افزایش فقر و آوارگی در عراق در پی خشکسالی و سدسازی‌های ایران و ترکیه

حاشیه یکی از شهرهای عراق
حاشیه یکی از شهرهای عراق Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طی یک دهه گذشته، تغییرات آب و هوایی و در پی آن خشکسالی در جنوب و مرکز عراق، بسیاری از کشاورزان و دامداران این کشور را از روستا به حاشیه‌ شهر‌ها کشانده است.

آگهی

بسیاری از روستاییان حالا برای امرار معاش به مشاغلی مانند حمل کالا در بازار یا کارگری ساختمانی روی آورده‌اند؛ مشاغلی که نه‌تنها سلامت آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده بلکه آنها را روز به روز فقیرتر نیز کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از کارگران در این مناطق روزانه نزدیک به چهار دلار درآمد دارند آنهم در حالی که بیشترشان نیز خانواده‌های پر جمعتی دارند. 

فقر در حالی بر زندگی مردم عراق سایه افکنده که این کشور یکی از مهمترین صادرکنندگان نفت در جهان است.

ایران و ترکیه باعث کاهش سطح آب رودخانه‌ها شده‌اند

مقامات این کشور علاوه بر خشکسالی، سدهای بالادستی که توسط همسایگان قدرتمند یعنی ایران و ترکیه ساخته شده‌اند را مقصر کاهش سطح آب رودخانه‌های دجله و فرات می‌دانند.

در گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت آمده است، تا اواسط سپتامبر سال جاری ۲۱ هزار و ۷۹۸ خانواده (۱۳۰ هزار و ۷۸۸ نفر) به دلیل خشکسالی‌‌ها در ۱۲ استان در مرکز و جنوب عراق آواره شده‌اند.

طبق گزارش این سازمان، تنها ۷۴ درصد از پناهندگان اقلیمی در مناطق شهری اسکان یافته‌‌اند. 

غسان الخفاجی، معاون برنامه‌ریزی فرماندار استان ذی‌قار نیز این «مهاجرت‌های داخلی قابل توجه» را ناشی از کمبود آب در این مناطق دانست.

به گفته او طی پنج سال «۳۲۰۰ واحد مسکونی» در حومه شهر ناصریه ساخته شده که ناشی از مهاجرت‌های اقلیمی بوده است.

او در ادامه افزود که در این واحدهای مسکونی «بین ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار نفر» زندگی می‌کنند.

خطر افزایش ناآرامی‌‌ها

وضعیت شهر‌های عراق بهتر از روستاهایش نیست، بی‌کاری در این کشور رو به افزایش است و طی سال‌‌های گذشته، هزاران معترض خشمگین علیه آنچه فساد اداری و سوء مدیریت اقتصادی می‌خوانند، به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند.

توماس ویلسون، متخصص آب و هوا در شورای پناهندگان نروژ می‌گوید شهرهای عراق پیش از این نیز به دلیل «زیرساخت‌های قدیمی، توانایی محدودی برای ارائه خدمات اولیه به ساکنان خود داشتند» و اکنون «روند حرکت روستاییان به مناطق شهری»، بار اضافی بر زیرساخت‌های «ناکارآمد» این شهرها وارد می‌کند.

آقای ویلسون اجرای «طرح‌های مدیریت منابع، حکمرانی موثر و سرمایه‌گذاری» را برای کاهش مشکلات مهاجرت اجباری، لازم دانسته است.

عراق ۴۳ میلیون نفر جمعیت دارد و از هر پنج نفر تقریباً یک نفر در منطقه‌ای زندگی می‌کند که دچار فقر آبی است.

در ماه آوریل، گزارشی از سوی سازمان ملل منتشر شد که در آن به خطر «ناآرامی اجتماعی» ناشی از عوامل آب و هوایی اشاره شده بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در این گزارش آمده است: «فرصت‌های اقتصادی محدود برای جوانان در مناطق پرجمعیت شهری، باعث تقویت احساس حاشیه‌نشینی، طرد شدن و بی‌عدالتی می‌شود.»

در این گزارش همچنین گفته شده که تقویت این احساسات «می‌تواند به تنش‌ها بین گروه‌های قومی-مذهبی مختلف دامن بزند یا نارضایتی‌ها را نسبت به نهادهای دولتی افزایش دهد».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران آب در بارسلون؛ به ۲۴ هزار نفر از ساکنان پرمصرف نامه هشدار ارسال شد

انفجار مین و حمله افراد مسلح در استان دیاله عراق ۱۱ کشته برجا گذاشت

از خوزستان تا اروپا و آمریکا؛ تغییرات اقلیمی تابستان ۲۰۲۳ را برای ۸۰ درصد جمعیت روی زمین گرم‌تر کرد