رئیس جمهوری صربستان «برای به تعویض انداختن عادی‌سازی روابط با کوزوو» پارلمان را منحل کرد

Serbian President Aleksandar Vucic
Serbian President Aleksandar Vucic Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان روز چهارشنبه پارلمان این کشور را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در تاریخ ۱۷ دسامبر شد.

آگهی

از نظر منتقدان دولت، این کار با هدف تقویت قدرت آقای ووچیچ و حزبش، آ‌ن هم در میانه فشارها برای عادی سازی روابط این کشور با کوزووو (به عنوان پیش‌شرط اصلی عضویت در اتحادیه اروپا) انجام می‌شود.

علاوه بر انتخابات پارلمانی، انتخابات شهرداری‌ها در ۶۵ منطقه صربستان از جمله در بلگراد، پایتخت نیز در روز ۱۷ دسامبر برگزار خواهد شد.

از نظر کارشناسان، این انتخابات و نبود پارلمان فعال در صربستان، به الکساندر ووچیچ اجازه می‌دهد تا «زمان بخرد» و تصمیم‌گیری درباره عادی سازی روابط با کشور مستقل و عمدتا آلبانیایی کوزوو را (که صربستان همچنان استان جنوبی خود می‌داند) به تاخیر بیندازد.

الکساندر ووچیچ پس از امضای فرمان انحلال پارلمان گفت: «ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که اتحاد همه ما در مبارزه در راه منافع حیاتی صربستان ضروری است. ما اکنون هم به دلیل موضعمان در قبال کوزوو و هم به دلیل دیگر مسائل منطقه‌ای و جهانی، تحت فشارهای متعددی هستیم.»

خبر انحلال پارلمان یک روز پس از آن اعلام شد که اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از بلگراد بازدید کرد و گفت که اگر صربستان و کوزوو می‌خواهند به این اتحادیه بپیوندند، باید تلاش‌های خود را برای عادی‌سازی روابط به‌ویژه پس از خشونت‌های اخیر افزایش دهند.

علاوه بر عادی سازی روابط با کوزوو، صربستان باید موضع خود در قبال روسیه را نیز روشن کند و به جمع کشورهای غربی بپیوندد که روسیه را به دلیل حمله‌اش به اوکراین تحریم کرده‌اند.

مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته، اصلاح ساختار اقتصادی و سیستم قضایی، بهبود فضای کسب و کار و بهبود وضعیت حقوق بشری کشور از دیگر اقداماتی است که بلگراد برای پیوستن به اتحادیه اروپا باید انجام دهد.

مفسران همچنین می‌گویند که تصمیم ووچیچ برای انحلال پارلمان، باعث تقویت موقعیت طرفداران او و بازسازی حزب حاکم صرب یعنی «حزب مترقی صربستان» (SNS) خواهد شد که بویژه پس از اعتراضات ماه‌های اخیر در پی دو تیراندازی مرگباری که در این کشور در ماه مه انجام شد، محبوبیتش کاهش یافته است.

الکساندر ووچیچ که سال گذشته دومین دوره ریاست جمهوری پنج ساله خود را آغاز کرد، از ریاست حزب حاکم استعفا داده است اما همچنان نفوذ قابل توجهی بر سیاست‌های این حزب دارد.

احزاب مخالف و گروه‌های موافع حقوق بشر، هم الکساندر ووچیچ و هم حزب حاکم صربستان را به خودکامگی، سرکوب آزادی رسانه‌ها، تقلب در انتخابات، خشونت علیه مخالفان سیاسی، فساد و ارتباط با سازمان‌های جنایی متهم کرده‌اند؛ اما ووچیچ و متحدانش این اتهامات را رد می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کوزوو برای توسعه «نیروی نظامی رسمی» از آمریکا تسلیحات مدرن دریافت می‌کند

تیراندازی‌های مرگبار صربستان؛ ده‌ها‌هزار نفر خواستار ممنوعیت پخش تصاویر خشن و استعفای چند وزیر شدند

اولین تیراندازی در مدرسه‌ای در صربستان؛ بلگرادی‌ها در سوگ دانش‌آموزانی که جان باختند