دبی ۵۰ میلیارد دلار از بویینگ هواپیما خرید

Dubai Airshow
Dubai Airshow Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت‌های هواپیمایی دبی روز دوشنبه با پیش‌بینی رشد سفرهای بین‌المللی، ارزش سفارش‌های خود برای خرید جت‌های بوئینگ را به بیش از ۵۰ میلیارد دلار رساندند و به این ترتیب رقبای منطقه‌ای خود را کنار زدند.

آگهی

شرکت هواپیمایی «امارات» متعلق به دولت این کشور و شرکت هواپیمایی خواهرش یعنی «فلای‌دبی» سفارش خرید ۱۲۵ فروند هواپیمای جت پهن‌پیکر بوئینگ را در اولین روز «نمایشگاه هوایی دبی» که ۱۳ نوامبر افتتاح شد، نهایی کردند و درمقابل شرکت هواپیمایی ایرباس اروپا را در انتظار دریافت سفارش برای جت‌های تقریباً مشابه قرار دادند.

سفارش خرید هواپیماهای بوئینگ گ 777X که روز دوشنبه نهایی شد، در مجموع ۹۰ فروند هواپیما را شامل می‌شد.

شرکت هواپیمایی «امارات» همچنین قرارداد دیگری برای خرید پنج فروند بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر امضا کرد و شرکت «فلای‌دبی» نیز سفارش خرید ۳۰ فروند هواپیما از همین مدل را داد.

شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، رئیس هیأت مدیره دو شرکت هواپیمایی «امارات» و «فلای‌دبی» نیز گفت: «این سفارش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه، نشان دهنده تعهد دبی به آینده هوانوردی است.»

برای اقتصاد دبی، کشوری که به اندازۀ دیگر همسایگانش غنی از منابع نفت نیست، صنعت هوانوردی و گردشگری دو صنعت حیاتی محسوب می‌شود و دولت قصد دارد تا فعالیت در این بخش‌ها را در یک دهه آینده دو برابر کند.

با این وجود تحلیلگران می‌گویند که این حجم از سفارش، خطر افزایش شدیدتر رقابت‌ها در خطوط هوایی را افزایش داده است، زیرا عربستان سعودی در حال گسترش ناوگان خود است و شرکت‌های هواپیمایی در هند و ترکیه نیز برنامه‌هایی برای جذب بخش بیشتری از ترافیک هوایی منطقه خلیج فارس دارند.

افزایش تقاضا برای خرید هواپیماهای بوئینگ در این منطقه، پس از رکود بزرگی دیده می‌شود که پیش از این به دلیل شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری جهانی سایه افکنده بود.

منابع آگاه بر این باورند که هم اکنون مقامات خطوط هوایی بین‌المللی در سراسر جهان، در چهارچوب برنامه‌های خود برای احیای فعالیت‌ها پس از پایان همه‌گیری ویروس کرونا، در پشت صحنه مشغول مذاکره برای خرید حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ فروند هواپیمای جت جدید، از جمله ۲۰۰ تا ۳۰۰ فروند از بزرگترین هواپیماهای جت جهان هستند.

پیش‌بینی آنها همچنین این است که پس از آن، رقابتی شدیدتر برای جذب مسافران آغاز شود.

خبرگزاری دولتی آناتولی نیز روز شنبه از مذاکرات خطوط هوایی ترکیه برای خرید حداکثر ۳۵۵ هواپیمای ایرباس خبر داد و شرکت هوافضای اروپایی «ایرباس» نیز انجام این مذاکرات را تایید کرد.

در جریان برگزاری «نمایشگاه هوایی دبی» سفارش‌های خرید مهم دیگری نیز در حال انجام است. از جمله شرکت هواپیمایی «ریاض ایر» که جدیدترین شرکت هواپیمایی عربستان سعودی محسوب می‌شود، اعلام کرد همچنان در حال مذاکره با هواپیماسازان است.

معاون مدیریت ناوگان این شرکت گفت: «گروه هواپیمایی عربستان سعودی، در حال برنامه‌ریزی برای سفارش حدود ۱۵۰ هواپیمای باریک‌پیکر برای شرکت‌های هواپیمایی "سعودی" و هواپیمایی ارزان قیمت "فلای‌ادیل" است.»

عربستان سعودی «ریاض ایر» را در چهارچوب طرح‌های بلندپروازانه این پادشاهی برای تبدیل این کشور به یک مرکز مهم هوانوردی تأسیس کرده است.

رقابت بر سر خرید هواپیماهای جدید در حالی در جریان است که در پی آغاز جنگ اسرائیل و حماس و در نتیجه بسته شدن حریم هوایی برخی کشورها و مناطق، پروازها برای برخی از خطوط هوایی طولانی‌تر و گران‌تر شده است.

شرکت تحقیقاتی «ForwardKeys» روز جمعه اعلام کرد که از ۷ اکتبر یعنی زمان حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل، رزرو پروازها در سراسر جهان کاهش یافته است که کاهش ۲۶ درصدی در خرید بلیط برای پرواز به خاورمیانه نیز بخشی از آن است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تمرکز بر پایایی و نوآوری در نمایشگاه صنعت هوانوردی دُبی

رقابت ایرباس و بوئينگ برای فروش هواپیما در نمایشگاه هوایی ۲۰۱۹ دوبی

تلاش برای از سرگیری همه پروازها در فرودگاه دوبی؛ چرا امارات برای بارندگی‌های شدید آماده نبود؟