آغاز محاکمه دیپلمات اتحادیه اروپا؛ سوئد: هیچ مبنایی ندارد؛ ایران: به اسرائیل اطلاعات می‌داد

یوهان فلودروس، دیپلمات اتحادیه اروپا
یوهان فلودروس، دیپلمات اتحادیه اروپا Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه سوئد اعلام کرد که دادگاه یوهان فلودروس، دیپلمات اتحادیه اروپا که بیش از ۶۰۰ روز در ایران بازداشت شده بود، در تهران آغاز شد.

آگهی

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد با ارسال بیانیه‌ای کتبی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «روز شنبه به من اطلاع دادند که محاکمه یوهان فلودروس در تهران آغاز شده است.»

یوهان فلودروس ۳۳ ساله، در ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ در پایان سفری توریستی که همراه با دوستان سوئدی‌اش به ایران داشت، در فرودگاه امام خمینی تهران دستگیر شد. 

آقای فلودروس که از کارکنان بخش دیپلماسی و سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ریاست جوزپ بورل است، ۶۰۲ روز است که در زندان اوین در تهران تحت بازداشت است.

وزیر خارجه سوئد در بیانیه خود تاکید کرد که بازداشت آقای فلودروس «خودسرانه» بوده است.

آقای بیلستروم با اشاره به این که سوئد و اتحادیه اروپا «خودسرانه» بودن این بازداشت را «کاملا واضح» به نمایندگان ایران اعلام کرده‌اند، ادامه داد: «هیچ مبنایی برای در بازداشت ماندن یوهان فلودروس وجود ندارد، چه رسد به این که او را در دادگاه محاکمه کنند.»

با این حال، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز یکشنبه با اعلام خبر آغاز محاکمه دیپلمات اتحادیه اروپا در تهران، نوشت: «طبق کیفرخواست متهم در حوزۀ جمع‌آوری اطلاعات برای اسرائیل در قالب پروژه‌های براندازانه با محوریت موسسات آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی شناخته‌شدۀ فعال در این حوزه، علیه جمهوری اسلامی فعال بوده است. حضور متهم در ایران با پوشش کارمند اتحادیۀ اروپا همراه با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بوده است.»

البته مقام‌های قضایی ایران، سپتامبر گذشته مدعی شده بودند که یوهان فلودروس در ایران «مرتکب جنایت» شده و تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است. هر چند که وزارت اطلاعات ایران هم ژوئیه ۲۰۲۲ از بازداشت یک تبعه‌ سوئدی به اتهام «جاسوسی» خبر داده بود.

اما یک مقام اروپایی در سپتامبر به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری فرانسه گفته بود که ایران هرگز «پاسخ روشنی» درباره دلایل دستگیری و بازداشت آقای فلودروس ارائه نکرده است.

ایران مدت‌هاست که از دستگیری اتباع خارجی به عنوان ابزار چانه‌زنی برای آزادی ایرانیانی که در خارج از کشور بازداشت شده‌اند یا دسترسی به دارایی‌های بلوکه شده خود استفاده می‌‌کند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

روابط اتحادیه اروپا و ایران به دلیل ارسال تسلیحات ایران به روسیه و سرکوب تظاهرات اعتراضی در این کشور پس از کشته شدن مهسا امینی تیره شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوزپ بورل بازداشت دپیلمات سوئدی اتحادیه اروپا در ایران را تایید کرد

وزارت اطلاعات یک تبعه سوئد را هنگام خروج از ایران به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرد

گردشگر فرانسوی بازداشت شده در ایران به اتهام جاسوسی محاکمه شد