موسسه تحقیقاتی کیل آلمان: کمک‌‌های کشورهای غربی به اوکراین به پایین‌ترین سطح خود رسید

 سربازان اوکراینی سوار بر تانک‌‌ در نزدیک مرز اوکراین و بلاروس
سربازان اوکراینی سوار بر تانک‌‌ در نزدیک مرز اوکراین و بلاروس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موسسه تحقیقاتی کیل آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد، کمک‌‌های کشورهای غربی به اوکراین، تحت تاثیر اختلافات سیاسی در اروپا و ایالات متحده، به شدت کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح خود از زمان آغاز تهاجم روسیه در فوریه سال ۲۰۲۲ رسیده است.

آگهی

این موسسه در ادامه توضیح داد، کمک‌ها به کی‌یف بین اوت تا اکتبر ۲۰۲۳ تقریبا ۹۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های موسسه کیل، تعهدات جدید انجام شده از آغاز ماه اوت تا پایان اکتبر به ۲.۱۱ میلیارد یورو می‌رسد که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۷ درصد کاهش داشته است.

از زمان شروع جنگ، متحدان اوکراین و سازمان‌های بین‌المللی بزرگ مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، متعهد شده‌‌اند که در مجموع نزدیک به ۲۵۵ میلیارد یورو به این کشور کمک کنند.

این تعهدات شامل ۱۴۱ میلیارد یورو کمک مالی، نزدیک به ۱۶ میلیارد کمک بشردوستانه و ۹۸ میلیارد یورو کمک نظامی است.

کشورهای غربی همچنین متعهد شده بودند که ۱۸۲ میلیارد یورو از این کمک‌ها را به صورت کوتاه مدت انجام دهند که تا کنون بخشی از آن‌ تحویل داده شده و مابقی نیز ظرف کمتر از یک سال به این کشور تحویل داده خواهد شد.

به گفته موسسه کیل، در بازه زمانی اوت تا اکتبر ۲۰۲۳، از میان ۴۲ کشور حامی کی‌یف، «تنها ۲۰ کشور» متعهد شده‌اند که «بسته‌های جدید حمایتی» به این کشور اعطا کنند و تعهدات جدید اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز «محدود» بوده است.

این موسسه همچنین با اشاره به کاهش کمک‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا به اوکراین آینده این کشور را نامشخص توصیف کرد.

کریستوف تربش، سرپرست این تیم نظارتی در موسسه کیل نسبت به آینده اوکراین هشدار داد و گفت: «با توجه به عدم اطمینان در مورد ادامه کمک‌های ایالات متحده به اوکراین، این کشور تنها می‌تواند به تصویب بسته حمایتی ۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا امیدوار باشد که مدت‌ها پیش اعلام شده بود.»

او همچنین تاکید کرد:« این تاخیر بیشتر و به وضوح موقعیت پوتین را تقویت می‌کند.»

اتحادیه اروپا پیشتر وعده داده بود یک بسته حمایتی ۵۰ میلیارد یورویی برای کمک به اوکراین به این کشور اعطا خواهد کرد اما اعضای این اتحادیه به دلیل مخالفت برخی از کشورهای عضو مانند اسلواکی و مجارستان، نتوانسته‌اند بر سر تصویب این بسته حمایتی به توافق برسند.

از سوی دیگر در روزهای گذشته، سناتورهای جمهوری خواه ایالات متحده در جریان یک رای گیری، جلوی تصویب بسته‌های کمکی آمریکا به اوکراین را گرفتند.

لایحه دولت جو بایدن برای کمک‌های بیشتر به اوکراین با ۵۱ رای مخالف در مقابل ۴۹ رای موافق نتوانست آرای لازم در سنای آمریکا را کسب کند.

سنای آمریکا ۱۰۰ عضو دارد و تصویب این لایحه به حداقل ۶۰ رای موافق نیاز داشت.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

سناتورهای آمریکایی در حالی به این لایحه رای ندادند که آقای بایدن پیش از رای گیری از آن‌ها خواسته بود به این بسته حمایتی رای بدهند و هشدار داد که عدم تصویب این کمک‌ها باعث خواهد شد که موقعیت روسیه در جنگ با اوکراین تقویت شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا نباید با کفش وارد خانه‌ها شد؟

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی

ماکرون در هشدار به رهبران قاره سبز:بقای اروپا بسته به انتخاب‌های ماست؛ نباید دست‌نشانده آمریکا باشیم