اتباع فرانسوی در زندان‌های ایران؛ ۱۸ ماه بازداشت، سیسیل کوهلر را خسته و ناامید کرده است

مردی با پرتره‌ای از سیسیل کوهلر در جریان اعتراضات در پاریس، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳
مردی با پرتره‌ای از سیسیل کوهلر در جریان اعتراضات در پاریس، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از مدت زمان بازداشت سیسیل کوهلر در ایران هجده ماه می‌گذرد، این معلم فرانسوی «خسته و ناامید» است و «نمی‌فهمد چرا زندانی است». خواهرش «نواِمی» روز دوشنبه ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت او خواستار آزادی این زن جوان شد.

آگهی

«سیسیل خسته شده است.» نواِمی کوهلر که ریاست کمیته حمایت از خواهرش را بر عهده دارد گفت: «به سیسیل اجازه داده شد تا روز اول نوامبر با من یک تماس تصویری برقرار کند. ناامید به نظر می‌رسید.»

سیسیل کوهلر در ماه مه ۲۰۲۲ درحالیکه به اتفاق همراهش «ژاک پاری» مشغول گشت و گذار در ایران بودند، به اتهام «جاسوسی» بازداشت می‌شوند.

در نهایت قوه قضاییه ایران در ماه سپتامبر اعلام کرد که تحقیقات در این پرونده تکمیل شده و راه برای محاکمه احتمالی این دو نفر هموار شده است، هر چند تاریخ معینی برای آن مشخص نشد.

سیسیل امروز سه شنبه وارد هجدهمین ماه بازداشت خود می‌شود. خواهر این دانشیار ادبیات مدرن و عضو اتحادیه کارگری که اصالتا اهل شهر سولتز (اُ راین) است، ‌در ادامه اظهارات خود افزود که «مستقیما با من تماس گرفت. ارتباط تصویری خیلی هم بد نبود، اما تماس در وسط مکالمه قطع شد.»

او گفت: «تا الان (او) شجاعت زیادی از خود نشان می‌داد» اما در آخرین تماس، «صورتش جدی بود، بسیار رنگ پریده (...) او نمی‌فهمد چرا ۱۸ ماه در زندان است.»

سیسیل که در پایان سپتامبر تولد ۳۹ سالگی خود را در زندان‌های ایران جشن گرفت، «به طور کامل از دنیا جدا شده است.» عزیزان او «به شدت نگران سلامت جسمانی و روحی او هستند.» نواِمی ادامه داد: «ما نمی دانیم او چقدر دوام خواهد آورد.»

وضعیت بقیه اتباع فرانسوی در زندان‌های ایران

امانوئل ماکرون در سخنرانی خود در ۲۸ ماه اوت تاکید کرد: «هیچ چیز بازداشت اتباع فرانسوی در زندان‌های ایران،‌ آن هم در شرایط غیرقابل قبول» را توجیه نمی‌کند.

علاوه بر سیسیل کوهلر و ژاک پاری، دو فرانسوی دیگر نیز همچنان در ایران بازداشت هستند. یکی «لوئی آرنو» نام دارد که در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ در تهران دستگیر شد و دیگری که هویت او هنوز علنی نشده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یک فرانسوی به نام بنژامین بری‌یِر و یک تبعه فرانسوی-ایرلندی به نام برنارد فیلان نیز در ماه مه به دلایل بشردوستانه آزاد شدند.

فریبا عادلخواه محقق ایرانی-فرانسوی که در سال ۲۰۱۹ به اتهام به خطر انداختن امنیت ملی دستگیر شده بود نیز در ماه فوریه گذشته از زندان بیرون آمد؛ اما با خروج او از خاک ایران مخالفت شد، تا اینکه در نهایت در ماه اکتبر به فرانسه بازگشت.

جمهوری اسلامی ایران بیش از ده شهروند غربی را بازداشت کرده و از سوی حامیان و سازمان های غیردولتی متهم به استفاده از این افراد به عنوان ابزار چانه زنی در مذاکرات با دولت‌های خارجی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لویی آرنو، فرانسوی زندانی در ایران «بدون حضور وکلایش» به ۵ سال زندان محکوم شد

غزل شارمهد: پدرم در زندان ایران دیگر قادر به راه رفتن و صحبت کردن نیست

آلمان دستیار یک سیاستمدار حزب راست افراطی را به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت کرد