تولد نادر توله کرگدن سوماترایی در اندونزی امید به حفظ این گونه درحال انقراض را افزایش داد

توله کرگدن سوماترایی
توله کرگدن سوماترایی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یک کرگدن سوماترایی روز دوشنبه در منطقه‌ای محافظت‌شده در غرب اندونزی به دنیا آمد. به گفته مقامات در حال حاضر تنها چند ده عدد از این گونه رو به انقراض کرگدن‌ها در جهان باقی مانده است.

آگهی

به گفته صندوق جهانی طبیعت و اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت کمتر از ۸۰ عدد از این گونه از کرگدن در جزایر سوماترا و بورگنوی اندونزی زندگی می‌کنند.

این توله کرگدن ۲۵ کیلویی آخر هفته گذشته در پارک ملی وی کامباس در جزیره سوماترای اندونزی به دنیا آمد. نام مادر او دلیله و نام پدرش هرپان است.

سیتی نوربایا باکار، وزیر محیط زیست و جنگلداری اندونزی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پنجمین تولد در برنامه تولید مثل گونه‌های نیمه اهلی این پارک است و پس از تولد این توله کرگدن شمار این گونه در حال انقراض در پارک وی کامباس به ۱۰ عدد رسید.

سیتی نوربابا باکار گفت: «این دومین تولد توله کرگدن سوماترایی در سال ۲۰۲۳ است و این امر تعهد دولت را به حفاظت از کرگدن‌ها در اندونزی نشان می‌دهد.»

بر اساس بیانیه‌ وزارت محیط زیست و جنگلداری اندونزی، یک جنگلبان در روز شنبه ۲۷ نوامبر، دلیله را در حالی که کنار فرزندش دراز کشیده بود، پیدا کرده است.

تولد موفق در میان این گونه از کرگدن‌ها بسیار نادر است. کرگدن نری به نام آنداتو که در سال ۲۰۱۲ در وی کامباس متولد شد، نخستین توله کرگدنی بود که در ۱۲۰ سال گذشته در مناطق حفاظت شده اندونزی به دنیا آمده بود.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، کرگدن سوماترایی را که دارای کوچک‌ترین جثه میان کرگدن‌ها در جهان است، در رده گونه‌های در آستانه انقراض طبقه‌بندی کرده است. تهدید‌های متعددی از جمله شکار غیرقانونی و تغییرات اقلیمی آن‌ها را در خطر شدید انقراض قرار داده است.

قاچاقچیان شاخ این کرگدن‌ها را همواره به صورت غیرقانونی برای استفاده در داروهای چینی به فروش می‌رسانند.

اندونزی همچنین برای نجات کرگدن جاوه‌ای، دیگر گونه در حال انقراض کرگدن نیز در حال تلاش است. از این گونه نیز اکنون کمتر ۸۰ عدد در جهان باقی مانده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرگدن باغ‌وحش هلند طی حادثه‌ای هنگام جفت‌گیری غرق شد

پژوهش علمی: کرگدن‌های آویزان خوشبخت‌ترند

وزیر دفاع اندونزی با کارنامه نقض حقوق بشر مدعی پیروزی در انتخابات شد