جایزه پارلمان اروپا برای آزادی اندیشه به «مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی» تعلق گرفت

Sakharov Prize Amini
Sakharov Prize Amini Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کردند که امسال «جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه» به مهسا امینی و «جنبش زن، زندگی، آزادی» اعطا خواهد شد.

آگهی

نامزدی «مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی» برای دریافت این جایزه، با استقبال گسترده‌ نمایندگان روبرو شده و حمایت سه گروه سیاسی اصلی پارلمان اروپا را نیز به همراه داشت.

خبر اهدای این جایزه که بالاترین نشان اهدایی از سوی اتحادیه اروپا برای ادای احترام به تلاش‌های مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان است، از سوی روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا و پس از برگزاری جلسه‌ای با شرکت رؤسای گروههای سیاسی پارلمان اعلام شد.

قرار است مراسم اهدای این جایزه، در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی در مقر پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ برگزار شود.

خانم متسولا طی سخنرانی خود در استراسبورگ فرانسه گفت: «ما روز ۱۶ سپتامبر، اولین سالگرد کشته شدن مهسا امینی در ایران را گرامی داشتیم. پارلمان اروپا مفتخر است که در کنار مردم شجاعی است که در ایران به مبارزه برای برابری، عزت و آزادی ادامه می‌دهند. ما در کنار کسانی هستیم که، حتی در زندان، به تلاش برای حفظ جنبش زن، زندگی و آزادی ادامه می‌دهند. این پارلمان با انتخاب آنها به عنوان برندگان جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه در سال ۲۰۲۳ میلادی، مبارزاتشان را به یاد می‌آورد و همچنان به ادای احترام به همه کسانی که بهای داشتن آزادی را پرداختند، ادامه می‌دهد.»

مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز در ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ شمسی به دلیل نادیده گرفتن قوانین سختگیرانه حجاب در ایران، از سوی نیروهای گشت ارشاد تهران دستگیر شد و سه روز بعد نیز در یکی از بیمارستان‌های تهران جان باخت.

مرگ او جرقه آغاز اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر ایران زد که در جریان آن معترضان با شعار «زن، زندگی، آزادی» به قانون حجاب و سایر قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان همچنین به سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت اعتراض کردند.

پارلمان اروپا همزمان با اهدای این جایزه، در وبسایت خود ضمن معرفی این جنبش می‌نویسد: «در پی سرکوب وحشیانه این اعتراضات توسط رژیم ایران، پارلمان بارها وضعیت وخیم حقوق بشر در این کشور را محکوم کرده است. نمایندگان پارلمان در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی حمایت قاطع خود را از جنبش اعتراضی مسالمت‌آمیز در ایران ابراز کردند و خواستار تحریم مقامات ایرانی شدند که هم در قتل مهسا امینی و هم در سرکوب رژیم نقش داشتند. نمایندگان پارلمان بار دیگر در ژانویه ۲۰۲۳ میلادی خواستار وضع تحریم‌های بیشتر علیه رژیم ایران شدند و از اتحادیه اروپا خواستند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریسم اتحادیه قرار دهد.»

«جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه» در سال ۱۹۸۸ میلادی طراحی و به افتخار آندره ساخاروف، فیزیکدان و مخالف سیاسی اتحاد جماهیر شوروی پیشین نامگذاری شد و مبلغ جایزه ۵۰ هزار یورو است.

این جایزه هرساله توسط پارلمان برای قدردانی از افراد و سازمان‌هایی اعطا می‌شود که از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی دفاع می‌کنند.

سال گذشته، پارلمان اروپا این جایزه را به مردم شجاع اوکراین اعطا کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدور احکام بدوی سنگین برای دو خبرنگار زن که از زمان جان باختن مهسا و شروع اعتراضات زندانی هستند

اتحادیه اروپا در سالگرد جان‌باختن مهسا امینی: ایران با نهادهای بین‌المللی حقوق بشری همکاری کند

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی