نوبت انی هم پس از شل و توتال رسید؛ قطر برای تامین گاز ایتالیا قرارداد ۲۷ ساله بست

وزیر انرژی قطر در کنار مدیرعامل شرکت انی
وزیر انرژی قطر در کنار مدیرعامل شرکت انی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت‌های قطرانرژی و انی (Eni) قرارداد خرید و فروش بلندمدتی را برای حداکثر ۱ میلیون تن در سال (mtpa) گاز طبیعی مایع (LNG) از پروژه توسعه میدان گنبد شمالی قطر امضا کردند.

آگهی

شرکت دولتی قطر انرژی روز دوشنبه اعلام کرد که پس از انعقاد قراردادهای مشابه در ماه جاری برای تامین گاز هلند از طریق شرکت شل و فرانسه از طریق شرکت توتال انرژی، برای تامین گاز ایتالیا به مدت ۲۷ سال با شرکت انی (Eni) به توافق رسید.

قطر با توسعه ۲۸.۷۵ میلیارد دلاری میدان گنبد شمالی قصد دارد تولید ال‌ان‌جی را از این میدان مشترک با ایران از ۷۷ میلیون تن فعلی به ۱۲۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ افزایش دهد.

شرکت انی دارای ۳.۱۲۵ درصد از سهام پروژه توسعه میدان گنبد شمالی قطر است. شل (Shell)، توتال‌انرژی (TotalEnergies)، اِنی (Eni)، اکسان‌موبیل (ExxonMobil) و كونوكو فيلیپس (ConocoPhillips) از دیگر شرکای بین‌المللی قطر در توسعه این میدان هستند. 

قطر که در حال حاضر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان به شمار می‌رود، طی دو هفته گذشته قراردادهای ۲۷ ساله‌ دیگری را برای تامین ۳.۵ میلیون تن در هر ساعت از سال ۲۰۲۶ با شرکت‌های شل و توتال انرژی امضا کرده که بزرگترین و طولانی‌ترین قراردادهای تامین گاز اروپا محسوب می‌شود.

امضای قراردادهای بلندمدت شرکت‌های اروپایی با قطر با هدف جایگزین کردن گاز روسیه پس از تهاجم نظامی مسکو به خاک اوکراین رونق گرفت.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

تخمین زده می‌شود که میدان گنبد شمالی که با ایران مشترک است و به پارس جنوبی شهرت دارد، حدود ۱۰ درصد از ذخایر شناخته شده گاز طبیعی جهان را در اختیار داشته و بزرگ‌ترین میدان گازی جهان باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش شدید قیمت گاز در اروپا؛ آیا بالاخره بیم رخداد زمستان سخت به پایان رسید؟

ذخیره گاز اروپا ۳ ماه زودتر از موعد تعیین‌شده به بالای ۹۰ درصد رسید

برنامه عراق برای قطع وابستگی به برق و گاز ایران چیست؟