سقوط یک هواپیمای نظامی آمریکایی در جنوب ژاپن دست‌کم یک کشته برجای گذاشت

سقوط یک فروند هواپیمای نظامی در ژاپن
سقوط یک فروند هواپیمای نظامی در ژاپن Copyright AP/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright AP/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته مقامات گارد ساحلی ژاپن یک فروند هواپیمای نظامی آمریکایی آسپری با شش سرنشین روز چهارشنبه در جنوب ژاپن سقوط کرد و یکی از سرنشینان این هواپیما کشته شد.

آگهی

کازوئو اوگاوا، سخنگوی گارد ساحلی ژاپن گفت که علت سقوط و ,ضعیت ۵ نفر سرنشین دیگر هواپیما هنوز مشخص نیست. او گفت که گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که این هواپیما حامل ۸ سرنشین بوده، اما ارتش آمریکا بعدا این تعداد را به شش نفر تغییر داد. 

او گفت که گارد ساحلی از یک قایق ماهیگیری در نزدیکی محل سقوط در یاکوشیما، جزیره‌ای در جنوب کاگوشیما تماس اضطراری دریافت کرده بوده است. 

اوگاوا گفت که هواپیماهای گارد ساحلی و قایق‌های گشت زنی یک نفر را پیدا کردند که سپس اعلام شد او مرده است. آنها همچنین لاشه‌های خاکستری‌رنگ پیدا کردند که گمان می‌رفت از بقایای یک هواپیما باشد. در نهایت هواپیمای سقوط کرده در حدود یک کیلومتری سواحل شرقی یاکوشیما پیدا شد. یک قایق نجات بادی خالی هم در این منطقه یافت شده است. 

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن به خبرنگاران گفت: «دولت اطلاعات مربوط به حادثه را تایید می‌کند و بالاترین اولویت را برای نجات جان سرنشینان این هواپیما قرار خواهد داد.»

آسپری یک هواپیمای هیبریدی است که مانند هلیکوپتر می‌تواند عمودی بلند شود و فرود آید، اما در حین پرواز می‌تواند ملخ‌های خود را به جلو بچرخاند و با سرعت یک هواپیما حرکت کند. مدل‌های مختلف این هواپیما توسط تفنگداران دریایی، نیروی دریایی و نیروی هوایی آمریکا استفاده می‌شود. 

اوگاوا گفت که این هواپیما از ایستگاه هوایی تنفگداران نیروی دریایی آمریکا در ایواکونی در استان یاماگوچی حرکت کرده و در مسیر خود به سمت پایگاه هوایی کادنا در اوکیناوا سقوط کرده است.  

هیرویوکی میازاوا، معاون وزیر دفاع ژاپن گفت که آسپری، اقدام به فرود اضطراری در دریا کرده است. 

افراد محلی و شاهدان عینی می‌گویند که هواپیما در حالی که آتش از موتورش خارج می‌شد در دریا افتاده است.  

طبق گزارش رسانه‌های محلی یک پایگاه نظامی ژاپن در ساگا در جنوب این کشور تصمیم گرفته بود تمرینات پروازی برنامه ریزی شده آسپری را در روز پنجشنبه به تعویق بیندازند. 

مقامات آمریکایی و ژاپنی گفتند این هواپیما متعلق به پایگاه هوایی یوکاتا در غرب توکیو بوده است. مقامات نیروهای هوایی آمریکا در یوکوتا گفتند که هنوز در حال بررسی اطلاعات هستند و هیچ اظهارنظری فوری در این باره ارائه نکردند. 

آسپری در گذشته هم چندین تصادف داشته‌ است، از جمله در ژاپن، جایی که در پایگاه نظامی آمریکا و ژاپن مستقر می‌شوند. در اوکیناوا، جایی که حدود نیمی از ۵۰ هزار سرباز آمریکایی در ژاپن در آنجا مستقر هستند، فرماندار دنی تاماکی به خبرنگاران گفت که از ارتش آمریکا می‌خواهد تمام پروازهای آسپری را در ژاپن متوقف کند. 

در دسامبر ۲۰۱۶، یک آسپری تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در سواحل اوکیناوا سقوط کرد و دو نفر از ۵ خدمه آن مجروح شدند. این اتفاق باعث شکایت ساکنان محلی در مورد پایگاه‌های آمریکا و سابقه ایمنی آسپری شد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در ماه اوت، یک فروند آسپری دیگر تفنگداران نیروی دریایی آمریکا با ۲۳ تنفگدار دریایی در جزیره‌ای در شمال استرالیا سقوط کرد و در جریان یک تمرین آموزشی چند ملیتی حداقل سه نفر کشته و ۵ نفر به شدت زخمی شدند. 

از سال ۲۰۱۲، این پنجمین سقوط مرگبار یک هواپیمای آسپری است و تعداد کشته‌شدگان آن به ۱۹ نفر رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرواز آزمایشی بمب‌افکن‌ «بی-۲۱ ریدر»؛ از نسل جدید هواپیماهای رادارگریز آمریکا چه می‌دانیم؟

چرا عربستان به دنبال خرید هواپیماهای جنگنده «رافال» فرانسه است؟

اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد