تری ونبلز، سرمربی انگلیسی در بازی تاریخی ایران-استرالیا در ۸۰ سالگی درگذشت

تری ونبلز
تری ونبلز Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تری ونبلز، مربی سرشناس انگلیسی در سن هشتاد سالگی و پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

آگهی

آقای ونبلز که یکی از مربیان جریان‌ساز در فوتبال انگلستان به شمار می‌رفت هدایت سه‌شیرها را در جام ملت‌های اروپا سال ۱۹۹۶ برعهده داشت. آن مسابقات که به میزبانی انگلستان برگزار می‌شد، یکی از امیدهای انگلیسی‌ها برای کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌هایی بود که هرگز برای آنها حاصل نشده بود. 

انگلستان در آن سال در حالی پا به این رقابت‌ها گذشته بود که ۲ سال پیش از آن از راه‌یابی به جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا باز مانده بود. شاگردان ونبلز که از ستارگانی چون آلن شیرر، پل گاسگوئين، دیوید سیمن، پل اینس، تدی شرینگهام و بسیاری دیگر بهره‌مند بود تا مرحله نیمه‌نهایی خیلی خوب توانست حریفان خود را یکی پس از دیگری شکست دهد و به بازی ماقبل فینال برسد. 

اما در آن مسابقه انگلیسی‌ها در مقابل رقیب دیرینه خود یعنی آلمانی قرار گرفتند که برتی فوگتس مربی‌گری آن‌را عهده‌دار بود. در آن مسابقه دو تیم در پایان ۱۲۰ دقیقه به تساوی ۱-۱ دست یافتند و در ضربات پنالتی آلمان‌ها با نتیجه ۶-۵ مسابقه را واگذار کردند.

گرت ساوت گیت، سرمربی کنونی انگلستان در جام ملت‌های ۱۹۹۶ و در حالی ونبلز هدایت سه‌شیرها را برعهده داشت پنالتی خود را از دست داد تا آلمان به فینال یورو ۹۶ راه یابد
گرت ساوت گیت، سرمربی کنونی انگلستان در جام ملت‌های ۱۹۹۶ و در حالی ونبلز هدایت سه‌شیرها را برعهده داشت پنالتی خود را از دست داد تا آلمان به فینال یورو ۹۶ راه یابدADAM BUTLER/AP

 ۱۲ بازیکنی که در آن مسابقه در ضربات پنالتی پشت توپ قرار گرفتند همگی توپ‌های خود را به گل تبدیل کردند و تنها گرت ساوت‌گیت، سرمربی کنونی انگلستان بود که ضربه یازدهم را از دست داد تا با گل شدن پنالتی اندی مولر، آلمان‌ها راهی فینال شوند و در نهایت هم شکستِ جمهوری چک به قهرمانی دست یابند. 

هرچند فوتبال‌دوستان قدیمی‌تر ایرانی، ونبلز را روی نیمکت سه‌شیرها به یاد دارند اما احتمالا برای بسیاری او بیشتر زمانی شناخته شد که در دو مسابقه معروف ایران و استرالیا، هدایت کانگروها را عهده دار بود. ونبلز به همراه استرالیا به مرحله پلی‌آف جام جهانی ۱۹۹۸ رسید و باید در دو بازی با ایران برای صعود به عنوان آخرین سهمیه حضور در جام جهانی فرانسه رقابت می‌کرد. 

شادی بازیکنان ایران پس از صعود به جام جهانی ۱۹۹۸ در ورزشگاه مبلورن استرالیا
شادی بازیکنان ایران پس از صعود به جام جهانی ۱۹۹۸ در ورزشگاه مبلورن استرالیاJASON SOUTH/AP1997

این سرمربی سرشناس انگلیسی که در نیمه نخست بازی دوم به خوبی کار خود را انجام داده و زردپوشان با یک گل از ایران پیش افتاده بودند و در نیمه دوم گل دوم را هم به ثمر رساندند تا به نظر کار تمام شده بیاید. اما در دقایق پایانی زردپوشان میزبان غافلگیر شدند و دو گل کریم باقری و خداداد عزیزی باعث شد بازی به تساوی کشیده شود و در نهایت این ایران بود که به عنوان تیم سی و دوم در جام جهانی ۱۹۹۸ حضور یافت.

بسیاری از طرفداران فوتبال تصویر آقای ونبلز را در حالی به یاد دارند که هر بار پس از رفتن دوربین روی صورت او در مسابقه با استرالیا، بطری خود را به دست می‌گرفت و آب می‌نوشید. 

ونبلز البته به جز اینها در تیم‌هایی چون کوئینز پارک رنجرز و البته بارسلونا هم حضور داشت. گاردین در مطلبی در این خصوص می‌نویسد: «در کیو پی آر، از تری به عنوان مردی که غرور را به یک باشگاه کوچک در غرب لندن باز گردادند یاد خواهند کرد؛ در بارسلونا او را به عنوان یک مربی خارجی بد اخلاق به یاد می‌آورند که به یک دهه خشکسالی قهرمانی پایان داد و آنها را دوباره به باشگاهی بزرگ تبدیل کرد. برای هر طرفدار زنده و باهوش فوتبال انگلستان هم او به عنوان مردی شناخته می‌شود که خاطرات متفاوت تابستان سال ۱۹۹۶ را ساخت؛ کسی که انگلستان را تا نزدیکی قله راسند اما در نهایت با آن احساسات سوزاننده به پایان رسید.» 

ونبلز آخرین بار در کادر مربیگری استیو مک لارن در تیم ملی انگلستان حضور داشت که نتوانست این تیم را به جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۸ برساند. 

پس از درگذشت ونبلز بسیاری از بازیکنان فوتبال در انگلستان ضمن ابراز همدردی با خانواده او، این سرمربی ۸۰ ساله را یک تئوریسین جریان‌ساز در فوتبال این کشور دانستند. گری لینکر، مهاجم افسانه‌ای انگلستان در دهه ۸۰ میلادی در صفحه اینستاگرام خود با اشتراک گذاشتن از تصویری از خود و ونبلز نوشت: «از شنیدن خبر مرگ تری ونبلز ناراحت شدم. بهترین و مبتکرترین مربی که افتخار و لذت بازی زیرنظر او را داشتم. تری خیلی بیشتر از یک مربی بزرگ بود، سرزنده، جذاب و شوخ بود، با ما دوست بود. به شدت دلتنگ او خواهیم شد. با نهایت عشق و تسلیت به خانواده‌اش. در آرامش بخوابی تری.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پل گاسگوئين، ستاره دهه ۹۰ انگلستان هم در صفحه توییتر خود با انتشار تصویری از خود و ونبلز نوشت: «چه روز غم‌انگیزی، شاد باشی رئيس»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر پیشین ایتالیا درگذشت

جانلوکا ویالی، مربی و مهاجم سابق تیم ملی ایتالیا درگذشت

پله، بازیکن اسطوره‌ای فوتبال برزیل و جهان درگذشت