رنسانس هسته‌ای برای کربن‌زدایی از زمین: ۲۲ کشور خواستار ۳ برابرشدن ظرفیت هسته‌‌‌ای تا سال ۲۰۵۰ شدند

عکس دسته‌جمعی نمایندگان کشورهای امضا کننده بیانیه سه برابر کردن ظرفیت انرژی هسته ای تا سال ۲۰۵۰
عکس دسته‌جمعی نمایندگان کشورهای امضا کننده بیانیه سه برابر کردن ظرفیت انرژی هسته ای تا سال ۲۰۵۰ Copyright خبرگزاری فرانسه
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جان کری، فرستاده ویژه ایالات متحده در حوزه آب و هوایی به همراه تنی چند از رهبران کشورها از جمله امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک، این بیانیه را در شهر دبی قرائت کرد.

آگهی

در حاشیه اجلاس آب ‌و هوایی کوپ-۲۸، بالغ بر بیست کشور جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، فرانسه و امارات عربی متحده روز شنبه در بیانیه‌ای مشترک خواستار این شدند که تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای جهان نسبت به سال ۲۰۲۰ سه برابر شود تا بلکه از این طریق بتوان وابستگی کشورها به استفاده از زغال سنگ و گاز را کاهش داد. 

جالب توجه آنکه چین و روسیه، به عنوان سازندگان عمده نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان در میان امضاکنندگان این بیانیه مشترک قرار ندارند.

بلغارستان، کانادا، فنلاند، غنا، مجارستان، ژاپن، کره جنوبی، مولداوی، مغولستان، مراکش، هلند، لهستان، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، سوئد، اوکراین، جمهوری چک و بریتانیا از جمله کشورهای امضا کننده این بیانیه هستند.

در متن مذکور آمده است: «این اعلامیه جایگاه مهم انرژی هسته‌ای در دستیابی به [هدف اعلامی] حذف انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ و دستیابی به هدف [محدود کردن افزایش گرمایش زمین به] ۱.۵ درجه سانتی‌گراد را به رسمیت می‌شناسد.»

جان کری در جریان این رویداد در دبی گفت: «علم، واقعیت‌ها و شواهد به ما می‌گویند که بدون انرژی هسته‌ای نمی‌توان تا سال ۲۰۵۰ به هدف حذف انتشار کربن دست یافت.»

کلاوس یوهانیس، رئیس جمهوری رومانی توضیح داد که انرژی هسته‌ای برای کشورش «منبع پایدار انرژی است که به امنیت انرژی و کربن‌زدایی کمک می کند.»

مقررات تامین مالی اصلاح شود

جان کری در نشست سه برابر کردن تولید انرژی هسته ای به تاریخ شنبه دوم دسامبر ۲۰۲۳ در شهر دبی
جان کری در نشست سه برابر کردن تولید انرژی هسته ای به تاریخ شنبه دوم دسامبر ۲۰۲۳ در شهر دبیآسوشیتدپرس

علاوه بر این، کشورهای امضاکننده از مؤسسات مالی بین‌المللی همچون بانک جهانی خواستند که انرژی هسته‌ای را در برنامه‌های تأمین مالی خود بگنجانند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری فرانسه گفت: «برخی مقررات موضوعه در مؤسسات اعتباری بین‌المللی هستند که انرژی هسته‌ای را [از تامین مالی] مستثنی می‌کند. من فکر می‌کنم این قبیل مقررات دیگر کاملا منسوخ شده است.»

همزمان کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا از اختصاص ۳ میلیارد دلار برای مقابله با تغییرات آب و هوایی خبر داد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

استدلال موافقان و مخالفان انرژی هسته‌ای چیست؟

می‌توان گفت که انرژی هسته‌ای تقریبا هیچ گاز گلخانه‌ای در اتمسفر زمین منتشر نمی‌کند و به همین علت است که مروجین این انرژی از آن به عنوان وسیله‌ای بی‌نظیر برای تولید برق یاد می‌کنند.

از سوی دیگر، برخی از مدافعان محیط زیست بر خطرات ناشی از حوادث غیرمترقبه هسته‌ای، معضل دراز مدت‌تر زباله‌های هسته‌ای یا حتی هزینه‌های بالای انرژی هسته‌ای تاکید می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار گروسی: از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران غافل نمانید؛ باید به فکر توافق برجام ۲ بود

گروسی با ابراز نگرانی از حمله احتمالی اسرائیل: بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود

گرتا تونبرگ، فعال سرشناس سوئدی در اعتراض به تغییرات اقلیمی در هلند بازداشت شد