پارلمان اروپا حمله مقامات جمهوری اسلامی علیه زنان ایرانی را محکوم کرد

پرچم اتحادیه اروپا
پرچم اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان اروپا روز پنجشنبه حملات مقامات جمهوری اسلامی ایران علیه زنان به ویژه «کشتار وحشیانه» زنانی مانند مهسا امینی، برنده جایزه ساخاروف را محکوم کرد.

آگهی

پارلمان اروپا در قطعنامه غیرالزام‌آوری که با ۵۱۷ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع به تصویب رسید «ادامه وخامت اوضاع حقوق بشر در ایران و کشتار وحشیانه زنان توسط مقامات ایرانی، به ویژه مهسا امینی، برنده جایزه ساخاروف ۲۰۲۳ را به شدت محکوم کرد.» جایزه ساخاروف پس از مرگ مهسا امینی به او اهدا شد. 

مرگ مهسا امینی در ۲۲ سالگی در سال گذشته منجر به ماه‌ها اعتراضات گسترده علیه رهبران سیاسی و مذهبی ایران شد. سرکوب این اعتراضات صدها کشته برجای گذاشت و طی آن هزاران نفر هم دستگیر شدند.

 در ماه اکتبر، پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را که بالاترین امتیاز اتحادیه اروپا برای حقوق بشر است، به این جوان کُرد ایرانی و به جنبش «زن، زندگی و آزادی» اعطا کرد. 

در این قطعنامه، نمایندگان پارلمان اروپا خواستار آزادی فوری همه قربانیان بازداشت‌های خودسرانه و مدافعان حقوق بشر، به ویژه نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ شدند. 

آنها همچنین «آزار و اذیت قضایی» نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر را به شدت محکوم کردند. 

نمایندگان پارلمان اروپا از مقامات ایرانی خواستند که فورا به همه تبعیض‌ها علیه زنان و دختران، از جمله قوانینی که پوشیدن حجاب را الزامی می‌کند، پایان دهند. 

آنها همچنین عمل بازداشت خودسرانه و «دیپلماسی گروگان‌گیری» را که توسط تهران انجام می‌شود را محکوم کردند. پارلمان اروپا اصرار دارد که اتحادیه اروپا یک استراتژی اروپایی برای مبارزه با این «دیپلماسی گروگان‌گیری» آغاز کند. 

چندین شهروند اروپایی در ایران بازداشت هستند و اغلب آنها به جاسوسی متهم شده‌اند. این کشورها بازداشت‌های «خودسرانه» که به عنوان ابزار معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد را محکوم کرده‌اند. فرانسه حتی در مورد «گروگان‌های دولتی» صحبت کرده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این قطعنامه همچنین درخواست پارلمان اروپا برای آغاز تحقیقات در مورد جنایات ارتکابی توسط مقامات ایرانی تحت صلاحیت جهانی، شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» و تحریم مرتکبین نقض حقوق بشر در ایران از جمله رهبر، رئیس جمهور و دادستان جمهوری اسلامی ایران را تجدید می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نماینده پارلمان اروپا به یورونیوز:اروپا نمی‌تواند برای حل جنگ حماس و اسرائیل روی نفوذ ایران حساب کند

نماینده پارلمان اروپا: برخورد اتحادیه اروپا با ایران به اندازه کافی سخت‌گیرانه نیست

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