شد تا سطح آماده باش نیروهای امنیتی فرانسه به بالاترین سطح خود برسد.

افزایش خطرات افراط‌گریایی علیه یهودیان آمریکایی یا مسلمانان آمریکایی

کریستوفر رای، رئیس سازمان اف.بی.آی. نیز در نشست مشترک با رئیس ام.آی.فایو گفت که تهدیدات تروریستی به سرعت در ایالات متحده در حال افزایش هستند و «نباید این احتمال را که حماس یا دیگر سازمان‌های تروریستی خارجی از فرصت درگیری برای دعوت از حامیان خود برای انجام حملات در خاک خودمان سوء استفاده کنند را دست کم بگیریم.»

آگهی

وی با تکرار هشدارهای روز شنبه پلیس سن دیگو، گفت که طی یک هفته گذشته در ایالات متحده شاهد «افزایش تهدیدهای گزارش شده علیه یهودیان آمریکایی یا مسلمانان آمریکایی، موسسات و عبادتگاه ها» بوده ایم.

یک کودک شش ساله فلسطینی روز شنبه به همراه مادرش در ایالت ایلینویز آمریکا با چاقو مورد حمله قرار گرفت و سپس در بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان باخت.

یورونیوز فارسی

همکاری با اسرائیل برای نجات گروگان‌ها از دست حماس

رئیس سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا اشاره کرد که ام.آی.فایو با اسرائیل و دیگر مقامات برای یافتن گروگان‌های بریتانیایی اسیر در دست حماس همکاری می‌کند. 

اف‌بی‌آی آمریکا نیز قبلا گفته بود که در حال کار برای یافتن و شناسایی آمریکایی‌های مفقودشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری؛ آیا شهرک‌نشینان اسرائیلی جبهه جنگ جدیدی را باز خواهند کرد؟

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران و تروریست ‌خواندن سپاه شد

طرح ترور دو اسرائيلی در پرو؛ قاضی برای مظنون ایرانی حکم بازداشت پیش‌گیرانه صادر کرد