«بیش از ۲۰۰ هزار کودک از سال ۱۹۴۰ در اسپانیا توسط روحانیون کاتولیک مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند»

تصویر تزئینی است
تصویر تزئینی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق نتایج یک تحقیق، تخمین زده می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار کودک از سال ۱۹۴۰ توسط روحانیون کاتولیک در اسپانیا مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

آگهی

در این گزارش که که دولت اسپانیا آن‌ را منتشر کرده رقم مشخصی ذکر نشده اما تاکید شده که یک نظرسنجی با حضور بیش از ۸ هزار نفر نشان داده که ۶ دهم درصد از جمعیت بالغ اسپانیا که حدود ۳۹ میلیون نفر می‌شود گفته‌اند در دوران کودکی خود از سوی روحانیون مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند. 

آنجل گابیلوندو، بازرس ملی اسپانیا در یک کنفرانس خبری توضیحات بیشتری در خصوص یافته‌های این گزارش ارائه داد و تاکید کرد که این عدد به بیش از ۱.۱۳ درصد یا بیش از ۴۰۰ هزار نفر از جامعه این کشور نیز می‌رسد. این تازه‌ترین دور افشاگری‌ها از کلیسای کاتولیک است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و نشان می‌دهد روحانیون مسیحی چه آزارهایی در حق کودکان روا داشته‌اند. 

 در اسپانیا عموما اتهام‌های سوء استفاده روحانیون چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. آنجل گابیلندو، وزیر سابق آموزش در این کشور در این خصوص به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «متاسفانه برای سال‌ها تلاش شده که از این افراد آزارگر حفاظت شود و یا اخبار مربوط به آن چندان منتشر نشود.» 

گزارش دولت اسپانیا در بخش‌های دیگر خود ضمن انتقاد از نگرش کلیسای کاتولیک، واکنش‌های روحانیون و کلیسای کاتولیک در این خصوص را ناکافی دانسته است. همچنین این گزارش پیشنهاد داده یه صندوق دولتی برای پرداخت غرامت به قربانیان اختصاص داده شود. 

دفاتر حمایت از کودکان

درست قبل از ارائه این گزارش در پارلمان، کنفرانس اسقف‌های اسپانیا اعلام کرد که روز دوشنبه یک جلسه فوق‌العاده برای بحث در مورد یافته‌های این گزارش برگزار خواهد کرد.

پارلمان اسپانیا در مارس ۲۰۲۲ با اکثریت قاطعیت ایجاد یک کمیسیون مستقل به رهبری بازرس این کشور را برای روشن کردن اتهامات سوء استفاده جنسی از پسران و دختران بی دفاع در کلیسای کاتولیک تصویب کرد.

کلیسای کاتولیک اسپانیا که سال‌ها به طور قاطع از انجام تحقیقات امتناع می‌کرد، از شرکت در تحقیقات مستقل خودداری کرد، اگرچه با ارائه اسنادی در مورد موارد سوء استفاده جنسی که توسط اسقف‌ها جمع‌آوری شده بود، همکاری کرد.

اما با افزایش فشارهای سیاسی، کلیسای اسپانیا در ماه ژوئن اعلام کرد که از طریق روند شکایتی که در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، ۹۲۷ مورد کودک آزاری را کشف کرده است. این سازمان استدلال می‌کند که پروتکل‌هایی را برای مقابله با سوء استفاده جنسی تنظیم کرده و دفاتر «حمایت از کودکان» را در داخل اسقف‌ها ایجاد کرده است.

نوک کوه یخ

اما تحقیقات روزنامه پرفروش ال پاییس که در سال ۲۰۱۸ آغاز شد،  تاکنون ۲۲۰۶ قربانی و ۱۰۳۶ سوء استفاده کننده ادعایی را کشف کرده است که به سال ۱۹۲۷ بازمی‌گردد. این روزنامه روز جمعه پیش از انتشار این گزارش نوشت: «به گفته کارشناسان، این فقط نوک کوه یخ است.»

بحران آزار و اذیت کلیسا در سال ۲۰۰۲ زمانی که روزنامه بوستون گلوب فاش کرد که کشیش‌ها برای دهه‌ها از کودکان سوء استفاده جنسی کرده‌اند و رهبران کلیسا آن را پنهان کرده بودند، در جهان مانند توپ صدا کرد.  الگوهای سوء استفاده گسترده از کودکان بعدا در سراسر ایالات متحده و اروپا، در شیلی و استرالیا گزارش و جایگاه کلیسا را به شدت تحت تاثیر قرار داد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یک کمیسیون مستقل در کشور فرانسه هم در سال ۲۰۲۱ به این نتیجه رسید که از سال ۱۹۵۰ حدود ۲۱۶ هزار کودک که بیشتر آنها پسر بوده‌اند مورد آزار جنسی روحانیون قرار گرفته‌اند. در آلمان هم نتایج یک مطالعه نشان داد که ۳ هزار ۶۷۷ مورد سوء استفاده بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۴ از سوی روحانیون کلیسای کاتولیک صورت گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دختران کوچک بیکینی‌پوش در اینستاگرام؛ والدینی که با فرزندانشان درآمدزایی می‌کنند

صندوق نجات کودکان: در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ میلیون کودک در جهان آواره شدند

رهبری با مدل موی بیتل‌ها؛ تبعیدی جدایی‌طلب ورق را برای سوسیالیست‌های اسپانیا در مادرید برمی‌گرداند