گاو بالدار ۲۷۰۰ ساله در حفاری‌های باستان‌شناسی در عراق از زیر خاک خارج شد

گاو بالدار متعلق به عصر نو-آشوریان
گاو بالدار متعلق به عصر نو-آشوریان Copyright AFP Photo
Copyright AFP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سر این گاو بالدار توسط قاچاقچیان در میانه دهه نود میلادی از بدن مجسمه جدا شده بود، اما ماموران گمرک عراق توانسته بودند آن را توقیف کنند و به موزه بغداد تحویل دهند.

آگهی

باستان‌شناسان فرانسوی توانسته‌اند در کاوش‌های خود در شمال عراق یک گاو بالدار را پیدا کنند که تا حدود زیادی سالم باقی‌ مانده است.

نقش برجسته ۲۷۰۰ ساله یک گاو بالدار یا «لاماسو»، خدای محافظ در ادیان بین‌النهرین باستان و اساطیر کهن ایرانی، را نشان می‌دهد که با سر انسان، بدن گاو نر و بال های پرنده تصویر می‌شده است.

پاسکال بوترلن، باستان‌شناس فرانسوی که هدایت حفاری‌ها را به عهده داشت، گفت که تنها سر این مجسمه در جای خود قرار نداشته است.

آقای باترلین در مورد این مجسمه ۱۸ تنی با ابعاد ۳.۸ در ۳.۹ متر گفت: «من قبلاً هیچ چیز به این بزرگی در زندگی‌ام کشف نکرده بودم. به طور معمول فقط در مصر یا کامبوج است که می‌توانید قطعاتی به این بزرگی پیدا کنید.»

این استاد باستان‌شناسی در دانشگاه سوربن پاریس اضافه کرد: «توجه به جزئیات این گاو بالدار حیرت‌انگیز است.»

این مجسمه در اصل در ورودی شهر باستانی خورس‌آباد در ۱۵ کیلومتری شمال شهر موصل قرار داشته است. خورس‌آباد پایتخت امپراتوری نو-آشوری در زمان پادشاهی سارگون دوم در قرن هشت پیش از میلاد محسوب می‌شد.

تصور می‌شود این گاو بالدار در زمان حکومت این پادشاه، که از سال ۷۲۲ تا ۷۰۵ قبل از میلاد برقرار بود، ساخته شده و در جلوی دروازه‌های شهر برای محافظت از آن گذاشته شده‌اند.

دو عدد از این مجسمه‌های نگهبان متعلق به عصر هخامنشی امروزه در جلوی دروازه ملل در محوطه تخت جمشید ایران قرار دارند.

یک گاو بالدار کامل با سر در موزه شیکاگو
یک گاو بالدار کامل با سر در موزه شیکاگوThomas R. James/Wikipedia

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

گاو بالدار در عراق برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ توسط عده‌ای از باستان‌شناسان این کشور کشف شد. سر این مجسمه در سال ۱۹۹۵ توسط قاچاقچیان بریده شد تا به خارج از کشور برده شود، اما ماموران گمرک عراق آن را کشف کردند و به موزه بغداد تحویل دادند.

خود بدنه این مجسمه اما به منظور در امان ماندن از هجوم شبه‌نظامیان اسلام‌گرای گروه دولت اسلامی در سال ۲۰۱۴ دوباره توسط ساکنان محلی دفن شده بود و برای نزدیک به یک دهه کسی از محل آن خبر نداشت.

گروه دولت اسلامی در ۸ مارس ۲۰۱۵ کاخ باستانی خورس‌آباد را تخریب کرد و شماری از مجسمه‌ها و آثار قدیمی مربوط به تمدن آشور را از میان برد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دره گمشده» با ۲۵۰۰ سال قدمت در اکوادور؛ افشای رازهایی جدید از تاریخچه حیات در آمازون

تخته سنگ مرمر نقش برجستهِ روم باستان نیم قرن تزئین‌بخش منزل خانواده بلژیکی بود

آمریکا لوح باستانی ۳۵۰۰ ساله گیلگمش را به عراق پس می‌دهد