واکنش‌های بین‌المللی به درگذشت هنری کیسینجر، سیاستمدار برجسته و کهنه‌کار آمریکایی

ملاقات هنری کیسینجر و شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین
ملاقات هنری کیسینجر و شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درگذشت هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده که توانست توجه جهانی را دهه‌ها پس از ترک مسئولیت در عرصه سیاست بین‌الملل به عنوان یکی از برجسته‌ترین دیپلمات‌های تاریخ آمریکا به خود جلب کند، واکنش‌های متعدد و متفاوتی را به همراه داشت.

آگهی

کیسینجر که روز چهارشنبه در ۱۰۰ سالگی درگذشت، به عنوان یک حامی متبحر و زیرک منافع ایالات متحده توسط رهبران جهان ستایش شد اما در رسانه‌های اجتماعی و نیز از سوی منتقدان به عنوان «مدافع حکومت‌های دیکتاتوری» و «جنایتکار جنگی» که «مسبب خسارات ماندگاری در سراسر جهان شده‌ است» مورد نکوهش قرار گرفت.

جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده به مرگ کسینجر اینگونه واکنش نشان داد: «آمریکا یکی از قابل اعتمادترین و متمایزترین صداها را در سیاست خارجی خود از دست داد.»

آقای بوش در بیانیه‌ای تصریح کرد: «مردی را تحسین می‌کنم که پیش‌تر به عنوان پسری جوان از خانواده‌ای یهودی از دست نازی‌ها گریخته بود و سپس در ارتش ایالات متحده با آنها جنگید. زمانی که او وزیر امور خارجه شد، انتصابش به عنوان یک پناهنده سابق به همان اندازه که بزرگی او را نشان داد، بر عظمت آمریکا نیز صحه گذاشت.»

کیسینجر در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد سکان سیاست خارجی ایالات متحده را در دست داشت و همزمان با خروج ایالات متحده از ویتنام و برقراری روابط با چین، بر سیاست خارجی این کشور تسلط داشت.

پوتین: نام کیسینجر با سیاستی عملگرایانه در جهت کاهش تنش‌های بین‌المللی گره خورده است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه پس از درگذشت هنری کیسینجر، دیپلمات سابق آمریکایی از او به عنوان «دولتمردی عاقل و هوشیار» به احترام یاد کرد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی کرملین، آقای پوتین در پیام تسلیتی خطاب به همسر هنری کیسینجر گفت: «نام هنری کیسینجر ارتباط تنگاتنگی با سیاستی عمل‌گرایانه دارد که منجر به کاهش تنش‌های بین‌المللی و توافق‌های بسیار مهم میان آمریکا و شوروی شد و همچنین به تقویت امنیت جهانی کمک کرد.»

شولتس: جهان یک دیپلمات بزرگ را از دست می‌دهد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه در پی انتشار خبر مرگ هنری کیسینجر از تعهد مهم وی به تقویت دوستی آلمان و ایالات متحده یاد کرد و گفت که جهان یک دیپلمات بزرگ را از دست داده است.

صدراعظم آلمان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به پیشینه هنری کیسینجر به عنوان فرزند یک خانواده یهودی که در دوران آلمان نازی به ایالات متحده پناهنده شد، اشاره کرد و نوشت: او «همیشه به کشور مادری خود وابسته بود.»

کی‌یف: میراث فکری کیسینجر همچنان بر دیپلماسی جهانی تأثیر خواهد گذاشت

وزیر امور خارجه اوکراین روز پنجشنبه در واکنش به مرگ هنری کیسینجر تاکرد کرد که «میراث فکری» این دیپلمات سابق آمریکایی حتی پس از مرگ او در ۱۰۰ سالگی «به تاثیرگذاری» بر «دیپلماسی و نظم جهانی» ادامه خواهد داد.

مرگ هنری کیسینجر در چین با واکنش‌هایی گسترده‌ همراه شد

مرگ کیسینجر با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی چین همراه شد، کشوری که او به دلیل ایفای نقشی تاثیرگذار در گشایش روابط میان حزب کمونیست حاکم بر آن و واشنگتن در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون، به شدت مورد احترام است.

بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی برای درگذشت «یک دوست قدیمی» ابراز تاسف کردند. تلویزیون دولتی چین تصاویری آرشیوی از نخستین سفر مخفیانه کیسینجر به چین و ملاقات با نخست وزیر وقت این کشور در سال ۱۹۷۱ را که برای زمینه سازی سفر نیکسون به پکن و برقراری روابط میان دو کشور صورت گرفت در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

ژی فنگ، سفیر چین در ایالات متحده گفت که از مرگ کیسینجر «عمیقاً غافلگیر و اندوهگین» شده است. وی تاکید کرد که او همیشه در قلب مردم چین به عنوان یک دوست قدیمی و با ارزش زنده خواهد ماند.

پمپئو: رد پای کیسینجر در تاریخ آمریکا و جهان خواهد ماند

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در واکنش به مرگ هنری کیسینجر گفت که او ردپایی ماندگار و پاک نشدنی از خود در تاریخ آمریکا و جهان بر جای گذاشت.

آقای پمپئو با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد که «همیشه قدردان توصیه‌ها و کمک‌های مهربانانه» کیسینجر در زمان عهده داری سمت وزیر خارجه «بوده و خواهد بود.»

آقای پمپئو هنری کیسینجر را سیاستمداری «همیشه حامی و همیشه آگاه» توصیف می‌کند و می‌افزاید: «خرد و دانش او باعث می شد بعد از هر مکالمه‌مان بهتر و آماده‌تر شوم.»

تقدیر ژاپن از نقش کیسینجر در «صلح و ثبات آسیا»

فومیو کیشیدا، نخست‌ وزیر ژاپن نیز در سخنانی از نقش هنری کسینجر در برقراری « صلح و ثبات در آسیا» قدردانی و از درگذشت وی ابراز تاسف کرد.

فومیو کیشیدا در گفتگو با خبرنگاران گفت که آقای کیسینجر در «صلح و ثبات منطقه ای از جمله عادی سازی روابط دیپلماتیک بین ایالات متحده و چین» نقش داشته است.

واکنش‌های توام با انتقاد در شبکه‌های اجتماعی

انتقاد از کیسینجر، که جایزه صلح نوبل را به دلیل کنش‌هایش در جهت آتش‌بس در ویتنام دریافت کرد، به ویژه در رسانه‌های اجتماعی چشمگیر بود.

آگهی

مجله رولینگ استون تیتر اول خود را به مرگ کیسینجر اختصاص داد و اینگونه واکنش نشان داد: «هنری کیسینجر، جنایتکار جنگی مورد علاقه طبقه حاکم آمریکا، سرانجام می‌میرد.»

سوفال ایر، محقق دانشگاه ایالتی آریزونا که روی اقتصاد سیاسی کامبوج تحقیق می کند در رسانه آنلاین «دِ کانورسیشن» نوشت: «کارزار بمباران‌ها در دوران مسئولیت هنری کیسینجر صدها هزار تن از اهالی کامبوج را به کشتن داد و راه را برای ویرانی‌های خمرهای سرخ هموار کرد.»

محقق دانشگاه ایالتی آریزونا در ادامه آورده است: «بمب‌های خوشه‌ای که تحت نظارت کیسینجر روی کامبوج ریخته شد، همچنان زندگی هر مرد، زن یا کودکی را که در سرتاسر این کشور نابود می‌کند.»

کیسینجر مدت‌ها پس از ترک قدرت، همچنان از نفوذی غیرمعمول بر امور جهانی و عرصه سیاست بین‌المللی برخوردار بود.

او در همین راستا، ماه ژوئیه، در حالی که روابط ایالات متحده و چین در سطح پایینی قرار داشت، با شی جین پینگ، رهبر چین در پکن ملاقات کرد.

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هنری کیسینجر نحوه جلوگیری از جنگ جهانی سوم را توضیح می‌دهد

کیسینجر: ایران می تواند به یک امپراتوری تبدیل شود

تداوم اعتراض‌ها به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا؛ پلیس ۱۰۰ نفر را در بوستون دستگیر کرد