جنگ اسرائیل با حماس چگونه آرایش سیاسی در کشورهای اروپایی را تحت تاثیر قرار داد؟

مجلس ملی فرانسه
مجلس ملی فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حملات گروه حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر که سرآغاز جنگ بین این کشور و شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه شد فضای سیاسی در بسیاری از کشورهای اروپایی را تحت تاثیر قرار داد.

آگهی

مناقشه جاری در خاورمیانه به طور خاص بین احزاب چپگرا در کشورهای مختلف اروپایی شکاف ایجاد کرده است. در حالی که برخی از چپگرایان اروپایی از همان ابتدا حملات حماس را به عنوان اقدامی «تروریستی» محکوم کردند عده‌ای دیگر از مسئولیت اسرائیل در شرایط پدیدآمده سخن گفتند. 

از یک سو برخی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی کشورهای اروپایی بر «حق اسرائیل» برای دفاع از خود در برابر حملات حماس تاکید کردند و از سوی دیگر صدای سیاستمدارانی به گوش می‌رسد که این گروه اسلامگرا را «گروه مقاومت» در برابر «آپارتاید» در اسرائیل می‌خوانند. 

یکی از بارزترین شکاف‌های سیاسی ناشی از جنگ اسرائیل با حماس در فرانسه ایجاد شد چراکه جبهه متحد چپگرایان که برای انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۲ شکل گرفته بود در آستانه فروپاشی قرار گرفت. 

در ادامه به پیامدهای سیاسی مناقشه جاری در خاورمیانه برای نیروهای سیاسی در برخی کشورهای اروپایی اشاره شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اسپانیا؛ شکاف بین نخست‌وزیر سوسیالیست و متحدانش

پدرو سانچز، نخست‌وزیر چپگرای اسپانیا از همان ابتدا حملات حماس به اسرائیل را «تروریستی» خواند و محکوم کرد. با این حال متحدان نخست‌وزیر اسپانیا که او برای تشکیل دولت جدید به حمایت آنها نیاز دارد از فلسطینی‌ها طرفداری کردند و در تظاهرات حمایت از آنها شرکت کردند. 

از درون دولت پدرو سانچز نیز صدای مخالفت با «آپارتاید» اسرائیل شنیده شد و برخی از سیاستمداران چپگرا حاضر به توصیف حماس به عنوان سازمانی «تروریستی» نشدند.

بریتانیا؛ اختلاف داخل حزب کارگر

کیر استارمر، رهبر کنونی حزب کارگر بریتانیا طی سه سال گذشته تلاش زیادی کرد تا با منزوی کردن جناح چپگرای داخل حزب که هوادار جرمی کوربین، رهبر پیشین حزب کارگر است مانع از طرح اتهام یهودی‌ستیزی علیه این حزب شود. 

او حملات حماس را «تروریستی» خواند و از «حق» اسرائیل برای دفاع از خود سخن گفت. با این حال شماری از هواداران حزب کارگر در تظاهرات حمایت از فلسطینی‌ها حضور یافتند. جرمی کوربین هم حاضر به محکوم کردن حماس نشد. رهبر پیشین حزب کارگر بر لزوم پایان «اشغالگری» به عنوان تنها راه دستیابی به «صلح منصفانه و پایدار» تاکید کرد. 

ایرلند؛ درخواست شین‌فین برای پایان «اشغال فلسطین»

حزب شین‌فین که از اتحاد ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند هواداری می‌کند مبارزه فلسطینی‌ها در مقابل اسرائیل را مشابه مبارزه ملی‌گرایان ایرلند در برابر بریتانیا می‌داند. مری لو مک‌دونالد، رهبر حزب در همین راستا خواستار پایان «اشغال فلسطین»، «آپارتاید» و «چرخه خشونت» شده است. 

شی‌فین هم‌اکنون حزب نخست در ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند محسوب می‌شود. 

یونان؛ شکاف در سیریزا

سیریزا که حزب اصلی مخالف دولت یونان محسوب می‌شود به طور رسمی حملات حماس را محکوم کرده و با مردم اسرائیل ابراز «همبستگی» کرده است. این در حالی است که بخشی از شاخه جوانان این حزب از موضع رسمی سیریزا انتقاد کرده و علیه اسرائیل موضع گرفته است.

از سوی دیگر یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی پیشین یونان که رهبری یک حزب کوچک چپگرا را برعهده دارد از «آپارتاید» اسرائیل انتقاد کرده و خواستار «پایان اشغال‌گری اسرائیل» شده است.

فرانسه؛ تعمیق شکاف در اردوگاه چپگراها

اختلاف در جبهه متحد احزاب چپگرای فرانسه متشکل از «فرانسه سرکش» به رهبری ژان لوک ملانشون، حزب سوسیالیست، سبزها و حزب کمونیست پیش از رویدادهای اخیر در خاورمیانه بر سر موضوعات دیگر تشدید شده بود. با این حال خودداری ژان لوک ملانشون و نزدیکانش از توصیف حماس به عنوان سازمانی «تروریستی» به این شکاف‌ها دامن زد. 

حزب «فرانسه سرکش» از دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه انتقاد می‌کند که برای برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس تلاش نمی‌کند. یکی از نمایندگان این حزب به نام دانیل اوبونو در برابر پرسش‌های مکرر یک خبرنگار درباره حماس از این گروه به عنوان «گروه مقاومت» یاد کرد. واژه «مقاومت» در ادبیات سیاسی فرانسه پس از جنگ جهانی دوم یادآور گروه‌های «مقاومت» در برابر اشغال کشور از سوی آلمان نازی است. دانیل اوبونو به همین دلیل مورد انتقاد شدید دیگر احزاب چپ، هواداران دولت فرانسه و احزاب راستگرا قرار گرفت.

ژان لوک ملانشون همچنین از موضع یائل برون پیوه، رئیس مجلس ملی فرانسه به شدت انتقاد کرده است. رئیس مجلس ملی فرانسه هفته گذشته در جریان سفر به اسرائیل گفته بود «هیچ چیز نباید مانع از دفاع اسرائیل از خود» شود. یائل برون پیوه اصالت یهودی دارد و پدربزرگ و مادربزرگش در دهه ۱۹۳۰ به دلیل موج یهودی‌ستیزی به فرانسه گریختند.

ادبیات مورد استفاده در توئیت انتقادآمیز رهبر حزب «فرانسه سرکش» علیه یائل برون پیوه انتقادهای زیادی را برانگیخت و هواداران دولت فرانسه او را به یهودی‌ستیزی متهم کردند. 

این در حالی است که سوسیالیست‌ها، سبزها و حزب کمونیست منتقد مواضع حزب «فرانسه سرکش» درباره حماس و اسرائیل هستند. امری که باعث شده است جبهه متحد احزاب اصلی چپگرا در فرانسه در آستانه فروپاشی قرار گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس شورای اروپا: تلاش می‌کنیم ایران مستقیم یا غیر مستقیم سطح تنش در منطقه را بالا نبرد

دادستان کل سوئیس از تحقیق درباره منابع مالی حماس خبر داد

ایران خدمه کشتی توقیف شده مرتبط با اسرائیل را آزاد می‌کند