بازسازی صحنه قتل داریوش مهرجویی و همسرش با حضور ۴ متهم پرونده

خانه داریوش مهرجویی
خانه داریوش مهرجویی Copyright عکس
Copyright عکس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قوه قضائیه ایران روز دوشنبه ۲۳ اکتبر (اول آبان) از بازسازی صحنه قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر با حضور ۴ متهم اصلی این پرونده که تا کنون «نقش آن‌ها اثبات شده» خبر داد.

آگهی

این زوج هنرمند، شامگاه شنبه ۱۲ اکتبر مصادف با ۲۲ مهر در ویلایشان در شهرک زیبادشت کرج به قتل رسیدند.

همزمان با انتشار این خبر، «مشرق‌نیوز» نیز که موفق به انجام مصاحبه‌ای با متهمان این پرونده در زندان شده بود، اطلاعات بیشتری درباره هویت آنها همچنین ماجرای قتل منتشر کرد.

به نوشته این وبسایت خبری، در آن شب در مجموع چهار نفر به نام‌های کریم (طراح اصلی جنایت)، میرویس، داوود و اسکندر در این حمله شرکت کرده بودند. 

ایرنا به نقل از حسین فاضلی‌هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز نوشت: «سه متهم اول با هدف انتقام و قتل به محل حادثه رفته و مرتکب جنایت شده و متهم چهارم که با تحریک سه نفر اولی مرتکب جرم گردیده با هدف و انگیزه سرقت وارد این پرونده شده است.» او افزود که متهم اصلی پرونده یک «طلب ۳۰ میلیونی» از داریوش مهرجویی داشته است.

آنها یک بار دیگر نیز یعنی یک هفته زودتر از تاریخ ارتکاب قتل، به همان محل آمده بودند اما از آنجا که خانم وحیده محمدی‌فر سایه آنها را دیده بود، نتوانستند نقشه خود را عملی کنند و مجبور به فرار شده بودند.

خانم محمدی‌فر نیز اگرچه ماجرای آن شب را بعدا در شبکه‌های اجتماعی شرح داد اما این حادثه را به پلیس و مقامات قضایی کشور گزارش نداد.

به نوشته مشرق نیوز، «کریم» که طراح اصلی این جنایت است ۲۵ سال دارد. او برای سال‌ها باغبان آقای مهرجویی بوده و «به دلیل برخی اختلافات مالی و کاری، رابطه‌اش با خانواده مهرجویی تیره شده» است.

کریم پس از بازداشت، به ارتکاب این جنایت اقرار کرده و حادثه را با جزئیات برای بازپرس‌ پرونده شرح داده است.

در روز حادثه، کریم و همدستانش ساعت ۸ شب در محل حاضر می شوند و مطابق با برنامه‌ریزی او، مقرر می‌شود که «کریم و میرویس» داریوش مهرجویی و «اسکندر و داوود» همسر او را بکشند.

میرویس نیز ۲۱ سال دارد و کارگر و سرایه‌دار بسیاری از ویلاهای آن منطقه بوده و به نوشته مشرق نیوز، سابقه سرقت از ویلاها را نیز داشته است و به همین دلیل «با شکایت آقای مهرجویی و دیگر اهالی، او را از شهرک بیرون می‌کنند».

داوود، برادر میرویس است که به خواست میرویس در این جنایت شرکت کرده است. اسکندر نیز مانند داوود از هویت افرادی که قرار بوده کشته شوند و اموالشان سرقت شود، اطلاعی نداشته است.

به گفته حسین فاضلی هریکندی «متهمان به دلیل اینکه ویلا دارای حصارهای بلند نبوده به راحتی وارد حیاط شده و متوجه می شوند درب ورودی ساختمان نیز باز است و لذا بدون دردسر وارد منزل شده و مرتکب جنایت می شوند».

به نوشته مشرق‌نیوز، آنها از در آشپزخانه وارد ساختمان می‌شوند. داوود و اسکندر خانم وحیده محمدی‌فر را که متوجه حضورشان شده و سعی داشته فرار کند می‌کشند و کریم و میرویس نیز به داریوش مهرجویی حمله می‌کنند. آنها ابتدا با چوب به سرش می زنند و سپس با چاقو او را از پای درمیاورند.

