فراخوان ۴۶ میلیارد دلاری برای ۱۸۰ میلیون نفر؛ سازمان ملل: بدون بودجه، مردم جان خود را هزینه می‌‌کنند

کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد
کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد روز دوشنبه با اعلام هشدار در مورد تبعات انسانی جنگ‌ها، شرایط اضطراری آب و هوایی و بحران اقتصادی برای جذب بودجه‌ای ۴۶.۴ میلیارد دلاری به منظور اعطای کمک‌های بشردوستانه به ۱۸۰.۵ میلیون نفر، فراخوان داد.

آگهی

سازمان ملل در این فراخوان، چشم‌انداز سال ۲۰۲۴ را «تاریک» توصیف و تاکید کرد که در صورت عدم تامین بودجه کافی برای کمک‌های بشردوستانه، مردم نیازمند جان خود را هزینه خواهند کرد. 

سازمان ملل برای سال ۲۰۲۳ نیز برای تامین بودجه‌ای ۵۶.۷ میلیارد دلاریِ کمک‌های بشردوستانه اعلام نیاز کرده بود ولی تنها ۳۵ درصد آن تامین شد که بزرگ‌ترین کسری بودجه این سازمان را در سال‌های اخیر رقم زد. 

همچنین، سال ۲۰۲۳ نخستین سال از ۲۰۱۰ به این سو است که کمک‌های جامعه بین‌المللی برای تامین بودجه کمک‌های بشردوستانه نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است.

سازمان ملل برای سال ۲۰۲۴ تصمیم گرفته تا رقم درخواستی خود را کاهش دهد و تمرکز خود را بر تامین فوری‌ترین و ضروری‌ترین نیازها قرار دهد. 

در حالی که امسال تمام نگاه‌ها به جنگ در نوار غزه معطوف شده است، سازمان ملل روز دوشنبه یادآوری کرد که بحران انسانی در خاورمیانه، سودان، افغانستان و اوکراین نیز همچنان ابعاد نگران کننده‌ای دارد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

هدف این فراخوان، تامین مالی اقدام‌های انسان‌دوستانه در ۷۲ کشور است که سوریه (۴.۴ میلیارد دلار) و پس از آن اوکراین (۳.۱ میلیارد دلار)، افغانستان (۳ میلیارد)، اتیوپی (۲.۹ میلیارد) و یمن (۲.۸ میلیارد دلار) بیش از همه نیازمند این کمک‌ها هستند.

سازمان ملل اعتبار مورد نیاز برای اعطای ضروری‌ترین کمک‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا را ۱۳.۹ میلیارد دلار اعلام کرد.

برآورد سازمان ملل این است که در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه هستند اما این سازمان تلاش‌های خود را با سرانه ۲۵۷ دلاری فقط بر روی ۱۸۰.۵ میلیون نفر از آنها متمرکز خواهد کرد و امیدوار است که مابقی آنها بتوانند تحت پوشش کمک‌های دیگر سازمان‌های ملی و بین‌المللی فعال در این زمینه قرار گیرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران اروپایی خواستار ایجاد«کریدورهای بشردوستانه» و «وقفه‌های چندباره» در حملات اسرائیل به غزه شدند

آیا اتحادیه اروپا همسان آمریکا به اوکراین کمک مالی، نظامی و بشردوستانه می‌کند؟

سازمان ملل طالبان را برای بازگشایی بخش‌های بشردوستانه به روی کارکنان زن تحت فشار قرار داد