پایان ماه عسل سیاسی در اوکراین؛ شهردار کی‌یف زلنسکی را به «اقتدارگرایی» متهم کرد

ویتالی کلیچکو
ویتالی کلیچکو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف می‌گوید ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین قدرت زیادی را در دست خود نگه می‌دارد و این کشور را به سوی «اقتدارگرایی» سوق می‌دهد.

آگهی

سخنان شهردار کی‌یف که جمعه گذشته در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل بیان شده است از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین کم‌سابقه محسوب می‌شود. اظهارات ویتالی کلیچکو از سوی تحلیلگران به معنای پایان دوره وحدت سیاستمداران در اوکراین برای تمرکز بر دفاع از کشور ارزیابی شده است.

ویتالی کلیچکو گفته است: «دیگر فرقی با روسیه نخواهیم داشت و همه چیز به اراده یک نفر بستگی دارد.»

او که سابقه ۹ سال مدیریت کی‌یف را دارد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین هم بوده است. ویتالی کلیچکو در سخنان خود ولودیمیر زلنسکی را به ارتکاب «چند اشتباه» از جمله عدم آماده‌سازی اوکراین برای تهاجم نظامی روسیه متهم کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی روز شنبه در مصاحبه با یک روزنامه سوئیسی نیز اظهار داشت: «مردم کنجکاو هستند که چرا ما بهتر از این برای جنگ آماده نبودیم؟ چرا زلنسکی تا لحظه آخر امکان جنگ را رد می‌کرد؟ یا اینکه چگونه روس‌ها توانستند به آن سرعت به کی‌یف برسند؟»

شهردار کی‌یف پیش از این در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ نیز انتقادهای مشابهی را علیه رئیس‌جمهوری اوکراین مطرح کرده بود. با این حال او از پاسخ به پرسش درباره احتمال حضورش در عرصه رقابت ریاست‌جمهوری خودداری می‌کند.

این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ولودیمیر زلنسکی و متحدانش از حمایت مردمی زیادی برخوردار هستند و در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی پیروز خواهند شد. 

انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین قاعدتا باید ماه مارس سال ۲۰۲۴ برگزار شود. انتخابات پارلمانی قرار بود پائیز امسال برگزار شود اما طبق قانون اساسی به دلیل وضعیت جنگی به تعویق افتاد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راستی‌آزمایی یک ادعا؛ آیا زلنسکی با خرید ویلا در فلوریدا به دنبال کسب تابعیت آمریکا است؟

روسیه زیرساخت‌های نظامی اوکراین را با موشک‌های کروز هدف قرار داد

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد