امانوئل ماکرون: حق سقط جنین زنان در قانون اساسی فرانسه گنجانده می‌شود

امانوئل ماکرون
امانوئل ماکرون Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که پیش‌نویس متن حق آزادی سقط جنین زنان یا حق ختم داوطلبانه بارداری (IVG) برای درج در قانون اساسی طی هفته جاری به شورای دولتی این کشور ارسال می‌شود.

آگهی

رئیس جمهوری فرانسه در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام و ایکس (توییتر سابق) نوشت: «پیش‌نویس متن قانون اساسی که با همکاری نمایندگان مجلس و انجمن‌ها تهیه شده طی هفته جاری به شورای دولتی ارسال و تا پایان سال نیز به هیات وزیران ارائه می‌شود.»

آقای ماکرون به زنان فرانسوی وعده داد که «حق آزادی سقط جنین در سال ۲۰۲۴ به حقی غیرقابل نقض بدل خواهد شد.»

آقای ماکرون در ۸ مارس گذشته و در پاسخ به نگرانی‌های ناشی از لغو حکمی که حق سقط جنین را در سراسر ایالات متحده تضمین می‌کرد، متعهد شد تا حق آزادی سقط جنین را برای زنان فرانسوی به حقی غیرقابل لغو بدل کند.

گنجاندن حق سقط جنین در قانون اساسی، حقی که در حال حاضر در یک قانون عادی به رسمیت شناخته شده است، هرگونه تلاش قانونگذاران برای سرکوب این حق را پیچیده می‌کند یا احتمال تغییر آن را کاهش می‌دهد. 

به ایکس یورونیوز فارسی بپیوندید

لایحه بازنگری قانون اساسی فرانسه لزوما نباید به همه‌پرسی گذاشته شود بلکه می‌تواند با کسب رای سه پنجم نمایندگان دو مجلس ملی و سنا تصویب شود. گروهی از رهبران احزاب موافق آزادی سقط جنین هم چندان با برگزاری رفراندوم در این خصوص موافق نیستند چرا که معتقدند این اقدام می‌تواند به بسیج شبکه‌های ضد سقط جنین منجر شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریژیت ماکرون: برای ازدواج با رئیس جمهوری فرانسه ۱۰ سال صبر کردم

چرا کار زنان فرانسوی از روز دوشنبه تا پایان سال در عمل رایگان محسوب می‌شود؟

محدودیت‌های فزاینده برای سقط جنین زنان در آمریکا؛ هزاران نفر در لس‌آنجلس تظاهرات کردند