چراغ سبز اروپا برای استفاده از داروی جدید جهت درمان سرطان رحم

دفتر شرکت داروسازی بریتانیایی گالکسواسمیتکلاین
دفتر شرکت داروسازی بریتانیایی گالکسواسمیتکلاین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک شرکت داروسازی بریتانیایی روز دوشنبه ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) اعلام کرد که کمیسیون اروپا مجوز لازم برای عرضه داروی جدید موسوم به «جمپرلی» برای درمان سرطان مخاط رحم را صادر کرده است.

آگهی

این دارو که توسط شرکت «گالکسواسمیتکلاین» تولید شده است، عمدتا برای درمان بیماران مبتلا به این سرطان همراه با شیمی‌درمانی استفاده می‌شود.

داروی «دوستارلیماب» (Dostarlimab) که با نام تجاری «جمپرلی» (Jemperli) عرضه خواهد شد، در ترکیب با داروهای مخصوص شیمی‌درمانی نظیر کربوپلاتین و پاکلیتاکسل به بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته آندومتر ارائه می‌شود.

جمپرلی که در اصل یک پادتن مونوکلونال است، فازهای آزمایش بالینی خود را در سال ۲۰۲۰ شروع کرد و پیش از این سازمان غذا و داروی آمریکا نیز آن را تایید کرده بود.

این قلم دارو با افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن، شناسایی و مبارزه با سلول‌های تومور را تسهیل می‌کند.

تصمیم تازه کمیسیون اروپا برای اعطای مجوز پخش به این دارو بر اساس مطالعه‌ای گرفته شده است که تأثیر مثبت آن را بر «بقای بدون پیشرفت» سرطان نشان می‌دهد. این اصطلاح به مدت زمان زندگی یک بیمار پس از طی دوره درمان، بدون وخیم‌تر شدن بیماری اشاره دارد.

سرطان آندومتر که معمولاً زنان را پس از یائسگی مبتلا می‌کند، در پوشش مخاطی درون رحم که آندومتر نامیده می‌شود شروع می‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این سرطان هرچند پیش‌آگهی نسبتا خوبی در مقایسه با سایر سرطان‌های زنانه (دهانه رحم، تخمدان و...) دارد، با این حال همچنان عامل مرگ و میرهای متعددی در سطح جهان است.

این بیماری شایع‌ترین سرطان زنان در کشورهای توسعه‌یافته به حساب می‌آید و هر ساله حدود ۴۱۷ هزار مورد جدید آن در سراسر جهان گزارش می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روز جهانی سرطان؛ مواد شیمیایی ماندگار در آب لوله‌کشی باعث افزایش احتمال «متاستاز» می‌شوند

چرا پزشکان قصد دارند نام سرطان را از برخی انواع آن بردارند؟

بیماری شایع بدون درمان بین زنان؛ فرانسه «اندومتریوز» را به چالش می‌کشد