بزرگ‌ترین چالش کودتاچیان نظامی میانمار؛ شورشیان کنترل مناطقی را به دست گرفتند

درگیری در میانمار
درگیری در میانمار Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اظهارات شاهدان و دیپلمات‌ها و همچنین گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است که شبه‌نظامیان شورشی پس از درگیری‌های چند روزه با ارتش این کشور، بخش‌هایی از مناطق شمالی میانمار را تصرف کرده‌اند.

آگهی

شورشیان در میانمار با تصرف بخش‌هایی از مناطق شمالی این کشور که هم مرز با چین است، به مهم‌ترین پیروزی خود در برابر حکومت نظامیان در میانمار دست یافته‌اند که از زمان کودتا در سال ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفته‌اند.

اواخر ماه اکتبر، اتحادی از گروه‌های شورشی قومی در میانمار حملات هماهنگی را علیه ارتش این کشور در سراسر مناطق شمالی میانمار آغاز کردند.

برخی از تحلیلگران سیاسی از عملیات موفقیت‌آمیز گروه‌های شورشی قومی در میانمار به عنوان بزرگترین چالش جدید حکومت نظامیان در این کشور یاد می‌کنند.

وزارت خارجه چین که از وخامت اوضاع در کشور همسایه خود نگران شده است، روز جمعه با تأکید بر اینکه پکن امنیت و ثبات را در امتداد مرز مشترک خود با میانمار تضمین خواهد کرد، از همه طرف‌های درگیر خواست «فورا» جنگ را متوقف کنند.

مؤسسه صلح آمریکا اعلام کرد که شبه‌نظامیان ضد دولت نظامی میانمار که با «هماهنگی بی‌سابقه» عمل می‌کنند، ۱۰۰ پاسگاه نظامی را تصرف کرده‌اند.

بنا به این گزارش، ارتش میانمار کنترل گذرگاه‌های مرزی کلیدی این کشور را که حدود ۴۰ درصد تجارت خارجی و منبع درآمد میانمار را تشکیل می‌دهند، از دست داده است.

سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که حدود ۵۰ هزار نفر در ایالت «شان» در شرق میانمار، در پی حملات توپخانه‌ای و هوایی ارتش این کشور آواره شده‌اند که برخی از آن‌ها به چین رفته‌اند.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

یک دیپلمات در گفتگو با رویترز گفت که ارتش میانمار موسوم به «تاتمادو» در این روزها در ضعیف‌ترین وضعیت از زمان کودتا قرار دارد.

بنا به گفته برخی از دیپلمات‌ها، حملات شورشیان فشار بیشتری را بر رهبری نظامی وارد می‌کند که در حال حاضر با تحریم‌های شدید اقتصادی، کمبود ارز و بحران ناشی از فساد مواجه است.

همچنین روابط میانمار با چین نیز بر سر مسائل مرزی تیره شده است. در ماه‌های گذشته، پکن بر میانمار برای سرکوب باندهای تبهکار که از مناطق مرزی مبادرت به انجام کلاهبرداری اینترنتی می‌کنند، فشار آورده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبرد با جانتا؛ تلاش شورشیان میانمار برای کنترل بر مرز مشترک این کشور و هند

دومین سالگرد کودتای نظامی؛ میانمار همچنان چشم‌انتظار برگزاری انتخابات است

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم