«خامنه‌ای با گلایه از هنیه از بی‌خبر نگه‌داشتن تهران: ایران در جنگ حماس با اسرائيل مداخله نمی‌کند»

دیدار خامنه‌ای با اسماعیل هنیه
دیدار خامنه‌ای با اسماعیل هنیه Copyright وب‌سایت علی خامنه‌ای
Copyright وب‌سایت علی خامنه‌ای
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از سه مقام ایرانی نوشته که علی خامنه‌ای در دیدارش با رهبران حماس به آنها اطلاع داده که تهران وارد جنگ با اسرائيل نخواهد شد.

آگهی

بر اساس این گزارش در دیداری که در اوایل نوامبر میان اسماعیل و هنیه و علی خامنه‌ای در تهران صورت گرفته، رهبر ایران به این مقام ارشد حماس گلایه کرده که چرا پیشتر اطلاعی در خصوص حمله آنها به اسرائيل نداده است. همچنین خامنه‌ای در ادامه به هنیه گفته است که قرار نیست جمهوری اسلامی وارد این جنگ شود. 

مقام‌های ارشد ایرانی و حماس که نخواستند نامشان فاش شود همچنین به رویترز گفته‌اند که خامنه‌ای در این دیدار به اسماعیل هنیه تاکید کرده که جمهوری اسلامی به حمایت سیاسی و اخلاقی خود از حماس ادامه می‌دهد اما مستقیما در این درگیری مداخله نخواهد کرد. 

همچنین یک مقام حماس به رویترز گفته است که خامنه‌ای در آن دیدار هنیه را تحت فشار قرار داده که صداهایی را که در سرزمین‌های فلسطینی خواستار مداخله جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان در این جنگ هستند، خاموش کند. 

به نظر می‌رسد که حزب‌الله لبنان هم حتی از حمله گروه حماس به اسرائيل مطلع نبوده و پس از آغاز جنگ از وقوع آن مطلع شده است. سه منبع نزدیک به این گروه لبنانی به رویترز گفته‌اند که جنگنده‌های حزب‌الله حتی در روستاهای نزدیک به خط مقدم با اسرائيل هم نبوده‌اند و هیچ وضعیت آماده‌باشی در خصوص این گروه برقرار نبوده است. 

یکی از فرماندهان حزب‌الله در این خصوص به رویترز می‌گوید: «ما بعد از آغاز جنگ از وقوع آن مطلع شدیم.» 

حزب‌الله حدود ۲۰ سال است که درگیر شدیدترین درگیری‌ها با اسرائيل بوده است اما از زمان آغاز حملات حماس به اسرائيل این گروه لبنانی تلاش کرده ضمن انجام حملاتی به اهداف اسرائيلی تلاش کرده سطح تنش را از میزان معینی فراتر نبرد. با این حال در این مدت حملات پراکنده‌ای از سوی نیروهای نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه به پایگاه‌های آمریکایی صورت گرفته است. 

درخواست حماس از محور مقاومت برای کمک

حماس پس از حمله روز ۷ اکتبر خود به اسرائيل از متحدان خود خواسته بود تا به این مبارزه بپیوندند و با اسرائيل وارد درگیری شوند. رهبران این گروه در این مدت در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای خود از ایران و دیگر گروه‌های عضو جریان موسوم به محور مقاومت خواسته‌اند که در این نبرد حضور پررنگ‌تری پیدا کنند. 

اما رویترز به نقل از ۶ مقام آگاه که به گفته این خبرگزاری از تفکر تهران آگاه هستند گزارش داده که ایران مستقیما در این درگیری مداخله نخواهد کرد مگر اینکه به صورت مستقیم از سوی ایالات متحده و یا اسرائيل مورد حمله قرار گیرد. در عین حال و به نقل از این منابع، حاکمان ایران قصد دارند به استفاده از شبکه متحدان مسلح خود از حمله حزب‌الله برای هدف قرار دادن اهداف اسرائيلی و آمریکایی در منطقه از طریق حملات موشکی و پهپادی ادامه دهند. 

این افراد اضافه کرده‌اند که این استراتژی تلاشی مدون برای نشان دادن همبستگی با حماس در غزه و همچنین درگیر کردن نیروهای اسرائيلی و آمریکایی است بدون اینکه کار به رویارویی مستقیم با اسرائيل و آمریکا کشیده شود. 

دنیس راس، دیپلمات ارشد پیشین آمریکایی و رئيس اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک در این خصوص می‌گوید: «این روش ایران برای ایجاد بازدارندگی است. آنها می‌خواهند با این اقدامات این پیام را منتقل کنند که تا زمانی که به ما حمله نکنید وضعیت همینطور است اما اگر به ما حمله کنید آن‌وقت همه چیز تغییر خواهد کرد.» 