گزارش پزشکی قانونی نیز بعدا تایید کرد که ضرباتی با چوب و یا جسم سخت به سر داریوش مهرجویی وارد شده؛ اما این ضربان علت مرگ نبوده است.

سپس کریم «برای اطمینان از تمام شدن کار همسر مهرجویی، به اتاق محل قتل همسر می‌رود، چند ضربه دیگر هم به گردن او وارد می‌کند».

عاملان این جنایت سپس اقدام به سرقت اموال می‌کنند و اموال همچنین وسایل ارتکاب قتل را در چند مکان مختلف دفن می‌کنند.

خبرگزاری میزان می‌نویسد که مطابق با گزارش پزشکی قانونی، فرضیه‌ها درمورد تجاوز به مقتولین این حادثه نیز منتفی است.

چگونگی اطلاع از وقوع قتل

در همان روز حادثه، داریوش مهرجویی به دخترش «مونا» که در جهانشهر کرج بوده، پیام داده بود که برای شام نزد آنها بیاید.

آگهی

خبرگزاری میزان به نقل از رئیس کل دادگستری استان البرز می‌نویسد: «دختر مرحوم مهرجویی حدود ۲۲:۲۵ به منزل پدرش می‌رسد و ابتدا زنگ منزل را می‌زند و با توجه به اینکه کسی جواب نمی‌دهد، با کلید در را باز می‌کند و وارد منزل می‌شود و مشاهده می‌کند که پدر و مادرش با ضربات چاقو یا جسم برنده دیگر به نواحی گردن به قتل رسیده‌اند.»

شناسایی متهمان

به گفته رئیس کل دادگستری استان البرز، علاوه بر اقرار متهمان «برخی از آثار به‌جا مانده از صحنه قتل، از قبیل نمونه خون و بزاق نیز که قبلا جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال شده بود، با نمونه خون و بزاق تعدادی از متهمان مطابقت دارد».

داوود نیز در جریان مصاحبه خود با «مشرق‌نیوز» می‌گوید که در جریان تلاش اسکندر برای کشتن خانم وحیده محمدی‌فر، دست او زخمی و دچار خونریزی شده است. او می‌گوید: «من سر خانم را نگه‌ داشتم و اسکندر دو ضربه کشویی چپ و راست محکم و عمیق به ناحیه جلوی گردن همسر مرحومه وارد کرد. و همان دو ضربه تقریبا کار را تمام کرده بود.»

داوود دستش را در دستشویی ویلا می‌شوید و به این ترتیب رد خون او، روی شیر آب و ظرفشویی باقی ماند که بعدا توسط کارشناسان پزشکی قانونی شناسایی می‌شود.

پرسشهای بی‌پاسخ

به نوشته مشرق‌نیوز، با وجود اعتراف متهمان و اسناد و شواهد جمع آوری شده از محل حادثه، انگیزه قاتلان هنوز بطور دقیق روشن نیست و اگرچه اخباری از اختلافات مالی، سرقت و چند اختلاف جزئی دیگر منتشر شده اما نمی‌توان چنین اختلافاتی را عامل چنین کینه شدیدی دانست که به ارتکاب چنین جنایتی منتهی شود.

آگهی

دیگر اینکه هنوز روشن نیست که آنها چگونه توانستند بدون شناسایی از سوی هیچ دوربین و نگهبانی وارد خانه شوند و چرا سگ‌های نگهبان واکنشی نشان نداده‌اند.

قوه قضائیه اعلام کرد که در مجموع ۲۰ نفر را در ارتباط با این پرونده بازداشت کرده است و تحقیقات برای روشن شدن جزئیات ماجرا ادامه دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری دادگاه قتل داریوش مهرجویی خبر داد؛ «آراء دو پرونده تتلو به او ابلاغ شد»

احمد طالبی نژاد به یورونیوز: مهرجویی پدر سینمای راستین ایران بود؛ روایت قتل او را باور نکردم

ابهامات و پیچیدگی‌های قتل داریوش مهرجویی و همسرش؛ پلیس از دستگیری ۲ نفر خبر داد