عملیات ضد تهاجمی ارتش اوکراین علیه روسیه؛ کی‌یف از فتوحات تازه در ساحل دنیپرو خبر داد

سربازان نیروی دریایی اوکراین در بخشی از ساحل رودخانه دنیپرو در نزدیکی خرسون
سربازان نیروی دریایی اوکراین در بخشی از ساحل رودخانه دنیپرو در نزدیکی خرسون Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های نظامی اوکراین روز جمعه پس از سپری شدن چند ماه از آغاز عملیات ضد تهاجمی علیه ارتش روسیه در بخش‌های اشغالی جنوب و شرق این کشور که برخی کارشناسان آن را «ناامید کننده» خواندند، مدعی دستیابی به فتوحاتی در سواحل رودخانه دنیپرو شدند.

آگهی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اوکراین با این حال، نبردهای جاری در این بخش از جبهه‌های جنگ را که به ادعای کی‌یف تاکنون منجر به کنترل مناطقی تحت اشغال نظامیان روس شده است، «دشوار و سخت» توصیف کرده و یادآور شده که این نبردها همچنان ادامه دارد.

فرماندهی یگان پیاده نظام نیروی دریایی اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای در فیس‌بوک اعلام کرد که نظامیان کشورش «دست به مجموعه‌ای از اقدامات موفقیت‌آمیز در ساحل چپ رودخانه دنیپرو» واقع در منطقه خرسون (جنوب اوکراین) زده و ضمن استقرار در چند نقطه ازاین منطقه، «تلفات سنگینی را به دشمن» وارد کرده‌اند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اندکی پس از انتشار این اطلاعیه تایید کرد: که «یگان‌های اوکراینی موفق شدند روس‌ها را از مواضع خود در ساحل چپ رودخانه بیرون برانند.»

در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین همچنین آمده است که «نبردهای سنگین» و «عملیات خرابکاری، حمله و شناسایی» در این منطقه همچنان در جریان است.

به گفته فرماندهان ستاد کل ارتش اوکراین، هدف از عملیات جاری آن است که «دشمن را تا آنجا که ممکن است از ساحل رودخانه دنیپرو دور کنیم.»

این هدف در واقع به منظور جلوگیری از گلوله باران شهر خرسون و سایر مناطق تحت کنترل اوکراین در ساحل راست رودخانه دنیپرو دنبال می‌شود.

این اولین موفقیت ارتش اوکراین در طول عملیات ضد تهاجمی خود پس ازبازپس‌گیری روستایی در منطقه جنوبی زاپروژیا محسوب می‌شود که ماه اوت گذشته کی‌یف از آن خبر داده بود.

کی‌یف پس از موفقیت قبلی در عملیات ضد تهاجمی خود امیدوار بود که فتح بدست آمده در زاپوریژیا امکان عبور از خطوط دفاعی روسیه و آزادی سرزمین‌های بیشتری از مناطق اشغالی را فراهم کند، اما ارتش اوکراین پس از آن با قدرت تدافعی بیشتر روسیه در پیش‌برد این راهبرد ناکام ماند.

فتح مواضعی در کرانه چپ رودخانه دنیپرو می تواند زمینه تدارک حمله بزرگتری را در جنوب برای ارتش اوکراین فراهم کند.

این اقدام اما نیازمند استقرار شمار زیادی نیرو و فراهم کردن خودروها و تجهیزات لازم برای پیشروی در مناطق صعب العبور و جاده‌های شنی و باتلاقی کرانه چپ رودخانه دنیپرو است.

این در حالیست که ارتش روسیه روز جمعه بدون اشاره به ورود نیروهای اوکراینی به بخش‌هایی از ساحل چپ رودخانه مدعی شد که طی نبردهای طول هفته جاری خسارات سنگینی را به نیروهایی که سعی در اشغال این مناطق داشتند، وارد کرده است.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که تلاش نیروهای اوکراینی در بخش خرسون و ساحل راست دنیپرو را برای ورود به یک جزیره خنثی کرده و در درگیری‌های مرتبط با آن بیش از ۴۶۰ سرباز اوکراینی کشته و یا زخمی شدند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

در گزارش وزارت دفاع روسیه که به تحولات دوره زمانی ۱۱ تا ۱۷ اختصاص دارد همچنین از انهدام ۲ تانک و ۱۷ خودرو زرهی نیروهای اوکراینی در نبردهای منطقه جنوب اشاره شده است.

خبرگزاری فرانسه با انعکاس ادعاهای مطرح از سوی نظامیان روس و اوکراینی در گزارش خود آورد است که قادر به تایید یا رد این ادعاها نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین: حملات موشکی و پهپادی گسترده روسیه بیش از ۱۰۰ کشته و مجروح به جا گذاشت

«بزرگترین حمله پهپادی روسیه به پایتخت اوکراین»؛ زلنسکی: اکثر شاهدهای انتحاری ساخت ایران منهدم شدند

روسیه برنده اوکراینی مسابقه آواز یوروویژن را در فهرست افراد تحت تعقیب خود قرار داد