یازدهمین دور نشست امنیتی هرات در تاجیکستان؛ شرکت‌کنندگان به دنبال راه‌کارهای مختلف مبارزه با طالبان

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright WAKIL KOHSAR/AFP or licensors
Copyright WAKIL KOHSAR/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یازدهمین دور نشست امنیتی هرات با عنوان «بازخوانی افغانستان؛ راه‌کارهای متفاوت» روز دوشنبه در تاجیکستان به مدت دو روز برگزار شد. این نشست از سوی مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان برگزار شده است.

آگهی

اولین نشست امنیتی هرات سال ۲۰۱۲ برگزار شد. در این نشست‌ها مسایل سیاسی و امنیتی مربوط به افغانستان عمدتاً توسط تحلیلگران و سیاست‌مداران برجسته مورد بحث قرار گرفته و پیشنهادهایی ارایه می‌شود. اما پس از به قدرت رسیدن طالبان، این نشست به صورت آنلاین و یا در کشورهای دیگر برگزار شده است. از همین روز دهمین نشست امنیتی هرات هم سال گذشته در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شده بود. تاجیکستان تنها کشور همسایه افعانستان است که با حاکمیت طالبان در افغانستان مخالفت کرده و میزبان اعضای ارشد جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود است.

طبق گزارش خبرگزاری هشت صبح افغانستان، در این نشست، افرادی از کشورهای مختلف، مخالفان طالبان از جمله احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، اسماعیل خان، رهبر جهادی و برخی از مقام‌های دیگر حکومت پیشین افغانستان حضور دارند.

در بخش نخست این نشست، رحمت الله نبیل، رییس امنیت ملی حکومت پیشین، محسن داور، عضو پارلمان پاکستان و از رهبران جنبش حفاظت از پشتون‌ها، استر زبیری، محقق در شورای امنیت سازمان ملل و دیوید سدنی، محقق در مرکز مطالعات استراتژیک امریکا سخنرانی کردند.

داوود مردیان، رییس انستیتو مطالعات و استراتژیک افغانستان، در حاشیه این نشست گفت که یازدهمین دور نشست امنیتی هرات با هدف ایجاد یک تفاهم فکری برای معضل افغانستان برگزار شده است. او ادامه داد: «به اندازه کافی گله و شکایت شده است، اما تلاش این است که چه کاری باید انجام شود.» به گفته او تمرکز مشخص این دور نشست این است که آیا ما باید به طرف نظام سیاسی پساطالبانی حرکت کنیم یا خیر؟ همچنین نگاه فعلی نگاه به آینده است که افغانستان پساطالبان چگونه افغانستانی باید باشد.»

علاوه بر این، رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، در این نشست امنیتی گفت که گزارش‌هایی در دست دارد که نشان می‌دهند گروه طالبان در حال بررسی چگونگی دست‌یابی به «سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی» است.

از سوی دیگر هم محسن داور، عضو سابق پارلمان پاکستان در پاسخ به سوالی درباره چگونگی برخورد با طالبان، در نشست امنیتی هرات گفت که «آن‌ها با سلاح آمدند و همین‌گونه باید بیرون رانده شوند.»

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در یازدهمین نشست امنیتی هرات، امیرمحمد اسماعیل خان از رهبران جهادی پیشین بود. او گفت: «طالبان نه تنها تغییر نکرده‌؛ بلکه نسبت به گذشته سخت‌گیرتر هم شده‌ است.» او همچنین تاکید کرد که «سپردن قدرت به طالبان دسیسه بزرگ جهانی بود.» او ادامه داد که اگر طالبان به مذاکره تن ندهند، افغانستان را از شر آنان نجات می‌دهند. اسماعیل‌خان همچنین گفت که در دو سال گذشته، «مصیبت‌های بیش از حد» دامنگیر افغانستان شده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی در حاشیه نشست گفتگوهای امنیتی هرات با اشاره به اینکه وضعیت در افغانستان در وضعیت فعلی باقی نخواهد ماند گفت که تحولات زیادی در این زمینه در راه است. او ادامه داد: «افغانستان و منطقه آبستن تحولات است. طرف‌های مختلف فضا و حساسیت زمان را درک کنند و نگذارند افغانستان یک بار دیگر در دامن قدرت‌های بزرگ محو شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان در واکنش به نشست مخالفانش در مسکو: برخی کشورها می‌خواهند مهره‌های سوخته را دوباره زنده کنند

گروگانگیری اموال پناهجویان افغان در پاکستان؛ اسلام‌آباد: آزادی مشروط به مبارزه طالبان با تروریسم است

شگفتی‌سازی تیم افغانستان در جام جهانی کریکت با پرچم و سرودی که طالبان ممنوع کرده است