لاوروف: روابط با کره شمالی از نظر کیفی به سطح استراتژیک جدیدی رسیده است

North Korea Russia
North Korea Russia Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای خارجه روسیه و کره شمالی در جریان گفتگوهای روز پنج‌شنبه در پیونگ‌یانگ، از تعمیق همکاری دو کشور استقبال کردند.

آگهی

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در آغاز گفتگو با چوئه سون هوی، همتای خود از کره شمالی گفت که «پس از نشست تاریخی رئیس‌جمهور پوتین و کیم جونگ اون در ۱۳ سپتامبر در پایگاه وستوچنی، اکنون می‌توان با اطمینان گفت که روابط دو کشور از نظر کیفی به سطح استراتژیک جدیدی رسیده است».

چوئه سون هوی نیز در مقابل، دیدارش با لاوروف را «مرحله مهمی» در راستای اجرای توافقات حاصل شده میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه توصیف کرد و افزود که دیدارهای مکرر دیپلمات‌های ارشد دو کشور، ثابت می‌کند که روابط دوجانبه «به شدت» در حال توسعه است.

آقای لاوروف همچنین پس از پایان گفتگوها با مقامات کره شمالی از جمله رهبر این کشور، سیاست نظامی ایالات متحده و متحدانش در منطقه علیه کره شمالی را «خطرناک» توصیف و محکوم کرد.

او گفت: «ما نیز مانند دوستان خود در کره شمالی، از تشدید فعالیت‌های نظامی ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی و سیاست‌های واشنگتن در منطقه به شدت نگران هستیم و با این خطمشی غیرسازنده و خطرناک مخالفیم.»

رابطه «ناگسستنی» دو کشور

سفر لاوروف تنها چند روز پس از آن انجام شد که ایالات متحده از انتقال محموله بزرگی از تسلیحات کره شمالی به روسیه با هدف تقویت موضع این کشور در جنگ اوکراین خبر داد.

سرگئی لاوروف که روز چهارشنبه و برای یک سفر دو روزه به پیونگ یانگ رفته، در بدو ورود به این کشور نیز از کره شمالی به خاطر حمایت قاطعش از روسیه در جنگ علیه اوکراین تشکر کرده بود.

او همچنین در جریان ضیافت شامی که برای او برگزار شد، گفت که روسیه عمیقاً برای «حمایت اصولی» کره شمالی از جنگ این کشور علیه اوکراین همچنین تصمیم پیونگ یانگ برای به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین، ارزش قائل است.

او افزود: «ما کاملاً آگاه هستیم که کشورهای دیگری نیز در سراسر جهان دیدگاه‌ها و ارزیابی‌های مشابهی دارند، اما تنها تعداد معدودی مانند کره شمالی به صراحت همبستگی خود را با روسیه اعلام می‌کنند و می‌توانند آن را آشکارا ابراز کنند.»

بر اساس گزارش رسانه دولتی کره شمالی، لاوروف همچنین از کره شمالی به دلیل «تزلزل‌ناپذیری در مقابل فشارهای آمریکا و غرب» تمجید کرد و گفت که روسیه به طور کامل از تلاش‌های کیم برای حفظ امنیت و منافع اقتصادی خود حمایت می‌کند.

چوئه سون هوی نیز رابطه پیونگ یانگ و مسکو تحت رهبری کیم و پوتین را «ناگسستنی» توصیف کرد.

کاخ سفید پیش از این در روز جمعه اعلام کرده بود که کره شمالی بیش از ۱۰۰۰ کانتینر تجهیزات نظامی و مهمات به روسیه تحویل داده است. این اقدام، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که هرگونه تجارت تسلیحاتی با کره شمالی را ممنوع می‌کند.

کاخ سفید همچنین تصاویری را منتشر کرد که نشان می‎‌داد این محموله‌ها قبل از انتقال از طریق قطار به جنوب غرب روسیه، در یک کشتی با پرچم روسیه بارگیری شده بودند. تاریخ انتقال این محموله‌ها نیز بین ۷ سپتامبر و ۱ اکتبر اعلام شده است.

مفاد توافقات پوتین و کیم چیست؟

جامعه بین‌الملل به دنبال آگاهی از این موضوع است که آیا در جریان سفر لاوروف، دو کشور اشاره‌ای به چگونگی تحکیم همکاری‌های امنیتی خود خواهند کرد یا تنها تاریخ سفر قریب‌الوقوع ولادیمیر پوتین به پیونگ یانگ را برای دیدار متقابل با کیم جونگ اون اعلام خواهند کرد.

کیم جونگ اون پیش از این در جریان سفر ماه سپتامبر خود به شرق روسیه، به همراه با پوتین از پایگاه فضایی وستوچنی که مهم‌ترین مرکز پرتاب فضایی این کشور محسوب می‌شود، همچنین شماری از سایت‌های کلیدی ساخت تسلیحات روسیه بازدید کرده بود.

به همین دلیل این گمان تقویت شد که کیم به دنبال دستیابی به فناوری‌های پیشرفته روسیه برای مدرن سازی زرادخانه هسته‌ای خود در ازای تامین تسلیحات متعارف و مورد نیاز مسکو برای جنگ اوکراین است.

با این وجود تاکنون هیچ یک از دو دولت روسیه و کره شمالی، اطلاعاتی از مفاد توافقات پوتین و کیم در جریان این دیدار فاش نکرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افشاگری گاردین: شرکت بریتانیایی ۴.۲ میلیون دلار رمزارز به حساب باند روسی دلالی اسلحه واریز کرد

عضویت دوباره چین در شورای حقوق بشر سازمان ملل؛ روسیه در رای‌گیری‌ شکست خورد

جنگ دو کره؛ چگونه آمریکا به فکر پرتاب بمب اتم روی کره شمالی افتاد؟