حملات موشکی به سفارت آمریکا در بغداد؛ آیا پای شبه‌نظامیان وابسته به ایران در میان است؟

حملات موشکی به سفارت آمریکا در بغداد
حملات موشکی به سفارت آمریکا در بغداد Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مقام‌های آمریکایی و عراقی می‌گویند که حملات موشکی بامداد جمعه هشتم دسامبر به سفارت آمریکا در بغداد، باعث ایجاد خسارات مادی جزئی شده اما تلفات جانی در پی نداشته است.

آگهی

یک مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت‌وگو کرده، اعلام کرد که «نشانه‌ها حاکی از آن است که حملات از سوی شبه‌نظامیان وابسته به ایران انجام شده است».

این نخستین حمله‌ تایید شده، از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، به سفارت آمریکا در بغداد است. 

سفارت ایالات متحده در «منطقه سبز بغداد» در ساحل غربی رود دجله واقع شده است. منطقه‌ای با سطح بالای حفاظت امنیتی که در آن ساختمان سفارتخانه‌‌های کشورهای مختلف همچنین برخی اداره‌های دولتی عراق قرار دارند.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر، شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران مسئولیت ده‌ها حمله به پایگاه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را بر عهده گرفته‌اند.

۱۴موشک کاتیوشا روز جمعه به
سمت ساختمان سفارت آمریکا شلیک شد
یک مقام امنیتی در عراق

ارتش آمریکا می‌گوید در هفته‌های گذشته در مجموع ۷۸ حمله علیه تأسیسات این کشور انجام شده است که ۳۷ مورد در عراق و ۴۱ حمله در سوریه بوده است. این حملات در مجموع به زخمی شدن ۶۶ پرسنل آمریکا منجر شده است.

یک مقام امنیتی در عراق نیز اعلام کرد که ۱۴موشک کاتیوشا روز جمعه به سمت ساختمان سفارت آمریکا شلیک شد که تعدادی از آنها در نزدیکی یکی از درهای سفارت اصابت و برخی دیگر در رودخانه سقوط کردند.

۱۴موشک کاتیوشا روز جمعه به سمت ساختمان سفارت آمریکا شلیک شد
۱۴موشک کاتیوشا روز جمعه به سمت ساختمان سفارت آمریکا شلیک شدAP Photo

مقام آمریکایی: حملات موشکی به سفارت خسارت جانی نداشت

به گفته یک مقام نظامی ایالات متحده، در یکی از این حملات موشکی، آن دسته از نیروهای ایالات متحده و نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا هدف بودند که در مجاورت ساختمان سفارت ساکن هستند.

به گفته این مقام آمریکایی، این حمله موشکی «نه تلفات جانی داشته و نه خسارتی به زیرساخت‌ها وارد کرده است».

این حملات عمدتا حدود ساعت ۴ بامداد به وقت محلی انجام شدند.

ایالات متحده از هفدهم اکتبر تا کنون سه بار در سوریه با انجام
حملات هوایی تلافی‌جویانه، انبارهای سلاح و دیگر تاسیسات
مرتبط با سپاه پاسداران ایران و شبه‌نظامیان را هدف قرار داده است

احتمالا کار شبه‌نظامیان وابسته به ایران است

مقام آمریکایی در گفت‌و‌گو با آسوشیتدپرس می‌افزاید: «اگرچه تا هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته، اما نشانه‌ها حاکی از آن است که توسط شبه‌نظامیان وابسته به ایران انجام شده است.»

سخنگوی سفارت آمریکا نیز تاکید کرد: «ما یکبار دیگر از دولت عراق می‌خواهیم که تمام توان خود را برای حفاظت از پرسنل و تأسیسات دیپلماتیک ایالات متحده و نیروهای ائتلاف [تحت رهبری آمریکا] به کار بگیرد.»

نشانه‌ها حاکی از آن است که حملات از سوی
شبه نظامیان وابسته به ایران بوده است
یک سخنگوی سفارت آمریکا

این مقام دیپلماتیک همچنین تصریح کرد: «بار دیگر تاکید می‌کنیم که حق دفاع از خود و حفاظت از پرسنل‌مان در هر نقطه از جهان برای ما محفوظ است.»

همه این افراد، به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت‌وگو کرده‌اند.

سه حمله تلافی‌جویانه آمریکا به تاسیسات سپاه در سوریه

تقریبا ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی در عراق و حدود ۹۰۰ نیروی دیگر در شرق سوریه علیه گروه دولت اسلامی داعش مشغول انجام عملیات هستند. تهران، هم در عراق و هم در سوریه، شبه‌نظامیان وفادار زیادی دارد.

در پاسخ به حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، ایالات متحده از هفدهم اکتبر تا کنون سه بار در سوریه با انجام حملات هوایی تلافی‌جویانه، انبارهای سلاح و دیگر تاسیسات مرتبط با سپاه پاسداران ایران و شبه‌نظامیان را هدف قرار داده است.

ایالات متحده همچنین در اواخر ماه گذشته به چند سایت در عراق حمله کرد. این حمله پس از آن صورت گرفت که یک گروه شبه‌نظامی برای نخستین‌بار از موشک بالستیک کوتاه برد برای حمله به سوی نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی «عین الاسد» استفاده کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگنده‌های آمریکایی به تاسیسات «مورد استفاده سپاه» در سوریه حمله کردند

نیروی دریایی آمریکا: سپاه پاسداران ایران یک کشتی تجاری را در خلیج فارس توقیف کرد

تداوم اعتراض‌ها به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا؛ پلیس ۱۰۰ نفر را در بوستون دستگیر کرد