نخستین جام جهانی با حضور ۴۸ تیم؛ تیم‌های قاره آسیا چگونه صعود می‌کنند؟

جام جهانی فوتبال
جام جهانی فوتبال Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جام جهانی ۲۰۲۶ فوتبال برای نخستین بار با حضور ۴۸ تیم از سراسر دنیا برگزار می‌شود و این بار کشورهای بیشتری از چهار گوشه جهان این فرصت را پیدا می‌کنند که در بزرگترین گردهمایی فوتبال ملی جهان حضور داشته باشند.

آگهی

جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه اولین تورنمنت فوتبال ملی جهان بود که با حضور ۳۲ تیم برگزار شد و حالا پس از برگزاری ۸ جام جهانی با این تعداد تیم، قرار است در نخستین جام جهانی که به میزبانی ۳ کشور برگزار می‌شود ۴۸ تیم هم حضور داشته باشند. 

برای این مسابقات قاره آسیا ۸ نماینده به علاوه نیم خواهد داشت و در بهترین حالت ممکن است ۹ تیم از قاره کهن در جام جهانی آمریکا- کانادا و مکزیک حضور داشته باشند. سیستم انتخاب تیم‌ها برای این رقابت‌ها هم برخلاف ادوار پیشین قدری پیچیده خواهد بود. 

مرحل پلی‌آف نخست

در دور نخست تیم‌های ۲۷ تا ۴۶ آسیا در رنکینگ فیفا در دو بازی رفت و برگشت در مرحله پلی‌آف به مصاف یکدیگر رفتند تا ۱۰ تیمی که از این مرحله به دور گروهی صعود می‌کنند مشخص شود. در این مسابقات تیم ملی فوتبال افغانستان موفق شد با شکست دادن مغولستان با نتیجه ۲-۰ به مرحله گروهی صعود کند. 

هنگ کنگ هم که امروز در نخستین بازی خود در دور گروهی با نتیجه ۴-۰ مقابل ایران شکست خورد پیشتر در این دور توانسته بود با کسب پیروزی ۴-۲ مقابل بوتان سهمیه حضور در مرحله گروهی را کسب کند. 

این ۱۰ تیم در مرحله گروهی به ۲۶ تیم رنک نخست آسیا در رده‌بندی فیفا اضافه شدند. 

مرحله گروهی نخست

پس از اضافه شدن ۱۰ تیم مرحله پلی‌آف بازی‌های انتخابی جام جهانی بازی‌های مرحله گروهی آغاز می‌شود. ۳۶ تیم حاضر در این مرحله در ۹ گروه ۴ تیمی به مصاف یکدیگر می‌روند و به صورت رفت و برگشت با یکدیگر بازی خواهند کرد. تیم ملی ایران در این مرحله با هنگ‌کنگ، ازبکستان و همچنین و ترکمنستان در گروه پنجم قرار گرفته است. 

در حالیکه تیم ملی فوتبال افغانستان هم در این دور باید با رقبایی چون هند، کویت و قطر برای صعود به مرحله بعد رقابت کند. 

دو تیم برتر گروه‌های ۹ گانه راهی مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی می‌شوند. ضمن اینکه این ۱۸ تیم به صورت مستقیم سهمیه حضور در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ را که قرار است در عربستان سعودی برگزار شود نیز دریافت می‌کنند. 

مرحله دوم گروهی

پس از مشخص شدن ۱۸ تیم صعود کرده به مرحله بعدی، این تیم‌ها در سه گروه ۶ تیمی قرعه‌کشی خواهند شد. پس از مشخص شدن رقبا، بازی‌های مرحله دوم گروهی آغاز می‌شود. این مسابقات به صورت گروهی و رفت و برگشت انجام می‌شود و  در پایان این مسابقات از هر گروه ۲ تیم اول به صورت مستقیم به جام جهانی ۲۰۲۶ راه خواهند یافت در حالی‌که هنوز کار تمام نشده است. 

چرا که تیم‌های سوم و چهارم این گروه‌های ۶ تیمی وارد مرحله بعدی مسابقات می‌شوند و همچنان برای صعود به جام جهانی شانس خواهند داشت.

مرحله سوم گروهی

در آخرین مرحله گروهی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا تیم‌های سوم و چهارم دور دوم گروهی در دو گروه ۳ تیمی بار دیگر رقابت‌های خود را پی خواهند گرفت. 

در این مرحله مسابقات به صورت تک بازی و در کشور بی‌طرف برگزار می‌شود و تیم برتر هر گروه به عنوان سهمیه‌های هفتم و هشتم قاره آسیا به جام جهانی صعود می‌کنند. 

پلی‌آف آسیا 

در مرحله بعدی تیم‌های دوم دور قبل در دو دو دیدار رفت و برگشت به مصاف یکدیگر خواهد رفت و تیم پیروز به پلی‌آف بین‌قاره‌ای راه پیدا خواهد کرد. تیم بازنده دیگر کارش تمام خواهد شد و دیگر شانسی برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۶ نخواهد داشت. 

پلی‌آف بین‌قاره‌ای

اما تیمی که در پلی‌آف آسیا موفق شده حریف خود را شکست دهد راهی مسابقات پلی‌آف بین‌قاره‌ای که آخرین مرحله تعیین تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۶ خواهد بود می‌رسد. در آن مسابقات ۶ تیم از تمام قاره‌ها به جز اروپا حاضر خواهند بود و در پایان آن رقابت‌ها دو تیم برتر، دو کشور پایانی جام جهانی ۲۰۲۶ را تشکیل خواهند داد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در نتیجه در بهترین حالت برای قاره آسیا، ممکن است ۹ کشور مختلف بتواند در جام جهانی بعدی که به صورت مشترک در سه کشور ایالات متحده، مکزیک و کانادا برگزار می‌شود حضور داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان رسما از پیشنهاد خود برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ رونمایی کرد

جام جهانی ۲۰۳۰ در شش کشور و سه قاره برگزار می‌شود؛ عربستان برای میزبانی ۲۰۳۴ اعلام نامزدی کرد

وزیر ورزش: برنامه‌ریزی کرده بودند که در جام جهانی، بازیکنان تیم ملی «وسط بازی» از زمین خارج شوند