حزب‌الله و مشکلات درگیری با اسرائيل

حزب‌الله قدرتمندترین گروه در میان متحدین شبه نظامی ایران در منطقه است که از زمان حمله حماس به اسرائيل تقریبا به صورت مستمر درگیری‌های مرزی با اسرائيل داشته و بیش از ۷۰ جنگجوی این گروه شبه نظامی نیز کشته شده است. 

با این حال حزب‌الله هم مانند حامی خود یعنی ایران از یک رویارویی همه‌جانبه اجتناب کرده است. به گفته افراد آشنا به این گروه، حزب‌الله حملات خود را به گونه‌ای تنظیم کرده که درگیری‌ها را تا حد زیادی در نوار باریک مرزی با اسرائيل حفظ کند و حتی در روزهای اخیر به آن شدت هم بخشیده است اما در عین حال تلاش کرده این درگیری‌ها از حد مشخصی فراتر نرود. 

یکی از منابع نزدیک به حزب‌الله به رویترز گفته است که حماس خواستار این است که حزب‌الله حملات موشکی خود را به عمق اسرائيل انجام دهد اما این گروه لبنانی معتقد است که این امر باعث خواهد شد اسرائيل بدون توقف حمله به غزه، لبنان را هم ویران کند. 

حزب الله، که همچنین یک جنبش سیاسی است که عمیقا درگیر امور دولت لبنان است. این گروه می‌داند که مشکلات عدیده‌ای که در حال حاضر در لبنان مشاهده می‌شود باعث شده که فقر و بحران‌های اقتصادی در این کشور افزایش یابد و این کشور نمی‌تواند یک جنگ دیگر با اسرائيل را تحمل کند. 

حزب‌الله و اسرائيل در سال ۲۰۰۶ با یکدیگر وارد جنگ شدند و بازسازی حملاتی که ارتش اسرائيل در جنوب لبنان انجام داده بود سالها به طول انجامید. سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در سخنرانی سوم نوامبر خود گفت که حماس حمله خود به اسرائیل را از متحدانش مخفی نگه داشته است و این موفقیت آن را تضمین کرده و البته این اقدام حماس «کسی را در محور مقاومت ناراحت نکرده است».

نقش‌آفرینی ایالات متحده

ایالات متحده نیز مشتاق است تا از وقوع جنگ فراتر از غزه جلوگیری کند. پس از دو جنگ پرهزینه  در عراق و افغانستان در دو دهه گذشته، اکنون واشنگتن خود را بر حمایت مالی و تسلیحاتی از اوکراین برای دفاع در مقابل حمله روسیه متعهد می‌داند. 

دولت جو بایدن از ابتدای شروع جنگ حماس و اسرائيل تلاش کرده به این کشور تضمین دهد که کمک‌های نظامی لازم را در اختیار تل‌آویو قرار می‌دهد. کاخ سفید همچنین دو ناوهواپیمابر و جنگنده را به شرق مدیترانه منتقل کرده که بخشی از این اقدامات به عنوان صدور هشدار برای ایران تحلیل و ارزیابی می‌شود. 

با این حال تنش‌های میان نیروهای وابسته به ایران و آمریکا در حال افزایش است. به گفته پنتاگون از زمان آغاز جنگ در غزه، در پاسخ به حمایت آمریکا از اسرائيل، دست‌کم ۴۰ حمله پهپادی و موشکی توسط شبه نظامیان وابسته به ایران در عراق و سوریه به نیروهای آمریکایی صورت گرفته است.

آگهی

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که آمریکا هم در مقابل سه مجموعه حمله تلافی‌جویانه علیه تاسیسات ایران در سوریه که توسط شبه‌نظامیان مورد استفاده قرار می‌گرفته انجام داده است. 

روز دوشنبه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده بر خطر گشودن یک جبهه بزرگ دیگر در درگیری تاکید کرد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در سئول گفت: «آنچه در طول این درگیری، در طول این بحران شاهد بودیم، تبادلات آتش میان حزب‌الله لبنان و نیروهای اسرائیلی است. هیچ کس نمی خواهد شاهد وقوع درگیری دیگری در شمال باشد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دو منبع امنیتی اسرائيلی که نخواستند نامشان فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این کشور به دنبال گسترش درگیری‌ها نیست. این افراد اما در عین حال افزوده‌اند که این کشور آماده است در صورت نیاز برای محافظت از خود در جبهه‌های جدید بجنگند. همچنین بر اساس این گزارش مقام‌های امنیتی اسرائيل، حزب‌الله را فوری‌ترین تهدید علیه اسرائيل می‌دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خامنه‌ای: این‌که چند موشک در حمله به اسرائيل به هدف خورد مسئله فرعی است

پسران و نوه‌های اسماعیل هنیه در غزه کشته شدند؛ اسرائیل مسئولیت حمله را بر عهده گرفت

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم