پلیس فرانسه به زنی که در قطار فریاد «الله اکبر» سر داد شلیک کرد

افسران پلیس فرانسه در مراسم تشییع جنازه معلم فرانسوی دومینیک برنارد
افسران پلیس فرانسه در مراسم تشییع جنازه معلم فرانسوی دومینیک برنارد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس پاریس روز سه شنبه به زنی که در قطار سخنان تهدیدآمیز می‌گفت و فریاد «الله اکبر» سرمی‌داد شلیک و او را به شدت مجروح کرد. لوران نونیز، رییس پلیس پاریس در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، دو مسافر در حدود ساعت ۷ و نیم صبح به پلیس گزارش دادند که زنی با «حجاب کامل» در حال تهدید در قطاری در «وال-دو-مارن» است.

آگهی

این حادثه در حالی رخ داد که فرانسه با افزایش تنش‌ها بر سر جنگ بین اسرائیل و حماس دست و پنجه نرم می‌کند. نونیز ادامه داد که به گفته شاهدان این زن فریاد می‌زده «همه شما خواهید مرد».

به گفته کمیسر پلیس، این زن توسط پلیس شناسایی و دستگیر شد. رئیس پلیس توضیح داد که ماموران پلیس «از او خواستند روی زمین بنشیند» اما زن ممانعت کرده و «به سمت ماموران پلیس رفته است».

پلیس دوباره از او خواسته که حرکت نکند و دست‌هایش را نشان دهد تا مشخص شود سلاحی در اختیار ندارد، اما او «از این کار خودداری کرده است.»

دادستان عمومی در ابتدا گزارش داده بود که یک گلوله توسط یک مامور پلیس شلیک شده، اما بعد مشخص شد دو مامور پلیس ۸ گلوله شلیک کرده‌اند. 

این زن از ناحیه شکم به شدت آسیب دیده و در بیمارستان بستری شده است. به گفته پلیس وضعیت او وخیم گزارش شده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که او نه مواد منفجره و نه اسلحه‌ای در دست داشته است. لوران نونیز توضیح داد که این زن ۳۸ ساله قبلا در ژوئیه ۲۰۲۱ توسط سربازان در جریان «عملیات سنتینل» دستگیر شده بود. 

«عملیات سنتینل» پس از حملات ژانویه ۲۰۱۵ ایل-دو-فرانس، با هدف محافظت از «نقاط» حساس سرزمین فرانسه در برابر تروریسم ایجاد شده‌ بود. در آن روز هم او «همچنان با روبنده کامل» و «پیچ گوشتی» با «نگرشی تهدیدآمیز» و «اظهارات مذهبی» بازداشت شده بود.

او مدتی در بازداشت پلیس بود و بعد هم به دلیل «مشکلات روانی» آزاد شد. برخلاف آنچه منابع پلیس در ابتدا اشاره کرده بودند، پرونده او ربطی به موضوع «افراطی‌گری» نداشته است. 

در حال حاضر دو تحقیق در این زمینه در حال انجام است. اولین پرونده به جرم «دفاع از خود، تهدید به مرگ و ارعاب یک مقام دولتی» به پلیس قضایی پاریس سپرده شده است. مورد دوم به بازرسی کل پلیس ملی سپرده شده و مربوط به تصمیم ماموران پلیس برای شلیک به مظنون است. این مورد در همه مواقعی که ماموران پلیس از سلاح گرم استفاده می‌کنند، بررسی می‌شود. 

جو در فرانسه متشنج است

این پرونده در زمان تنش در فرانسه به دلیل جنگ غزه بین اسرائیل و حماس و پس از قتل دومینیک برنارد در شهر ارس در ۱۳ اکتبر توسط مرد جوانی با سابقه اسلام‌گرای افراطی صورت گرفته است. 

از زمان این حمله، فرانسه هشدار ترور ملی خود را به بالاترین سطح آماده‌باش رسانده است. تهدیدهای بمب‌گذاری در ده‌ها نقطه در فرانسه عنوان شده که منجر به تخلیه چندین فرودگاه، ایستگاه‌های قطار و مکان‌های گردشگری مانند کاخ ورسای شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کلمان بون، وزیر حمل و نقل فرانسه روز سه شنبه گفت که از ۱۸ اکتبر تاکنون ۱۰۰ تهدید به بمب گذاری در فرودگاه‌های فرانسه دریافت شده است. 

«ژرالد دارمنن»، وزیر کشور فرانسه روز دوشنبه گفت که «۸۱۹ اقدام یهودی‌ستیزی» و «۴۱۴ مورد بازداشت» از تاریخ ۷ اکتبر و حمله حماس به اسرائیل، در فرانسه به ثبت رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند

ائتلاف چپ فرانسه در آستانه فروپاشی بر سر «تروریستی» نخواندن سازمان حماس

جنگ در خاورمیانه، قتل با چاقو در فرانسه؛ دولت ماکرون سطح هشدار امنیتی را در بالاترین وضعیت قرار داد